Gå til innhold

Libra eller Grete Roede?

Gjest petrin

Anbefalte innlegg

Vil begynne på kurs for å legge om kostholdet mitt. Hva anbefaler dere, Libra eller Grete Roede - eller hva er f.eks de derre Vektkonsulentene? Hva går det ut på?

Eller finnes det gode bøker jeg kan forholde meg til i stedet for et dyrt kurs?

Hilsen petrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Eller finnes det gode bøker jeg kan forholde meg til i stedet for et dyrt kurs?"

Selvfølgelig.

Det Grethe Roede lærer deg er ikke noe annet enn det alle burde lært av sine foreldre når de var små: Hva kroppen trenger av føde.

De fleste kostholdsbøker vil funke bedre enn et kurs.

Grethe Roedes kurs kan oppsummeres sånn:

Grethe Roedes kurs kan sammenlignes med kurs for å lære seg den lille gangetabellen. Noen forteller deg hvor vanskelig gangetabellen er, du tror på personen som forteller deg at den lille gangetabellen er helvete på jord å lære seg uten kurset, og du melder deg derfor på.

Med andre ord: Du betaler penger for noe som er ekstremt banalt.

Hvis du derimot har lyst til å bruke penger på noe alle kan lære seg enkelt selv, bare ved hjelp av barnehagementalitet som "ja-mat" og "nei-mat", samt muligheten til å opparbeide deg "bonuspoeng", så er det bare å fortsette å gjøre Grethe Roede rik ved å melde deg på.

Hvis jeg var deg ville jeg nok heller tatt en tur innom bokhandelen og spurt etter en kostholdsbok. Da vil du lære langt mer enn på et Grethe Roede-kurs, det vil bli billigere, resultatene vil bli like gode, og ikke minst vil du ha gjort alt selv uten en barnehageramme rundt deg.

Det er jo forsåvidt bare å se på svaret under her. Jenta som svarte går på kurset for andre gang. Andre gang! Det tyder jo ikke akkurat på at hun har gått på et kurs, men slavisk fulgt noe hun ikke forstår.

For du går ikke på et kurs to ganger. Ikke om noe så til de grader banalt. Da er det ikke et kurs men en slankefarm hvor deltakerne ikke tror de kan klare det samme alene.

Lært noe kan hun umulig ha gjort.

Lær deg heller det viktigste om kosthold. Det burde ikke ta mange timene, og det vil forandre ditt liv for alltid. Du vil nemlig lære litt grunnleggende om kosthold, og se at kostholdet er relevant permanent, og ikke bare de ukene du går på "kurs".

Lykke til!

(Jeg skulle gjerne anbefalt deg en bok, men jeg er litt utdatert. Dog finnes det nok flere gode bøker nå enn det gjorde når jeg var oppdater. Så det burde ikke være noe problem å finne noe fornuftig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd noen av dem, men har venner som har prøvd.

Mitt inntrykk er at Grete Roede kun tenker kalorier. Hun anbefaler mange lettprodukter som har mindre fett, men som er tilsatt karbohydrater som fører til en blodsukkerstigning som igjen fører til lagring av sukker i kroppen din som igjen omdannes til fett.

Dessuten inneholder dietten ganske lite proteiner noe som fører til at du taper muskelmasse. Når du da går øker inntaket av kalorier etter en stund vil forbrenningen din ha gått ned og du legger lettere på deg igjen.

Libra fokuserer mer på høyt inntak av fiber. Fiber metter veldig, og er godt for tarmfunksjonen. Det er også, så vidt jeg vet, et større inntak av proteiner i Libra sitt kosthold.

Det har nå blitt mer og mer akseptert at vi trenger mindre karbohydrater og mer proteiner for å få et balansert kosthold. Derfor mener jeg at Fedon Lindberg sin kostplan er et bedre alternativ. Ulempen der er at man må legge om kostholdet ganske mye i forhold til det de fleste har vokst opp med. Men gjør man det får man kjempegode resultater.

Uansett hva slags diett du velger er det kjempeviktig med mosjon. Det øker forbrenningen fordi du øker hjerteaktiviteten og øker muskelmassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd begge, og foretrekker helt klart Libra. Følte ikke at jeg slanket meg i det hele tatt - spiste ofte og var aldri sulten - og kiloene raste av! Holdt også vekten meget bra, inntil neste gang jeg ble gravid :-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fedonnodef

Grete Roede er best hvis du er i en (familie)situasjon som gjør at du må forholde deg til et norsk tradisjonelt kosthold.

Der får du vite hvor mye du kan spise av nettopp de "trauste" norske matvarene, for å gå ned i vekt.

Har du mulighet til å endre kostholdet (hvis du idag har et "gammeldags" kosthold), så ville jeg heller gått på et kurs i regi av Fedon (eller lest meg til hans filosofi). men det betyr lite brød, poteter osv, og kan være vanskeligere hvis omgivelsene baserer seg på brød og stivelsesrik og sukkerholdig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått på begge deler og vil si meg mest fornøyd med Libra. Jeg var også fornøyd med GR, men synes at Libra er mye enklre (ingen telling av kcl), det går på en måte av seg selv. Nå mange år etter er det enkelt å "følge" Libra. I uka spiser jeg en brødskive, uten smør og med magert pålegg hver 3 time + middag (eller to knekkebrød). Jeg koser meg i helgen og holder på denne måten vekten. Det er veldig greit, det går liksom av seg selv :-) Jeg går også ca. 20 min hver dag på en rotex maskin (prøver iallefall) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...