Gå til innhold

Rettskrivning - igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den her var right up my alley:

" En del geografiske navn skal skrives med bindestrek:

Nord-Europa, Ny-Zealand (eller New Zealand), Saudi-Arabia,

Sør-Odal, Sør-Vestlandet"

Legg merke til hva slags geografiske storheter som blir nevnt i samme åndedrag.

Jeg sier ikke mer!

Skrevet

Jeg er for øvrig litt usikker på om "Sørdanmark" er spesielt riktig. Ville aldri skrevet det sånn selv, men det er veldig vanlig å skrive det sånn i media.

F.eks. mer kjente Nordnorge.

Sør-Danmark er man i hvert fall safe med, og det ser utvilsomt best ut på trykk.

Da er vi faktisk helt enige.

c",)

Skrevet

"Jeg får antydninger til falsk krupp når jeg kommer over orddelingsfeil."

Da må du ha det kjempe-slitsomt i denne ord-blinde nett-tiden vi lever i :-)

"........................"

Ja, jeg har det til tider svært vondt.

Skrevet

Kanksje noe av grunnen til at det ikke høres helt riktig ut uansett, er at i Danmark sier man syd og ikke sør...

Og det er kanskje Jylland det menes i artikkelen din? Siden Danmark er delt i 3 (4 med Bornholm), så brukes kanskje syd-Sjælland/syd-Jylland oftere enn syd-Danmark?

Skrevet

Så lenge du bruker bindestrek er det imidlertid ikke direkte feil - bare mindre tilrådelig.

Så om du vil provosere, må du nok slå på stortromma med kjempe provosert osv.

;o)

Nå var jeg jo ikke ute etter å provosere, da :-) Det er ikke så kjempe morsomt å drive med slik over drevent og menings løst tull ball :-)

"-............................."

Skrevet

Nå var jeg jo ikke ute etter å provosere, da :-) Det er ikke så kjempe morsomt å drive med slik over drevent og menings løst tull ball :-)

"-............................."

Du må slutte å kødde med de som ikke liker orddelingsfeil. De er mildt sagt fanatiske på området.

Jeg har lurt på det enkelte ganger, hva som får dem til å tenne å jævlig på samtlige plugger når de ser en feil. Ikke vanlige feil. De henger seg ikke opp i om vi skriver diverse ord feil, har null kontroll på hvordan man skal bruke komme, punktum eller stor bokstav. Det er bare orddelingsfeil som får dem til å tenne.

De har til og med har en egen organiasjon mot orddelingsfeil.

Men det er klart: Sånn sett blir de jo artige mobbeobjekter.:)

Skrevet

Har ikke lest de andre svarene, men en norskprofessor sa en gang følgende om bruk av bindestrek og stor forbokstav:

Du kan skrive enten Oslo-området (stor forbokstav OG bindestrek) eller osloområdet (liten forbokstav og ingen bindestrek).

Gjest anonymika
Skrevet

Sør Danmark er _uansett_ feil!!!

Gud hjelpe oss for orddelingsspøkelset!

Ang. orddeling.

Kan ikke dy meg : Pult ost

Skrevet

Du må slutte å kødde med de som ikke liker orddelingsfeil. De er mildt sagt fanatiske på området.

Jeg har lurt på det enkelte ganger, hva som får dem til å tenne å jævlig på samtlige plugger når de ser en feil. Ikke vanlige feil. De henger seg ikke opp i om vi skriver diverse ord feil, har null kontroll på hvordan man skal bruke komme, punktum eller stor bokstav. Det er bare orddelingsfeil som får dem til å tenne.

De har til og med har en egen organiasjon mot orddelingsfeil.

Men det er klart: Sånn sett blir de jo artige mobbeobjekter.:)

Det er rett og slett en slags psykose, altså?

"............................"

Skrevet

Det er rett og slett en slags psykose, altså?

"............................"

Du skal aldri se bort ifra det.

Skrevet

Mulig jeg var særdeles rask i min falske krupp....

Leste litt skjevt. Trodde virkelig du mente at hun skulle dele ordet og ikke føye det sammen.

*bøyer meg i støvet og kysser ydmykt dine smukke tær*

Urk! Kyss noe annet, er du snill. Tær er ikke særlig smukke, uansett hvem de sitter på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...