Gå til innhold

Fattigdom?

Anbefalte innlegg

Jeg er en annen
Skrevet

I påvente av et større honorar har jeg levd så å si uten inntekt siden midten av mai. Jeg har regnet ut at jeg etter at boufgifter er betalt har hatt litt i overkant av 2000 kr per måned. Det er fullt mulig. Selvsagt har det ført til begrensninger mht. å gå på kino, kaféer, feste osv., needless to say har jeg ikke hatt noen ferie osv., men jeg har alltid hatt penger til mat.

Det forundrer meg derfor litt når folk med en inntekt på over 10 000 kaller seg fattige, som jeg flere ganger i det siste har sett skje. Det er ille at forskjellene mellom fattig og rik øker, og jeg er absolutt for høyere skatter for de rikeste og en jevnere fordeling, men det virker nesten som det er et fattigdomshysterti ute og går. Å ha råd til å reise vekk på ferie, f.eks., kan da ikke betraktes som en rettighet.

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

9

• Mistera

6

• favn

6

• fei1365380229

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvis du har greid deg med 2000 kr etter at husleie og strøm er betalt så har du hatt lite å rutte med! Imponerende at du har fått det til å gå rundt!

Du kan ikke ha hatt mobil/telefon/bil/internett/klesutgifter/utgifter til barn?

Jeg er en annen
Skrevet

Hvis du har greid deg med 2000 kr etter at husleie og strøm er betalt så har du hatt lite å rutte med! Imponerende at du har fått det til å gå rundt!

Utgifter til Internett og telefon, men ikke noe av det andre du nevner.

Skrevet

vi har levd på det samme budsjettet i 1 år før ejg fikk jobb, og vi var 2 voksne og 1 barn.

med litt fantasi går det for det meste bra, men det ble ingen leker, snop eller noe som heldst utenom budsjettet..

Skrevet

Så du studerer, ikke hatt sommerjobb, og nå venter du på studielånet?

Jeg er en annen
Skrevet

Så du studerer, ikke hatt sommerjobb, og nå venter du på studielånet?

Nei, det er som sagt et honrar jeg venter på. Studerer på deltid, men har ikke tatt opp studielån.

Skrevet

Utgifter til Internett og telefon, men ikke noe av det andre du nevner.

Har vel levd på den måten i noen år nå!

At det går det gjør det jo, men man blir også seende ut sånn, man har ikke penger til klær eller andre ting som gjør at man føler seg bedre... men så lenge man får i seg mat i ny og ne, så er vel alt i skjønneste orden!

Skrevet

Kan ikke være mulig.

Hva betaler du i husleie da?

Har du barn å forsørge?

Med en slik inntekt, tipper jeg at du bor hjemme hos foreldrene dine og spiser gratis.

10.000 i inntekt er lite når man har familie.

I Oslo er det ikke mulig å finne en hybel en gang til 2000 i måneden.

Gjest dårlig eksempel
Skrevet

man kan helt fint klare seg alene på den summen for en kortere periode, men man lver jo på en "tikkende bombe", får man en akutt tannlege / lege / medisin-utgift, eller man må erstatte noe en ødelegger for noen, eller man må reparere noe i huset (knust vindu, ødelagt lås på døren, sikringsskapet ryker, kjøleskap som ryker..) så har man ikke mulighet til dette.

Man er også avhengig av å ha hatt bedre økonomi i årene på forhånd, fordi man bare tærer på det man allerder har av vintersko, yttertøy osv.

Så det er ikke en situsjon man kan være i over tid, og man er fattig hvis man vet at man ikke kan klare en eneste utgift utenom akkurat det som gjelder å fylle magen.

Utrolig mange studenter som lever helt greit på 2000 til slike utgifter de siste månedene før sommerjobben osv, men som sagt, det er basert på at man har hatt mer penger tidligere.

Skrevet

Jeg synes synd på de som er så syke at de ikke har mulighet for å jobbe. Men jeg tipper at en del av de fattige må kunne greie å jobbe litt så man får det til å gå opp. Noen kunne sikkert f.eks greid å jobbet som hushjelp hos noen, vet man at man ikke greier det så effektivt som andre får man heller ta mindre betalt.

Andre jobber er jo salgsjobber, barnepass. Ja det er mye man kan gjøre for å få et par tusen ekstra i måneden så man kan greie seg litt bedre.

