Gå til innhold

Hva feiler det desse "menneskene"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pesonlig om dette hadde vært mine "barn" så hadde desverre ikke sett morgendagens lys!

Hadde lagt dem rett inn på tvangstrøye på psykriatisk avd med små sjanser til noen gang å slippe ut igjen...

F... dette er ikke annet enn et sykt sykt menneske som klarer å gjøre!

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article278320.ece

Skrevet

Jævla idioter. Jeg blir målløs!

Tør snart ikke slippe kattene mine ut lenger, jeg. Det er ikke lenge siden den episoden med katten som var blitt brukt som slegge, og kom hjem med avrevet hale.

Skrevet

Gubben bodde i et nabolag hvor de tente på et levende piggsvin - med de pinsler det måtte ha vært. De sparket postkassene flate og når man prøvde å snakke til dem, slo de ring rundt deg og skulle ta deg. Eller du kunne få besøk av faren til en av demom du var så dum at du kjeftet opp de små søte,- han kunne da være drita full og skulle banke dritten ut av deg - faren altså....

Det var store avisskriverier om denne saken, hele miljøet var jo råttent, kan man forvente så veldig mye om de kommer fra sånne hjem?

kvalmt er det.

Skrevet

Jeg aner hvilken link du har der, men orker ikke se på den.

Jeg synes at dyr er mye verdt. Men selv for dem som ikke bryr seg særlig mye om dyr, så burde dette være et tankekors: Når de er ferdige med å plage dyr,- hva er det neste? Småunger er vel neste steg, tror du ikke? Det må jo være noe alvorlig galt med dem,- så neste steg er kanskje noe lignende Baneheia?

Skrevet

Vel.... I følge enkelte her inne er det ihvertfall helt feil å straffe dem. Dempet snakk, og appell til den enkeltes empati og fornuft er det rette.

Og andre mener at straffen skal være en NATURLIG konsekvens av handlingen. For eksempel tørke opp etter seg hvis det har vært vannkrig. ... Men hva burde konsekvensen av å grille en kattunge i mikroen være? Hm. Ta den ut derfra og gi den en verdig begravelse, kanskje?

Velvel. Skal vi være enige om at i det minste litt kraftig filleristing og noen pauli ord hadde vært på sin plass? Minst.

Skrevet

Vel.... I følge enkelte her inne er det ihvertfall helt feil å straffe dem. Dempet snakk, og appell til den enkeltes empati og fornuft er det rette.

Og andre mener at straffen skal være en NATURLIG konsekvens av handlingen. For eksempel tørke opp etter seg hvis det har vært vannkrig. ... Men hva burde konsekvensen av å grille en kattunge i mikroen være? Hm. Ta den ut derfra og gi den en verdig begravelse, kanskje?

Velvel. Skal vi være enige om at i det minste litt kraftig filleristing og noen pauli ord hadde vært på sin plass? Minst.

Ja, hadde det skjedd med et av mine dyr, så er jeg redd jeg hadde blitt satt i fengsel etterpå. Tror jeg hadde gått fullstendig berserk!

Skrevet

Orker ikke lese artikkelen en gang. Jeg så overskriften og det var nok. *Grøsser langt inni sjelen*

Skrevet

Hadde det vært dine barn (her var det vel relativt gamle "barn") som hadde gjort noe slikt så hadde det kanskje sagt mer om deg enn om dem.

Hvorfor er folk så interessert i å korsfeste de som gjør slikt, istedenfor å ta de som faktisk er ansvarlige, foreldrene. Noe slikt skjedde så godt som aldri da jeg var barn, selv om vold i media eksisterte da også. Grunnen var at foreldrene våre lærte oss folkeskikk, vi lærte forskjellen på rett og galt. Noe disse personene tydeligvis ikke har gjort.

Mangelende empati er etterhvert blitt svært utbredt. Alt handler om en selv, ens egen nytelse og realisering. Og dette lærer ungene fra sine foreldre.

Skrevet

Hadde det vært dine barn (her var det vel relativt gamle "barn") som hadde gjort noe slikt så hadde det kanskje sagt mer om deg enn om dem.

Hvorfor er folk så interessert i å korsfeste de som gjør slikt, istedenfor å ta de som faktisk er ansvarlige, foreldrene. Noe slikt skjedde så godt som aldri da jeg var barn, selv om vold i media eksisterte da også. Grunnen var at foreldrene våre lærte oss folkeskikk, vi lærte forskjellen på rett og galt. Noe disse personene tydeligvis ikke har gjort.

Mangelende empati er etterhvert blitt svært utbredt. Alt handler om en selv, ens egen nytelse og realisering. Og dette lærer ungene fra sine foreldre.

Ofte er det sånn. Ofte kommer "slike barn" fra det man kan se på som dårlige familier. Men det er ikke alltid tilfelle. Noen ganger havner barna bare i "feil" omgangskrets, og foreldrene kan ikke alltid ta skylden for det.

Skrevet

"Mangelende empati er etterhvert blitt svært utbredt"

Empati kan IKKE læres, og mangel på det kan ikke være foreldrenes skyld.

Når det er sagt, så er det de ferreste som har total mangel på empati, selv om de er syke jævler. Og foreldrene har ansvaret for ungene, ja. Men det er ikke dermed sagt at man alltid kan skylde på foreldrene når ungene viser seg å utvikle seg til psykopatiske individer som burde vært plassert på en øde øy.

"............................"

Skrevet

Ofte er det sånn. Ofte kommer "slike barn" fra det man kan se på som dårlige familier. Men det er ikke alltid tilfelle. Noen ganger havner barna bare i "feil" omgangskrets, og foreldrene kan ikke alltid ta skylden for det.

