Gå til innhold

Hadde dere gjort det?

Gjest Når muligheten er for stor til at du kan slippe den...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et par der han tjener så mye at han har forsørget begge to slik at hun har kunnet arbeide med det hun brenner for. (som ikke gir mye penger)

Nå har hun mulighet til å gå ut i jobb der hun tjener godt, og paret kan da nedbetale boliglån på seks år og likevel leve ok ved siden av.

Ulempen er at hun må legge vekk det arbeidet hun brenner for i disse årene og det arbeidet hun må drive med i de seks årene er kjedelig, men stabilt. Når boliggjelden er betalt kan hun ta opp igjen det hun brenner for.

Er det verdt at hun arbeider med noe kjedelig i seks år når dette medfører at boliglånet nedbetales så raskt? Hun er 25 år i dag. Han mener at det er verdt det og at veldig få har en sånn mulighet, men hun er usikker.

Hva mener dere?

Skrevet

Dette er jo ikke akkurat å velge mellom pest og kolera, da!

Godt betalt jobb i seks år og nedbetalt boliggjeld i en alder av 31 kontra bli forsørget og drive med "hobbyen" sin....

Men det er umulig for oss å gi råd når vi ikke vet noe mer rundt dette. Hva er det hun brenner for, og vil det være skadelidende med 6 års opphold? etc etc

Men husk at nedbetalt boliggjeld er et gode utover de 6 årene med denne jobben - man har en helt annen økonomisk trygghet for resten av livet.

Tror jeg ville valg jobben jeg.

Skrevet

Jeg mener at hun må være UTROLIG egoistisk, selvsentrert og ganske så full av seg selv...og ingen andre... det er mange som har noe de brenner for, og kan aldri få muliheten nettopp pga boliglån, barn osv...

Men selvsagt, gi heller jobben til noen som trenger den, OG pengene, det er nok av arbeidsledige å ta av i Norge idag!

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Det er vel ikke 6 år eller ingenting? Hun kan vel ta jobben og se hvordan tilværelsen blir - og så hoppe av etter et par-tre år f.eks?

Hva med ham? Har HAN noe han brenner for, men ikke får gjort fordi han må forsørge HENNE? Det må jo også telle.

Ingen kan kreve å bli forsørget, man må ta ansvar for seg selv.

Skrevet

Han er veldig opptatt av at hun skal ha det bra. Alle avgjørelser blir tatt i fellesskap, så han har vært helt med på å forsørge henne.

Ja, han har også noe han brenner for, men er så heldig at han har en jobb innenfor sin "hobby" så han får tilfredsstilt det daglig. Dette er en av grunne til at han forstår henne.

Hun vil ikke være "skadelidt" av å holde sge borte fra det hun brenner for på noen annen måte enn av hun elsker å drive med det, og hun vil miste seks år til å drive med det hvis hun tar jobben.

Hun kan hoppe av etter noen år hvis hun vil, men han er opptatt av at de fullfører hvis de først går inn for denne løsningen.

Skrevet

Han er veldig opptatt av at hun skal ha det bra. Alle avgjørelser blir tatt i fellesskap, så han har vært helt med på å forsørge henne.

Ja, han har også noe han brenner for, men er så heldig at han har en jobb innenfor sin "hobby" så han får tilfredsstilt det daglig. Dette er en av grunne til at han forstår henne.

Hun vil ikke være "skadelidt" av å holde sge borte fra det hun brenner for på noen annen måte enn av hun elsker å drive med det, og hun vil miste seks år til å drive med det hvis hun tar jobben.

Hun kan hoppe av etter noen år hvis hun vil, men han er opptatt av at de fullfører hvis de først går inn for denne løsningen.

Ta jobben!!!!

Uten tvil!

Hilsen en som ikke vil ha nedbetalt boliggjelda før etter fylte 50 år!

Skrevet

Jeg hadde jobbet de seks årene slik at boliggjelda hadde blitt betalt. Hadde ikke levd på nåde hos en fyr som ikke var interessert at jeg skulle jobbe med det jeg ville.

Jeg ser vel egentlig muligheten til at hun har giftet seg med feil fyr også men menn er jo så merkelige at jeg har gitt dem opp.

Skrevet

Og hvordor det poenget at bloliggjelda skal bli nedbetalt? Er dere klar over hvor mye man blir skattet på formuen da eller?? Jeg har ett prinsipp i livet, og det er at jeg aldri skal bli gjeldfri. Vil heller betalt litt ekstra på et hus til meg selv, enn å måtte betale formueskatt til staten!!!

Gjest Leve på nåde
Skrevet

Jeg hadde jobbet de seks årene slik at boliggjelda hadde blitt betalt. Hadde ikke levd på nåde hos en fyr som ikke var interessert at jeg skulle jobbe med det jeg ville.

Jeg ser vel egentlig muligheten til at hun har giftet seg med feil fyr også men menn er jo så merkelige at jeg har gitt dem opp.

Skjønner ikke helt svaret ditt her? Synes du det virker som om han ikke vil at hun skal jobbe med det hun vil? Det dreier seg bare om seks år.

Det er en kjempefordel for begge to hvis lånet blir betalt ned på seks år. da kan hun ta opp igjen det hun tjener så dårlig på etterpå.

Eller synes du han bør akseptere at hun jobber med det hun vil selv om han forsørger henne, og de mister muligehten til å betale ned lånet raskt?

Jeg fordømmer ikke svaret ditt, bare lurer på hva du mente.

Skrevet

Jeg hadde nok jobbet med det jeg brant for jeg da. Spørs jo hvor dårlig råd man har i perioden, men er man 25 år så trenger man vel ikke å betale ned lånet på 6 år, blir bare mer skatt av det.

