Gå til innhold

Attføring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Min bror har fått innvilget Attføring fra 31.08.04. (skriftlig) Attføringen innebærer opplæring/kurs/hospitering for å få handicappede ut i arbeid. Utdannelsen skjer i Oslo, mens hjemstedsadresse i NordNorge. Alt utenom pengestøtte er kommet skriftlig og er innvilget, men nå har han fått beskjed om at han får rehabiliteringspenger ut oktober. Dette innebærer en utbetalt støtte på ca. 5000 kr etter skatt!! Trekker man fra husleie, 3900.- og transport SL månedskort ca. 1100 viser regnestykket 0 kroner igjen.

Hvordan kan man sende en mann på attføring i Oslo med 5000kr i måndeden? Hva kan gjøres i dette tilfellet? Trygdekontor/ Aetat er kontaktet, men de sier "beklager vi kan ikke hjelpe!

Hilsen

Fortvilt Bror

Skrevet

Jeg sliter også med at jeg ikke får nok penger fra aetat til å betale husleie og leve. Løsningen er å gå til sosialen og søke om å få dekket husleien av dem slik at man får penger så man kan leve.

Skrevet

Transport/buss/trikk får man dekket av Aetat. Ellers må man søke om bostøtte eller sosialen for dekning av husleien.

Skrevet

Det virker ikke normalt at de gir rehab-penger etter at opplegget har startet?

Siden det er så kort periode med rehabiliteringspenger før han får attføring (og dermed mer å rutte med) så er det nok bare sosialkontoret som kan hjelpe.

Men skjønner IKKE hvorfor de har fortsatt med rehab-penger MENS han har attføringsopplegg?

Det ville jeg spurt aetat/trygdeetaten om hvorfor.

Han skal jo støtte til matriell, kursavgift, reisen nedover, bolig samt reise på attføringsstedet.

se http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=723

Skrevet

Det virker ikke normalt at de gir rehab-penger etter at opplegget har startet?

Siden det er så kort periode med rehabiliteringspenger før han får attføring (og dermed mer å rutte med) så er det nok bare sosialkontoret som kan hjelpe.

Men skjønner IKKE hvorfor de har fortsatt med rehab-penger MENS han har attføringsopplegg?

Det ville jeg spurt aetat/trygdeetaten om hvorfor.

Han skal jo støtte til matriell, kursavgift, reisen nedover, bolig samt reise på attføringsstedet.

se http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=723

Han har kontaktet Aetat, de har nå lagt det inn som hastesak. For å få bostøtte må man dokumentere utgifter til bopel både på hjemstedet og på lærerstedet. Da han flyttet sa han opp leiekontrakten hjemme for i det hele tatt å kunne få råd å reise nedover, så nå er det jo vanskelig å dokumentere bosted på hjemplassen!! Noen som vet om det er slik det skal være?

Skrevet

Han har kontaktet Aetat, de har nå lagt det inn som hastesak. For å få bostøtte må man dokumentere utgifter til bopel både på hjemstedet og på lærerstedet. Da han flyttet sa han opp leiekontrakten hjemme for i det hele tatt å kunne få råd å reise nedover, så nå er det jo vanskelig å dokumentere bosted på hjemplassen!! Noen som vet om det er slik det skal være?

Det er det.

Hvis man har bare én bolig skal man klare det på pengene man får.

Søk bostøtte fra husbanken i tillegg.

Husk også å søk spesielt etter satsen ung ufør, det går sjelden av seg selv.

Dersom det ikke går rundt med attføring og bostøtte så må man henvende seg til sosialkontoret der man har flyttet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...