Gå til innhold

Skapelsen

Anbefalte innlegg

Gjest er du snill
Skrevet

Selvsagt var det Gud som sto bak skapensen! Om det var "big bang" eller det tok millioner av år.... Han sto bak!

Kan du da fortelle hvor i bibelen det står om "Big bang"?

Skrevet

Det må i hvert fall bli en slik sekt med hekser. Kanskje vi kan få hjelp av Mistera eller var det Pricilla som var heks.

Jeg og Pricilla leker visst ikke så godt sammen. Men hvis hekseri er arvelig så blir det nok noe slikt, ja.

Skrevet

Da har barnet ditt en dårlig lærer. Mange av de...

Han går på katolsk skole, så jeg er klar over hva han lærer selv om jeg ikke er enig.

Skrevet

Jeg og Pricilla leker visst ikke så godt sammen. Men hvis hekseri er arvelig så blir det nok noe slikt, ja.

Oj san, det visste jeg ikke.

Skrevet

Hehe.

Har ikke du vært innmari lenge borte herfra eller har du byttet tilbake til gammelt nick *nysgjerrig*

Skrevet

"Og ja - jeg tror på helbredelse ved bønn - har selv opplevd det i nær vennekrets. Både sykdom som ble helbredet og avhengighet til rusmidler. "

Så hvordan vil du da forklare at noen ikke blir helbredet? Selv om det blir bedt til krampa tar en? Selv om vedkommende er bekjennende kristen og ønsker av hele sitt hjerte å bli frisk? Fra sykdom, f eks. Og har familie som vil sitte igjen når vedkommende dør.

Er det igjen "Herrens veier er uransakelige", "Han/hun var for god for denne verden", "Det er nok for det beste, Gud vet alt" osv som blir konklusjonen, da?

Hvor pokker er rettferdigheten i dette her, da?

Det _er_ ikke så lettvint at en bare kan be om å bli frisk.

"En gutt ba til Gud om at det måtte bli godt vær neste dag, for da skulle han på tur. Neste dag striregnet det. "HA! sa en gjest som hadde sett gutten be dagen før. "Der hører du, Gud hører ikke på bønn! Han hørte ikke hva du ba om i går kveld!" "Joda," svarte gutten. "Men han sa nei."

Det at ikke alle blir helbredet eller frelst fra rusavhengighet, selv om de ber, betyr ikke at ikke mirakler skjer! Det at man ikke blir helbredet, betyr heller ikke at ikke Gud hører. Det er ikke enten eller - men både og.

Det er ikke det at Gud ikke hører bønn - Han har lovet å gå med oss - alle dager - og verden er ikke et rettferdig sted -. Du har sikkert hørt sangen: "Eg ser at du er trøtt, men eg kan ikkje gå alle stega for deg - du må gå dei sjøl - men eg kan gå dei med deg!" (Bjørn Eidsvåg) Troende mennesker dør og blir drept daglig. Bønn kan virke, likevel. Mirakler skjer. Og Guds omsorg kan være tilstede, tross tragedie.

Men ja, mange ganger er ting urettferdige. Slik er verden. Da blir vår oppgave å arbeide for litt mer lys, litt mer varme. Og kanskje litt mer bønn...

Skrevet

Jeg vil tro det ble ganske mye smell og bang da Gud skilte vann og himmel og skapte lys og alt som skulle til - 1. Mosebok 1 - kan du virkelig ikke se i den teksten både big bang og mange års evolusjon? Jeg kan.

Gjest Jeg tror på noe, men vet ikke hva
Skrevet

Jeg vil tro det ble ganske mye smell og bang da Gud skilte vann og himmel og skapte lys og alt som skulle til - 1. Mosebok 1 - kan du virkelig ikke se i den teksten både big bang og mange års evolusjon? Jeg kan.

Sånn har jeg ikke tenkt på det før.. Fikk meg til å tenke litt

Skrevet

Har ikke du vært innmari lenge borte herfra eller har du byttet tilbake til gammelt nick *nysgjerrig*

Jeg har vært uendelig lenge borte. Nesten to år.

Skrevet

Jeg har vært uendelig lenge borte. Nesten to år.

Jeg er enig at det er uendelig lenge :o). Hvordan klarte du det og hvordan tør du å komme tilbake? Avhengighetsfaktoren her er høy, vet du.

Skrevet

Jeg er ikke kristen. Lurer også på det samme som du her skriver. Likevel klarer jeg ikke å la være å tro at det finnes _noe_ som _kan_ utgjøre mirakler.

Jeg vet ikke hva jeg tror på, bare at det er _noe_ der ute...

Hvis alle skulle bli friske ved bønn så hadde det ikke vært noe spesielt med det. Eller? Da hadde det ikke vært noe miraklel, bare en selvfølge. Jeg vet ikke om det er bønnen som gjør mennesker friske. Jeg tror på det gode. Det er gode makter som gjør og gir oss godt.. Uansett hvor dum jeg nå høres ut som, så innrømmer jeg at jeg tror det.

Jeg skulle gjerne trodd på det, men erfaringene mine sier at de beste sliter mest og dør først mens de onde lever tilnærmet evig og får aldri smake på vondt.

Gjest er du snill
Skrevet

Har nok følt litt mer "ro" over den biten, hvorfor aner jeg ikke.