Og noen ganger er barna rett og slett mer eller mindre onde individer, uansett hva foreldre etc. forsøker å gjøre for å påvirke dem.

"............................."

Skrevet

Jævla idioter. Jeg blir målløs!

Tør snart ikke slippe kattene mine ut lenger, jeg. Det er ikke lenge siden den episoden med katten som var blitt brukt som slegge, og kom hjem med avrevet hale.

Bor du i en by, så bør du rett og slett ikke slippe ut kattene dine - bl.a p.g.a slikt som dette og nevnte tilfeller.

".........................."

Skrevet

"Mangelende empati er etterhvert blitt svært utbredt"

Empati kan IKKE læres, og mangel på det kan ikke være foreldrenes skyld.

Når det er sagt, så er det de ferreste som har total mangel på empati, selv om de er syke jævler. Og foreldrene har ansvaret for ungene, ja. Men det er ikke dermed sagt at man alltid kan skylde på foreldrene når ungene viser seg å utvikle seg til psykopatiske individer som burde vært plassert på en øde øy.

"............................"

Hva er det for noe vrøvl om at empati ikke kan læres?????????

"..............."

Skrevet

"..............."

Sympati kan man læres til å vise, men empati er vel å kunne sette seg inn i hva den andre føler? Bare spør jeg altså, sånn jeg har oppfattet det.

Skrevet

"..............."

Det kan ikke læres. En person som mangler det, mangler det - enkelt og greit. Empati er på en måte en "instinktiv følelse", og kan ikke læres. Men vedkommende kan lære seg å kjenne igjen andres reaksjoner, og ut i fra det h*n har lært, koble dette til handlinger. Hvis dette fungerer, så blir det som om vedkommende har empati. Men det er tillært, og er ikke egentlig empati.

Imidlertid er det veldig sjelden at noen helt mangler empati. Det er vanligere at man evt. har noe dårligere "utviklet" empati enn folk flest, og da er saken en annen. Da kan man "trene seg opp".

Dette er hvordan jeg tolker psykologien her, og mener at den fungerer. Hvis du kan overbevise meg om at det ikke er slik, så må du gjerne forsøke :-)

Skrevet

Det kan ikke læres. En person som mangler det, mangler det - enkelt og greit. Empati er på en måte en "instinktiv følelse", og kan ikke læres. Men vedkommende kan lære seg å kjenne igjen andres reaksjoner, og ut i fra det h*n har lært, koble dette til handlinger. Hvis dette fungerer, så blir det som om vedkommende har empati. Men det er tillært, og er ikke egentlig empati.

Imidlertid er det veldig sjelden at noen helt mangler empati. Det er vanligere at man evt. har noe dårligere "utviklet" empati enn folk flest, og da er saken en annen. Da kan man "trene seg opp".

Dette er hvordan jeg tolker psykologien her, og mener at den fungerer. Hvis du kan overbevise meg om at det ikke er slik, så må du gjerne forsøke :-)

Jeg forstår empatibegrepet på samme måten. Om det er dårlig utviklet så kan det bedres ved læring, men en psykopat vil ikke kunne lære empati. Å lære hvordan man skal opptre for å virke empatisk , uten at man er det, er sikkert mulig.

Skrevet

Jeg forstår empatibegrepet på samme måten. Om det er dårlig utviklet så kan det bedres ved læring, men en psykopat vil ikke kunne lære empati. Å lære hvordan man skal opptre for å virke empatisk , uten at man er det, er sikkert mulig.

Enig. Men - en psykopat er bare ett eksempel på en person som mangler empati. Jeg vil påstå at man trenger ikke være psykopat.

"..........................."

Skrevet

Sympati kan man læres til å vise, men empati er vel å kunne sette seg inn i hva den andre føler? Bare spør jeg altså, sånn jeg har oppfattet det.

Ikke nødvendigvis "sette seg inn i", men kanskje mer å skjønne det instinktivt. Hvis du sier at du har fryktelig lyst på den siste kakebiten, så skjønner jeg instinktivt at om jeg tar den rett foran nesen din, så blir du lei deg. Jeg kan selfølgelig gjøre det likevel, selv om jeg har empati nok til å forstå det.

En person som mangler empati, vil kunne ta den siste biten, og ikke skjønne at du blir lei deg. H*n vil kunne skjønne det hvis du forklarer h*n det, men vil gjøre det samme neste gang med mindre h*n trener seg opp til å gjenkjenne signaler.

".........................."

Skrevet

Du kan jo søke på empati her på DOL, så finner du stoff selv. har ikke tid nå.

Men det er klart at ved å vise empati og drive empatisk kommunikasjon,lærer du bla. unger å tenke empatisk. empati er medfølelse og evne til innlevelse i andres situasjon etc. ved å lytte til andre uten å ilegge dem meninger, holdninger osv, viser du empatisk kommunikasjon. For unger som blir møtt med dette, vil det bli naturlig å opptre slik selv overfor medmennesker senere. Som med all annen læring.

Skrevet

Du kan jo søke på empati her på DOL, så finner du stoff selv. har ikke tid nå.

Men det er klart at ved å vise empati og drive empatisk kommunikasjon,lærer du bla. unger å tenke empatisk. empati er medfølelse og evne til innlevelse i andres situasjon etc. ved å lytte til andre uten å ilegge dem meninger, holdninger osv, viser du empatisk kommunikasjon. For unger som blir møtt med dette, vil det bli naturlig å opptre slik selv overfor medmennesker senere. Som med all annen læring.

Sorry men der har du faktisk feil!

Det er medfødt dette med empati som Prozak sier, man kan ikke "lære" dette bort, har man det ikke så har man det ikke... kjenner du "rehabiliterte" psykopater kansje? har du vært utsatt for de?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...