Nei, livet er for kort til å gjøre ting man ikke trives med hvis man kan leve okey med ting man trives med.

Skrevet

Skjønner ikke helt svaret ditt her? Synes du det virker som om han ikke vil at hun skal jobbe med det hun vil? Det dreier seg bare om seks år.

Det er en kjempefordel for begge to hvis lånet blir betalt ned på seks år. da kan hun ta opp igjen det hun tjener så dårlig på etterpå.

Eller synes du han bør akseptere at hun jobber med det hun vil selv om han forsørger henne, og de mister muligehten til å betale ned lånet raskt?

Jeg fordømmer ikke svaret ditt, bare lurer på hva du mente.

Hun sier jo selv at han vil at hun skal jobbe til boliglånet er nedbetalt.

Jeg ser også fordelen å gjøre det men hun har ikke lyst men han vil likevel. Det er ikke alltid at det økonomiske er det viktigste. Nå tenker jeg oftest økonomi men hvis jeg hadde synes noe annet var viktigere så hadde jeg blitt forbannet om noen hadde prøvd å presse meg til noe annet.

Gjest Skattefuten
Skrevet

Og hvordor det poenget at bloliggjelda skal bli nedbetalt? Er dere klar over hvor mye man blir skattet på formuen da eller?? Jeg har ett prinsipp i livet, og det er at jeg aldri skal bli gjeldfri. Vil heller betalt litt ekstra på et hus til meg selv, enn å måtte betale formueskatt til staten!!!

Et godt poeng! Hvor mye skatt dreier det seg om da? Vet du det? (i %)

Skrevet

Et godt poeng! Hvor mye skatt dreier det seg om da? Vet du det? (i %)

Kommer jo selvfølgelig ann på hvor høy renta er det da. Og hvor mye mannen tjener, om de er gift, blir skattet sammen osv. osv., men det er ikke noe mål å være gjeldfri.

Gjest Skattefuten
Skrevet

Kommer jo selvfølgelig ann på hvor høy renta er det da. Og hvor mye mannen tjener, om de er gift, blir skattet sammen osv. osv., men det er ikke noe mål å være gjeldfri.

Vet du om det er en fordel eller ulempe å være gift når det gjelder skatt?

Skrevet

Det kommer overhodet ikke an på om de blir skattet sammen, eller hva mannen tjener, så lenge han ikke tjener veldig lite, og det gjør han åpenbart ikke. Skatten blir redusert med 28% av betalte renter uansett. Så 72% må man betale selv.

Er man gjeldfri, må man regne med formuesskatt på boligen. Der er ikke jeg, så jeg aner ikke hvor mye det blir, men det er sikkert lett å finne ut med et søk på internett.

Skrevet

Det kommer overhodet ikke an på om de blir skattet sammen, eller hva mannen tjener, så lenge han ikke tjener veldig lite, og det gjør han åpenbart ikke. Skatten blir redusert med 28% av betalte renter uansett. Så 72% må man betale selv.

Er man gjeldfri, må man regne med formuesskatt på boligen. Der er ikke jeg, så jeg aner ikke hvor mye det blir, men det er sikkert lett å finne ut med et søk på internett.

Nei det gjør kanskje ikke det. Klarer ikke tenke helt klart her nå. Men jeg tenkte selvfølgelig at hvis man blir gjeldfri og så kommer man opp i toppskatt så vil man da få mer skatt enn hvis man ikke er gjeldfri og kanskje ikke kommer opp i toppskatt.

Og hvem boligen står på - om man blir beregnet sammen eller ikke. Sånne ting, men nå er ikke jeg veldig inni det.

Vet bare at jeg har ikke tenkt å bli gjeldfri med det første :-)

Skrevet

Nei det gjør kanskje ikke det. Klarer ikke tenke helt klart her nå. Men jeg tenkte selvfølgelig at hvis man blir gjeldfri og så kommer man opp i toppskatt så vil man da få mer skatt enn hvis man ikke er gjeldfri og kanskje ikke kommer opp i toppskatt.

Og hvem boligen står på - om man blir beregnet sammen eller ikke. Sånne ting, men nå er ikke jeg veldig inni det.

Hvorvidt man får toppskatt, har ingenting å gjøre med rentefradraget, kun med inntekten.

Skrevet

Rentefradraget har ingen betydning på toppskatten. Toppskatten beregnes av brutto arbeidsinntekt. Rentefradraget gis bare i det som kalles "alminnelig inntekt" og får derfor bare betydning for den flate skattesatsen på 28%

Vedr formue: Ektefeller lignes alltid felles på formue. Her er det progressiv beskatning, og full sats inntrer på felles nettoformue (altså summen av alt minus gjeld) på over kr 540 000. Da er statsen 1,1%.

Husk at bolig verdsettes mye lavere enn den faktiske verdien, ofte til are 20-30%, så investering i bolig gir lavere formuesskatt enn mange andre investeringer.

Regneeks (fort & gæli):

Bolig kjøpt for 2 mill, belånt med 1,5 mill. Ligningsverdi 450 000.

Årlige renteutgifter ca 60 000??? I såfall: 28% "dekkes" ved inntektsfradraget, resten må du dekke selv: Totalt kr 43 200 (+ alle avdragene).

Formuesskatt: Hvis vi forutsetter at du har annen formue som dekker opp bunnfradraget på 540 000, slik at du får full formuesskatt på boligen, utgjør formuesskatten 4 950 kroner.

Altså bare en brøkdel av rentene du må ut med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...