Skrevet

"En gutt ba til Gud om at det måtte bli godt vær neste dag, for da skulle han på tur. Neste dag striregnet det. "HA! sa en gjest som hadde sett gutten be dagen før. "Der hører du, Gud hører ikke på bønn! Han hørte ikke hva du ba om i går kveld!" "Joda," svarte gutten. "Men han sa nei."

Det at ikke alle blir helbredet eller frelst fra rusavhengighet, selv om de ber, betyr ikke at ikke mirakler skjer! Det at man ikke blir helbredet, betyr heller ikke at ikke Gud hører. Det er ikke enten eller - men både og.

Det er ikke det at Gud ikke hører bønn - Han har lovet å gå med oss - alle dager - og verden er ikke et rettferdig sted -. Du har sikkert hørt sangen: "Eg ser at du er trøtt, men eg kan ikkje gå alle stega for deg - du må gå dei sjøl - men eg kan gå dei med deg!" (Bjørn Eidsvåg) Troende mennesker dør og blir drept daglig. Bønn kan virke, likevel. Mirakler skjer. Og Guds omsorg kan være tilstede, tross tragedie.

Men ja, mange ganger er ting urettferdige. Slik er verden. Da blir vår oppgave å arbeide for litt mer lys, litt mer varme. Og kanskje litt mer bønn...

" Da blir vår oppgave å arbeide for litt mer lys, litt mer varme"

Den er jeg med på.

Jeg tror på kjærligheten, den er det viktigste i livet.

Så kan dere ha det religiøse aspektet i fred, dere som får noe ut av det. Jeg har det mye bedre uten - og tro meg, jeg har hatt mange muligheter til å bli overbevist.

Har aldri hatt det så bra og vært så lykkelig som etter at jeg innså at jeg aldri kom til å bli overbevist og tro på dette, og sluttet å prøve. Det er noen år siden, og jeg syns det viktige er det gode liv, og kjærlighet :)

Ha en fin dag,

mvh

Skrevet

Noen skriver som svar på ditt første spørsmål: "the big bang".. Jeg tror på det big bang, men det var ikke da jorden ble til. Jorden ble til nesten ti milliarder år senere sammen med vårt solsystem.

Hvem/hva som står bak? Vel, jeg kan utelukke "hvem" og gå direkte til "hva". Og det er gasser/grunnstoffer fra tidligere solsystemer, høyt trykk og høy temperatur.

At noen blir friske ved bønn? Har noen hørt om tilfeldigheter? Folk blir friske selv om ingen ber også. Og folk dør selv om folk ber. Blir en person frisk etter at noen har bedt, så er det en ren tilfeldighet. Mener jeg.

Gjest meg igjen
Skrevet

Skapelsen kan være big bang.. Skapelsen kan ha tatt kort tid eller millioner av år.. 7 dager er bare et bilde, mener jeg. Så skapelsesberetningen=big bang som noen kaller det.

Gjest er du snill
Skrevet

Skapelsen kan være big bang.. Skapelsen kan ha tatt kort tid eller millioner av år.. 7 dager er bare et bilde, mener jeg. Så skapelsesberetningen=big bang som noen kaller det.

Jada jada, man kan tro på så mangt.Men jeg tror ikke på dét.

Gjest meg igjen
Skrevet

Jada jada, man kan tro på så mangt.Men jeg tror ikke på dét.

Det trenger du heller ikke!:)

Skrevet

"Hvordan tro du at jorden ble til? "

Skapt. Fordi alt må ha en årsak helt uten unntak, må også

årsaken til universets tilblivelse ha en årsak. Bare et evig vesen kan være forklaringen.

Big Bang forklares uten årsak. Forskere sier at tid ikke eksisterte "før" Big Bang. Det utelukker noe som satte Big Bang i gang. Big Bang er et brudd på forutsetningen om årsak til alle hendelser.

"Hvem/hva står bak det hele?"

Et intelligent vesen fordi livet på Jorden er for komplekst til at det har blitt til ved tilfeldigheter. Man pleier å forklare det ved en analogi til entropiøkning (ord fra termodynamikk) som ikke kan skje uten energitilførsel.

Jorden tilføres energi fra Solen, men det er ikke nok til å forklare kompleksitetsøkningen. Energi må over tid styres for at komplekse systemer skal oppstå og ikke brytes ned. (Nedbryting er regelen i naturen, f.eks. ved erosjon og sykdommer.)

"Hvorfor blir noen helt friske/funksjonelle av bønn?"

Dersom man regner med et intelligent vesen som hører bønn,

må man også regne med at det har valgfrihet til å etterkomme eller

la være å etterkomme bønner uten at alle forstår/vet hvorfor og

uten at det nødvendigvis har noe med at man fortjener det eller ikke.

Å bli frisk er selvfølgelig et gode for den som opplever det - i hverfall på kort sikt. Men det er paradoksalt nok ikke nødvendigvis et gode på lengre sikt. Det kan f.eks. være at den som ble frisk etter hvert blir i stand til å gjøre mye ugagn som h*n ikke var i stand til før. Eller det kan f.eks. være at sykdommen fikk den syke til å leve mer "moderat" mot omgivelsene og seg selv enn ellers. (Kjenner et slikt tilfelle, tror det hadde gitt anledning til nokså rabiat levemåte på grunn av holdninger.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...