Gå til innhold

vært syk-gått ned mange kilo...

Anbefalte innlegg

Gjest var syk, er nå frisk
Skrevet

Hei.

Jeg har vært syk over en periode på 14 dager, og nesten ikke spist noen ting. Har gått ned fem kilo fra 68 til 63.

Nå synes jeg egentlig at vektreduksjonen var det eneste positive med å være syk, og vil gjerne beholde min nye vekt.

Men så har jeg hørt at lengre perioder med lite mat kan ødelegge forbrenningen, og at man derfor raser fort opp igjen til den vekta man hadde, og kanskje mer enn det.. Jeg er ikke interessert i å bli mer enn 68 kg!!

Hva kan jeg gjøre for å hindre å legge på meg igjen? Få tilbake forbrenningen (hvis den er ødelagt), og sist men ikke minst, hindre muskeltap?

Gjest bevegelse
Skrevet

du må regne med å gå opp det meste av det du har gått ned, det er antageligvis mest tap av væske og mageinnhold (og litt muskler og bittelitt fett).

Men dukan jo ta dette som et utgangspunkt for å være bevisst på kost og bevegelse.

Spis mange små måltider, det holder forbrenningen oppe.

For å hindre musleltap, må du trene / bevege deg, men ikke ta i alt for hardt like etter sykdommen.

Drikk rikelig med væske (kalorifritt, gjerne vann).

Ha sunne alternativer tilgjengelig når du er sulten, slik at du ikke putter tomme kalorier (sjokolade, kjeks, potetgull, boller)i munnen i mangel på noe sunt (grønnsaker, feks).

Kombiner litt av ulike kostholdråde (litt fra Fedon, litt fra Grete Roede), dvs at du reduserer kraftig på inntak av sukker, hvitt mel osv, og at du også holder et øye med kaloriinnholdet i de enkelte matvarene).

Fire-fem små måltider om dagen er mye bedre enn to-tre større!

Skrevet

Forbrenningen får du tilbake ved å spise ofte, men lite. Små måltider (Magre) 5-6 ganger i døgnet. Sørg for å drikke mye vann. Det bør være proteiner om enn bare litt til hvert måltid (melk, egg, skinke o.l.). Spis frukt.

Du øker også forbrenningen ved å trimme/bevege deg.

Du må være forberedt på at noe av dette vekttapet skyldes at du har mistet vann. Kroppen vil ta til seg igjen vannet som feber/sykdom har fordrevet. Så du må nok regne med å ta til deg et par kilo ganske fort. Det er ikke fett men vann.

Når du går så fort ned i vekt, spesielt ved sykdom så mister du mest muskelmasse, og minst fett. Du bør derfor trimme for å hindre at fett erstatter de manglende musklene.

Gjest Ernæringsspesielaisten
Skrevet

Jeg er redd det er vann og muskeler du har mistet for det meste på disse 14 dagene. 14 dager regnes heller ikke som "en lengre periode" i denne sammenhengen. Det viktige er vel hvordan du ser ut, og ikke hva du veier?

Skrevet

Min altfor tynne venninne går ned i forbindelse med sykdom. Jeg er gjerne litt tyngre enn før etter en sykdomsperiode.

Jeg husker at min søster kvittet seg med "valpefettet" i forbindelse med en barnesykdom da hun var 14-15, senere har hun holdt seg slank. Så det er sikkert individuelt.

Skrevet

Bare start forsiktig igjen og spis mange måltider pr. dag.

Du må uansett regne med å gå opp litt ettersom tarmene sansynligvis har tømt seg i denne perioden. Det kan også være vesketap som må "fylles" igjen.

Gjest var syk, er nå frisk
Skrevet

Takk for svar.

Skjønner at jeg ikke kan regne med å beholde denne vekta. Jeg merker det ikke bare på vekta at jeg har gått ned 5 kilo altså. Klærne er løsere, og buksene sitter mye finere.

Føler meg mer vel nå!

Men er veldig redd for å bli tyngre enn jeg var før. Trives mye bedre med kroppen min slik jeg er nå.

Om jeg trener mye(har trent regelmessig i flere år) og spiser oftere, sunnere og mindre enn jeg gjorde før er det kanskje en sjanse at jeg ikke går opp mer enn et par kilo kanskje?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...