Gå til innhold

Dårlig samvittighet

Anbefalte innlegg

Gjest kvinnefenomen?
Skrevet

Er det et typisk kvinnefenomen å alltid ha dårlig samvittighet, eller stiller jeg i særklasse?

I dag f.eks. er jeg syk og hjemme fra jobb. Dårlig samvittighet for det.

I tilegg har jeg sovet hele dagen, har feber og har våknet innimellom, men sto ikke opp før kl. 1300 (la meg 2100 i går kveld). Dårlig samvittighet for det, kunne jo gjort noe her hjemme da!

Når jeg er frisk har jeg dårlig samvittighet for alt jeg ikke rekker å gjøre på jobb og alt jeg ikke rekker å gjøre hjemme. Det er _alltid_ noe som jeg skulle ha gjort og som jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke får gjort.

Får vi nye arbeidsoppgaver på jobb tenker jeg alltid at bare jeg blir mer effektiv så får jeg nok tid til de nye oppgavene også, også hoper det seg opp og jeg har skyldfølelse.

Er jeg i særklasse?

Skrevet

Nei du er nok ikke alene, dessverre. Og ja, dette er i stor grad et kvinnefenomen. Vi jenter har noe å lære av menn på enkelte områder. F.eks at vi ikke trenger å ha full kontroll hele tiden. Vi er dårlige på å la andre ta kontrollen over små biter av vårt liv. Vi skal gjøre alt selv, og det skal være så perfekt som mulig.

Jeg går også rundt med konstant dårlig samvittighet og det tar mye krefter i seg selv. Har nesten dårlig samvittighet for at jeg har dårlig samvittighet, fordi jeg tenker endel på at jeg har dårlig samvittighet. Denne tiden kunne selvsagt vært brukt til noe nyttig. Fryktelig slitsomt!!

Skrevet

Nei, du er helt normal så du kan egentlig bare slutte med det tullet for du har ingen grunn :o)

Det er en typisk kvinneting.

Jeg er skikkelig forkjølet i dag med feber og diare i natt og har sovet helt til nå og sannerlig har jeg dårlig samvittighet for det. Jeg burde ha handlet, ryddet og vært på postkontoret + en masse andre ting. Men jeg har tenkt å legge meg igjen og fortsette å være syk.

Skrevet

Nei du er nok ikke alene, dessverre. Og ja, dette er i stor grad et kvinnefenomen. Vi jenter har noe å lære av menn på enkelte områder. F.eks at vi ikke trenger å ha full kontroll hele tiden. Vi er dårlige på å la andre ta kontrollen over små biter av vårt liv. Vi skal gjøre alt selv, og det skal være så perfekt som mulig.

Jeg går også rundt med konstant dårlig samvittighet og det tar mye krefter i seg selv. Har nesten dårlig samvittighet for at jeg har dårlig samvittighet, fordi jeg tenker endel på at jeg har dårlig samvittighet. Denne tiden kunne selvsagt vært brukt til noe nyttig. Fryktelig slitsomt!!

Dessverre så lærer kvinner av menn på også dette negative området.

Du ser ikke dette fenomenet like ofte hos yngre kvinner. Men hos litt eldre kvinner er det svært utbredt. Ikke at jeg kaller deg gammel, men.....

Gjest rutangis netu
Skrevet

ALT for vanlig blant dobbeltarbeidende kvinner dessverre! Er vel derfor vi ender opp syke en stund etter at vi runder 40?

Dårlig samvittighet for jobben, barna, foreldrene, de gamle tantene, venninna som sliter, mannen din som vil se mer til deg, hagen som gror igjen, huset som er skittent, klærne som ikke blir strøket, middagen som bare blir laget en gang iblant, gjestene som aldri blir bedt, kaka som aldri blir bakt, juleselskapene du er for sliten til, dugnaden du skulker .....

Skrevet

Du ser ikke dette fenomenet like ofte hos yngre kvinner. Men hos litt eldre kvinner er det svært utbredt. Ikke at jeg kaller deg gammel, men.....

Pøh. Jeg er steingammal og eier ikke samvittighet.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Pøh. Jeg er steingammal og eier ikke samvittighet.

Er du født før første - eller andre verdenskrig?

Skrevet

Ja, det kan vel ha en sammenheng med at eldre kvinner, som du kaller oss, ofte har barn og full jobb og i tillegg tar det meste av ansvaret hjemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...