Gå til innhold

Hadde dere gjort det?

Gjest Når muligheten er for stor til at du kan slippe den...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde valgt jobben, uten tvil.

Når det er snakk om 6 år, og hun kan gå tilbake til drømmesituasjonen hun har nå, og i tillegg ha boliglån nedbetalt, da hadde jeg ikke vært i tvil.

:)

Skrevet

Hvorfor akkurat 6 år? Fordi det er den tiden det tar å nedbetale _hele_ boliggjelda? Det er lang tid frem, og umulig å planlegge.

Jeg ville kanskje tatt den godt betalte jobben, men med visshet om at dersom den ble for tung og kjedelig, ville jeg sluttet i den etter kortere tid enn 6 år.

Det er viktigere ting her i livet enn nedbetalt boliggjeld. Å ha en hverdag man trives med, for eksempel.

På den annen side er det slett ikke dumt å ha godt inntektsgivende arbeid over noen år, med hensyn til evt beregning av svangerskapspermisjon, pensjonspoeng og denslags.

Skrevet

Jeg hadde valgt jobben, uten tvil.

Når det er snakk om 6 år, og hun kan gå tilbake til drømmesituasjonen hun har nå, og i tillegg ha boliglån nedbetalt, da hadde jeg ikke vært i tvil.

...for ikke å legge til at med de seks årenes innsats så er man bedre økonomisk sikret dersom mannen skulle miste jobben, bli syk, dø eller at de blir skilt!

Skrevet

...for ikke å legge til at med de seks årenes innsats så er man bedre økonomisk sikret dersom mannen skulle miste jobben, bli syk, dø eller at de blir skilt!

Nettopp! Det er veldig viktige momenter, helt enig.

Skrevet

Nånånånånå, damer! Ved første mulighet, så er dere i gang med de muntre fremtidsutsiktene.

Damen i forholdet kan også bli syk, skilt og død. (Vet dere ikke liker å tenke på det, men...)

Skrevet

Og hvordor det poenget at bloliggjelda skal bli nedbetalt? Er dere klar over hvor mye man blir skattet på formuen da eller?? Jeg har ett prinsipp i livet, og det er at jeg aldri skal bli gjeldfri. Vil heller betalt litt ekstra på et hus til meg selv, enn å måtte betale formueskatt til staten!!!

Nei, ta heller ansvar for eget liv, enn å forvente at andre skal rydde opp etter deg.

Synes jeg.

Skrevet

Nånånånånå, damer! Ved første mulighet, så er dere i gang med de muntre fremtidsutsiktene.

Damen i forholdet kan også bli syk, skilt og død. (Vet dere ikke liker å tenke på det, men...)

Det kan hun, men ettersom det p.t. er han som forsørger henne, så vil ikke hennes død føre til tap av forsørger for ham.

Skrevet

Det kan hun, men ettersom det p.t. er han som forsørger henne, så vil ikke hennes død føre til tap av forsørger for ham.

Sant nok, men dersom de går inn for løsningen så vil han også ha store fordeler med nedbetalt boliglån hvis hun stryker med.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde jobbet med det jeg brenner for hvis muligheten var der.

Vi har tross alt ikke såå mange år på denne planeten, så det er fint å kunne bruke tiden til noe fornuftig.

Skrevet

Sant nok, men dersom de går inn for løsningen så vil han også ha store fordeler med nedbetalt boliglån hvis hun stryker med.

Helt klart, så det er absolutt i hans interesse at hun tar denne jobben så klart!

Også dersom han skulle bli syk, miste jobben etc som jeg skrev om tidligere. Da er de _begge_ sikret bedre mot det som fremtiden kan bringe.

Det er lett å tro når man er 25 at livet kommer til å gå på skinner fremover! ;-)

Skrevet

Helt klart, så det er absolutt i hans interesse at hun tar denne jobben så klart!

Også dersom han skulle bli syk, miste jobben etc som jeg skrev om tidligere. Da er de _begge_ sikret bedre mot det som fremtiden kan bringe.

Det er lett å tro når man er 25 at livet kommer til å gå på skinner fremover! ;-)

Mm, sant nok.

De vil få mye igjen for det begge to. Bare tenk deg å være i begynnelsen av 30 årene og slippe boligutgifter.

Skrevet

Mm, sant nok.

De vil få mye igjen for det begge to. Bare tenk deg å være i begynnelsen av 30 årene og slippe boligutgifter.

Ja, gjett om!!!

DET hadde vært noe, det! *S*

Skrevet

Forventer hun virkelig at han skap sponse hennes "hobby"? Dersom hun ikke tar denne jobben så vitner det om ekstrem egoisme. Hun kan ved å ta den sikre dem begge økonomisk ved at de får betalt ned lånet tidlig. Det er jo ikke riktig at han skal betale i mange år alene, bare fordi hun vil drive med sin "hobby".

Det er svært mange som ikke får jobbe med det de brenner mest for. For de fleste er jobben et nødvendig onde. Å ofre "hobbyen" i 6 år, og hun KAN jo hoppe av tidligere - men da uten å få nedbetalt lånet, er ikke et stort offer. Såpass burde hun gjøre. Så vil de begge to få bedre råd i framtiden. Og hun slipper å snylte på han hele tiden.

Angela1365380318
Skrevet

Jeg hadde aldri giddet å sponse min kjæreste slik at han kulle leke rundt mens jeg jobbet rumpen av meg. Sefølgelig ville jeg aldri forlangt at han skulle forsørge meg heller (med mindre han ville at jeg skulle være hjemme med barn etter at retten på penger gått ut)

Vi er utrolig glade i hværandre, men jeg vil at vi skal være likeverdige, ikke at den ene forsørger den andre.

Gjest ulike løsninger
Skrevet

Jeg ville ikke likt å "leve på" min ektefelle/partner, det ville jeg følt ga en ulikevekt i forholdet. Jeg ville heller ikke likt, dersom jeg har ham, å underholde partneren min uten at hun bidro i det hele tatt.

Hvis man likevel velger det slik, og begge synes det er ok, så ville jeg gitt følgende råd i situasjonen: Se på ulike muligheter.

Feks. jobbe deltid istedenfor fulltid i de 6 årene, så får man tid å gjøre sin hobby samtidig. Går ikke dette, så kan man jo velge å jobbe i 3-4 år, da får man jo betalt ned ihvertfall en god del av gjelden og samtidig sikre seg både trygdepoeng og evt. barselspermisjon (dersom de har tenkt å få barn).

Gjest rutangis netu
Skrevet

Mange jobber med kjedelige saker hele livet for å ha til husleie, klær og mat, så seks år skulle vel gå bra! Særlig hvis hun er garantert å kunne fortsette med det samme etterpå. Men faren er jo at de blir for glad i de ekstra kronene!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...