Skrevet

Fem måneder, hva er det? Mai til september er da ingenting. Alle kan uproblematisk leve på lite for en periode.

På fem måneder trenger du ikke nye klær, sko, reparasjoner, ny vaskemaskin, kjøpe møbler etc. Du kan gå til skole / jobb uten å fryse ræ.. av deg (unntatt lange avstander selvsagt). Du trenger ikke hoste opp depositum eller boliglån. Osv.osv.

Du trenger kort sagt ikke investere i noe som helst over såpass kort tid, kun tenke på løpende boutgifter og daglig brød. Og sommeren da... enkleste tiden på året å leve enkelt.

Et lignende og adekvat budsjett i flere år med et barn eller to eller fem i husholdningen vil nok gi deg angst og konkursfeeling med jevne mellomrom.

Skrevet

Fem måneder, hva er det? Mai til september er da ingenting. Alle kan uproblematisk leve på lite for en periode.

På fem måneder trenger du ikke nye klær, sko, reparasjoner, ny vaskemaskin, kjøpe møbler etc. Du kan gå til skole / jobb uten å fryse ræ.. av deg (unntatt lange avstander selvsagt). Du trenger ikke hoste opp depositum eller boliglån. Osv.osv.

Du trenger kort sagt ikke investere i noe som helst over såpass kort tid, kun tenke på løpende boutgifter og daglig brød. Og sommeren da... enkleste tiden på året å leve enkelt.

Et lignende og adekvat budsjett i flere år med et barn eller to eller fem i husholdningen vil nok gi deg angst og konkursfeeling med jevne mellomrom.

konkursfeeling? Det blir nok mer enn feelingen hvis man skal leve sånn over et par år...

Skrevet

Har vel levd på den måten i noen år nå!

At det går det gjør det jo, men man blir også seende ut sånn, man har ikke penger til klær eller andre ting som gjør at man føler seg bedre... men så lenge man får i seg mat i ny og ne, så er vel alt i skjønneste orden!

Mat i ny og ne? Uff.. det hørtes ikke bra ut! ; )

Har ca. 4000 i "lommepenger" jeg etter regninger og penger til mat er lagt av. Og innunder regninger går mobil og alt annet.. Synes de blir borte med en gang jeg!

Hva gjør dere da når familie har bursdag + dere skal på hyttetur, dansketur og ut med venner samme mnd? jeg må skrive budsjett hver mnd. jeg så jeg hele tiden vet hva ejg har, og må budsjettere med hvor mye jeg kan bruke ute f.eks. men er vel ikek synd på meg da.. trodde jeg var blakk jeg!

Skrevet

konkursfeeling? Det blir nok mer enn feelingen hvis man skal leve sånn over et par år...

Det går an, jeg har gjort det. Men da blir penger nesten det eneste man kan tenke på.

Ikke rart at den som har nok av penger ikke inkluderer penger som del av det som gjør en lykkelig.

Skrevet

Har ca. 4000 i "lommepenger" jeg etter regninger og penger til mat er lagt av. Og innunder regninger går mobil og alt annet.. Synes de blir borte med en gang jeg!

Hva gjør dere da når familie har bursdag + dere skal på hyttetur, dansketur og ut med venner samme mnd? jeg må skrive budsjett hver mnd. jeg så jeg hele tiden vet hva ejg har, og må budsjettere med hvor mye jeg kan bruke ute f.eks. men er vel ikek synd på meg da.. trodde jeg var blakk jeg!

Om du har 4000 igjen etter at penger til mat er trukket fra så er du alt annet enn blakk.

Skrevet

Det går an, jeg har gjort det. Men da blir penger nesten det eneste man kan tenke på.

Ikke rart at den som har nok av penger ikke inkluderer penger som del av det som gjør en lykkelig.

Nei, ikke rart :)

Mener du virkelig å si at du har klart å leve på 2000 kr (eks bolig) i flere år? Og DET var det hele? Fatter ikke at det kan la seg gjøre i det hele tatt.

Jeg må si jeg er imponert. Hvordan har du det nå da? Du må ha fått et annet og utvidet syn på verdier etter den tid.

Skrevet

Det er vel nettopp hytteturer, dansketurer og turer ut med venner man må DROPPE i slike situasjoner. Og derfor er det en lite misunnelsesverdig tilværelse.

