Prozak Skrevet 14. september 2004 Skrevet 14. september 2004 Det er jeg enig i. Men jeg har som sagt ikke sett reklamene. Men synes at det er innmari utilgjengelig her og det er verdt å demonstrere for. Helt enig. Det offentlige rom bør være tilrettelagt slik at alle (innenfor rimelighetens grenser) kan ta seg frem. "........................." 0 Siter
Dorthe Skrevet 14. september 2004 Forfatter Skrevet 14. september 2004 Vi er nok ikke det. Uansett, vi er sansynligvis enige om de grunnleggende verdiene og prinsippene her :-) "........................" Det høres slik ut ) 0 Siter
Dorthe Skrevet 14. september 2004 Forfatter Skrevet 14. september 2004 Helt enig. Det offentlige rom bør være tilrettelagt slik at alle (innenfor rimelighetens grenser) kan ta seg frem. "........................." De burde skjerpe seg. Her på Løkka er ingen en matforretning tilrettelagt. Og da er det snakk om hele Løkka. Ikke sosialkontoret, ikke boligkontoret og ikke banken. Kun to kafeer og to klesforretninger og posten. 0 Siter
petter smart Skrevet 15. september 2004 Skrevet 15. september 2004 Det hjelper ikke om funksjonshemmede vil jobbe, de fleste stenges ute av arbeidslivet pga frykt og fordommer hos arbeidsgivere. Kjenner ei som er blind, og som er i fullt arbeid. Hun refererte en gang til en artikkel i et blad blindeforbundet gir ut, der det var gjort undersøkelser på antallet blinde i arbeid. Ca 33% av landets blinde er i arbeid, mens ca 33% er "frivillig utenfor arbeidslivet" (at de enten pga synshemningen eller ofte pga sammensatte funksjonshemninger, evt. alder og mulighet for utdanning ikke føler de kan bidra i arbeidslivet). Og sist har du 1/3 av alle blinde som ønsker jobb, og ofte har høy utdannelse, men ikke får jobb pga arbeidsgiveres fordommer og redsel for utgifter osv. Blinde vil få til dels store problemer i de fleste jobber i samfunnet. Det må i det minste legges til rette for dem. Er det da argeidsgivernes fordommer og redsel for utgifter som stopper dem, eller er disse problemene og utgiftene reelle? Dersom du kan velge mellom en som kan se og en blind, velger du selvfølgelig den som kan se. Da trenger du ikke legge noe til rette, du får ingen ekstra utgifter. I verste fall kan en blind arbeidstaker saksøke deg og tvinge gjennom tilpasninger som koster masse penger. 0 Siter
Prozak Skrevet 15. september 2004 Skrevet 15. september 2004 De burde skjerpe seg. Her på Løkka er ingen en matforretning tilrettelagt. Og da er det snakk om hele Løkka. Ikke sosialkontoret, ikke boligkontoret og ikke banken. Kun to kafeer og to klesforretninger og posten. Ille. Spesiellt steder som banker og postkontorer burde være de første til å legge slikt til rette. Men Løkka er jo knapt fremkommelig for folk uten handikap, da :-) "..........................." 0 Siter
Gemini Skrevet 15. september 2004 Skrevet 15. september 2004 Blinde vil få til dels store problemer i de fleste jobber i samfunnet. Det må i det minste legges til rette for dem. Er det da argeidsgivernes fordommer og redsel for utgifter som stopper dem, eller er disse problemene og utgiftene reelle? Dersom du kan velge mellom en som kan se og en blind, velger du selvfølgelig den som kan se. Da trenger du ikke legge noe til rette, du får ingen ekstra utgifter. I verste fall kan en blind arbeidstaker saksøke deg og tvinge gjennom tilpasninger som koster masse penger. Selvsagt er det mange yrker som er lite egnet for en blind, men - tro det eller ei - de fleste blinde jeg har hørt om har bra selvinnsikt om hva de kan og ikke, og velger sin utdanning deretter... Hun jeg kjenner er f.eks. telefonselger, og bruker PC like raskt effektivt som en gjennomsnittlig seende PC-bruker. PC-en hennes har ekstra-utstyr som leselist (som viser i punktskrift hva som er på skjermen), punktskrift-skriver, OCR-scanner og en egen laserskriver (til forskjell fra kollegaene som bruker en felles skriver i nettverk). Det er kun laser-skriveren som bedriften har måttet bekoste, det øvrige er dekket av rikstrygdeverket. En "utgift", eller rettere sagt en god investering, som gjør at hun dermed er skattebetaler, fremfor å være passiv trygdemottaker. Det er altså ikke nevneverdig kostbart å ha en ansatt som er blind, når det er snakk om tilpasninger og tilrettelegging. Får hun tekstdokumenter i papir scanner hun de for så å lese via leselisten, ellers går jo det meste av den skriftlige kommunikasjonen internt i bedriften på mail. Og kundene bestiller via telefon, alternativt mail eller fax (som altså kan scannes). Hun tok dessuten på seg redaktøroppgaven for bedriftens "newsletter", og har ingen problemer med dette. Hun er faktisk opptatt av layout, hvor rart det enn måtte høres ut, at ting skal se skikkelig ut for de seende leserne, og har et bra "indre bilde" av dette. Førerhunden hennes er med på jobb, og luftes i lunsjpausen og evt. når kollegaer har røykepause, og ellers er hun en godt av kollegaer og ligger de ikke til byrde med noen av sine oppgaver. Så det er nok mangel på kunnskap fremfor relle problemer som ofte er problemet ja... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.