Gå til innhold

Lamictal for psykisk lidelse kan tas en gang per døgn

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Felleskatalogteksten sier at Lamictal bør doseres to ganger i døgnet ved høyere doser. Dette gjelder kun ved epilepsi.

Brukt mot en psykisk lidelse kan Lamictal doseres en gang i døgnet uavhengig av døgndose.

• 8 år senere...
Skrevet

1. Hvis man tidligere har tatt det to ganger dagen (morgen og kveld), men heller tar alt på morgenen, endrer dette hvordan kroppen reagerer på Lamictalen? Tenker på serumkonsentrasjon og ev. bivirkninger (som Steven-Johnson-syndrom).

2. Siden det er lurt å ta Lamictal til veldig faste tidspunkter (med tanke på effekt på sykdom), vil det ikke da være hensiktsmessig å ta de bare én gang daglig, hvis det i praksis for deg vil være enklere å ta de til et presist klokkeslett én gang om dagen i stedet for to?

Skrevet

1. Hvis man tidligere har tatt det to ganger dagen (morgen og kveld), men heller tar alt på morgenen, endrer dette hvordan kroppen reagerer på Lamictalen? Tenker på serumkonsentrasjon og ev. bivirkninger (som Steven-Johnson-syndrom).

2. Siden det er lurt å ta Lamictal til veldig faste tidspunkter (med tanke på effekt på sykdom), vil det ikke da være hensiktsmessig å ta de bare én gang daglig, hvis det i praksis for deg vil være enklere å ta de til et presist klokkeslett én gang om dagen i stedet for to?

1. For den som er på en stabil dose endrer det ingenting.

2. Det er på alle måter mer praktisk å ta de en gang i døgnet. +/- 1 time er ok. +/- 2timer er ok en sjelden gang.

Unntaket er dagen før serumkonsentrasjonsmåling. Da bør en tilstrebe 12 timer mellom inntak og blodprøve.

Skrevet

Felleskatalogteksten sier at Lamictal bør doseres to ganger i døgnet ved høyere doser. Dette gjelder kun ved epilepsi.

Brukt mot en psykisk lidelse kan Lamictal doseres en gang i døgnet uavhengig av døgndose.

Jeg bruker 800 mg Lamictal pr døgn mot psykiske lidelser.

Høyeste styrke på de tablettene er jo 200 mg, så jeg tar 2 tbl morgen og 2 tbl kveld.

Bør jeg likevel ta alle 4 tablettene på en gang om morgenen?

Jeg syns liksom det blir så drøyt å ta 4 tabletter samtidig, så derfor doserer jeg dem morgen og kveld.

Skrevet

Jeg bruker 800 mg Lamictal pr døgn mot psykiske lidelser.

Høyeste styrke på de tablettene er jo 200 mg, så jeg tar 2 tbl morgen og 2 tbl kveld.

Bør jeg likevel ta alle 4 tablettene på en gang om morgenen?

Jeg syns liksom det blir så drøyt å ta 4 tabletter samtidig, så derfor doserer jeg dem morgen og kveld.

Bør - nei. Det er kanskje enda bedre behandlingsmessig slik du gjør, men det er enklere å ta alt på en gang.

Det er helt ditt valg.

Skrevet

Unntaket er dagen før serumkonsentrasjonsmåling. Da bør en tilstrebe 12 timer mellom inntak og blodprøve.

Hm, bare lurer. Trenger ikke svare! Men betyr dette, hvis man tar medisinen om morgenen, at man skal utsette dosen til kvelden dagen før blodprøve? Eller skal man legge om inntaket på fast basis til kvelden?  :huh:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...