Skrevet

Vel... nå er jeg "heldigvis" enslig så barn har jeg ikke å forsørge, men klart det har noen i familien eller venner bursdag, så sliter jeg, samtidig som jeg sliter noe ALVORLIG i juletiden...

Det er alltid kjipt å være den som ikke kan bli med ut i festlige lag, og må istendfor sitte inne å sture, men man blir vandt med det og til syvende og sist!

Man lapper klærne sammen så godt det går, men man er da ofte "flau" over å gå i de klærne og så ut som en fillefrants... men jeg sluttet å nedverdige meg til å gå på sosialen for mange mange år siden da behandlingen man får der rett og slett går på helsa løs...

Mat ja, det spiser man jo det lille man får, da det er skjeldent man kommer til et måltid som koster under 50 kr dag... så da spiser man brødskiver eller grønnsakssuppe og lar det stå til...

Tannlege og ufortutsette regninger de kan jeg se langt etter....

Men jeg håper da på bedre tider den dagen jeg har en utdanning og kan få meg en jobb som ikke krever at man tar kroppen av dage... de jobbene jeg har hatt til nå er nesten uutholdelig for kroppen, og jeg har ødelagt både ryggen og leddene mine, så legene har sagt at tungt arbeide må jeg se langt etter:(

Skrevet

Nei, ikke rart :)

Mener du virkelig å si at du har klart å leve på 2000 kr (eks bolig) i flere år? Og DET var det hele? Fatter ikke at det kan la seg gjøre i det hele tatt.

Jeg må si jeg er imponert. Hvordan har du det nå da? Du må ha fått et annet og utvidet syn på verdier etter den tid.

Jeg har ikke spesifikke tall i hodet, og husker ikke om det var 2000 for å si det sånn...

Poenget er ihvertfall at etter boutgifter etc. var det et meningsløst lite beløp som skulle dekke mat og det nødvendige ellers.

Hvordan gjør man det? Biter tennene sammen, tenker billig-billig-billig en gang og bestandig, takke nei til ditt og datt fordi det koster, glemme ferier, nye klær osv. Det er slitsomt.

Dessuten må man ha flaks, da dumper det innimellom inn noen uventede hundrelapper her og sjokkerende tusenlapper der.

Du spør om verdier... det er interessant... jeg vil si at i forhold til utrolig mange mennesker jeg vet om, utviklet jeg meg til å bli et menneske som stort sett alltid tenker positivt, verden er befolket av en overveldende majoritet som har det forferdelig og da blir lissom ens egen økonomi litt uinteressant igjen.

Skrevet

Vel... nå er jeg "heldigvis" enslig så barn har jeg ikke å forsørge, men klart det har noen i familien eller venner bursdag, så sliter jeg, samtidig som jeg sliter noe ALVORLIG i juletiden...

Det er alltid kjipt å være den som ikke kan bli med ut i festlige lag, og må istendfor sitte inne å sture, men man blir vandt med det og til syvende og sist!

Man lapper klærne sammen så godt det går, men man er da ofte "flau" over å gå i de klærne og så ut som en fillefrants... men jeg sluttet å nedverdige meg til å gå på sosialen for mange mange år siden da behandlingen man får der rett og slett går på helsa løs...

Mat ja, det spiser man jo det lille man får, da det er skjeldent man kommer til et måltid som koster under 50 kr dag... så da spiser man brødskiver eller grønnsakssuppe og lar det stå til...

Tannlege og ufortutsette regninger de kan jeg se langt etter....

Men jeg håper da på bedre tider den dagen jeg har en utdanning og kan få meg en jobb som ikke krever at man tar kroppen av dage... de jobbene jeg har hatt til nå er nesten uutholdelig for kroppen, og jeg har ødelagt både ryggen og leddene mine, så legene har sagt at tungt arbeide må jeg se langt etter:(

Hva slags jobber er det du har hatt, da, som har tatt så på kroppen din?

Synes du virker veldig fornuftig og flink til å ta det på en positiv måte. Leit å høre at du ble så dårlig behandlet når du prøvde å få sosialhjelp. Slik skal det jo ikke være. Hva var det de gjorde som fikk deg til å føle deg så ille at du ikke orket å gå dit?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...