Gjest Delvis Lei Seg Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 Uff. Det ble en dårlig start på helga. Er 50% sykmeldt. Har nettopp fått vite at jeg har en kronisk, ganske alvorlig sykdom. Dør nok ikke av den, men ingen utsikt til særlig bedring heller. Foreløpig kan man ikke se på meg at jeg er syk. Har informert sjefen og kollegene om "ståa". Har vært i dårlig form i mange måneder, men bare hatt et par korte sykmeldingsperioder tidligere i vår. På nytt har jeg måttet "kaste inn håndkledet". Men. Desverre er jeg en pliktoppfyllende person, og arbeidsgiver/kolleger er nok vant med at jeg følger bra opp og gjør mye. Når jeg blir syk som nå, så blir en del abeid"liggende" (det blir ikke leid inn vikar). Jeg prioriterer så godt jeg kan de timene jeg er på jobb, og er så åpen jeg bare kan for forslag til omprioriteringer. Denne økte belastningen på de andre er nok hard å svelge for en del av kollegene mine.Jeg får små "stikkpiller" hele tiden om hvor mye det er å gjøre, spørsmål om hvordan jeg har samvittighet til å bare jobbe korte dager osv. Jeg blir så utrolig lei meg. jeg er jo ikke en person som vil snike meg unna og "late" meg. Og jeg blir litt sint også, for det føles veldig vondt å måtte ta denne byrden i tillegg. Arbeidsgiver er fritatt fra å utbetale sykepenger i arbeidsgiverperioden, så økonomisk er jeg jo ingen belastning, men det er nok beleilig å spare inn en halv stilling slik. Og det er jo jeg som får "trøkken". Jeg har "vært grei" og drøyd dagene mer enn 50%. Jeg vil jo så gjerne gi intrykk av at jeg virkelig vil følge opp. Føler meg nesten mer syk av å jobbe slik som dette, for den dårlige samvittigheten er rådende. Dagene på jobb føler jeg blir et helvetes stress, og en "botsøvelse" for alt jeg ikke har rukket. Dette ble litt sutrete, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre... Noen tips? 0 Siter
Gjest signaturtoget Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 For å være helt ærlig - slike kolleger ville ikke jeg strukket meg for, du sier du blir mer syk av å være der, og det ville jeg fortalt legen min. Kanskje du kan få 100% sykmelding for en periode. Hvis ikke må du snakke med sjefen og forklare at det må leies inn vikar. 0 Siter
April Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 Jeg råder deg til å snakke med leder snarest, be om å få en medarbeidersamtale. Fortell hvordan arbeidsdagene er, hvordan du føler press og at du gir alt du kan og litt til. Det er jo veldig synd om du skal bli helt sykmeldt og ikke kunne gjøre noe, du som virkelig _vil_ jobbe. Gjør noe før de andre rundt deg knekker deg helt med sine stikkpiller. De virker å ha veldig liten forståelse. Leder har plikt til å følge opp det dere evt. blir enige om på en medarbeidersamtale. Det kan f.eks. være å omorgansisere slik at arbeidet du skal utføre tilsvarer en 50 % stilling, verken mer eller mindre, og fordele arbeidet mellom øvrige ansatte, evt. tilsette noen i de resterende 50 %, OG informere om at mobbing på arbeidsplassen ikke aksepteres. Jobber du i en IA-bedrift (Inkluderende Arbeidsliv) ? 0 Siter
Moraki Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 Nei vet du hva, du skal virkelig ikke bry deg med de sure kollegene dine. De er nok bare klare over at de må begyne å jobbe selv nå, uten at du gjør det for dem. Herregud.. Er du syk, så er du syk! Gi faen i de andre patetiske drittsekkene! Håper du blir bedre! God bedring-klem! 0 Siter
Gjest rutangis netu Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 Det her er det beste eksempel på at det ikke kommer til å fungere med den nye sykmeldingsordningen! Det gjør jo den som er syk bare sykere! Skjønner ikke at de ikke har skjønt det der med at kollegaene ikke kommer til å finne seg i merarbeid pga at andre er syke. Kan ikke huske å ha lest om det og ikke hørt det diskutert. Merkelig! En skal ikke ha jobbet lenge før en vet at det kollegiale fort stopper opp når det må ytes utover det en hadde regnet med! SÆRLIG i helsevesenet som er 'kjørt' nok fra før. 0 Siter
Gjest osiris Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 Dette går ikke, sånn skal du ikke ha det. Da ender det med at du kommer til å bli 100% sykemeldt istedet. Du bør snakke med både sjefen din, verneombudet og legen din om situasjonen. Du bør også fortelle kollegaene dine at den de bør rette klagen over økt arbeidsmengde mot er sjefene som ikke tar inn vikar. Her bruker bedriften din sykdom til å spare lønnskroner. Du bør snarest slutte med å jobbe mer enn 50%, ellers så vil det ta mye lengre tid for deg å få krefter nok til å finne din tålegrense for hva og hvor mye du kan jobbe ut i fra sykdommen din. 0 Siter
Gjest Delvis Lei Seg Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 Det her er det beste eksempel på at det ikke kommer til å fungere med den nye sykmeldingsordningen! Det gjør jo den som er syk bare sykere! Skjønner ikke at de ikke har skjønt det der med at kollegaene ikke kommer til å finne seg i merarbeid pga at andre er syke. Kan ikke huske å ha lest om det og ikke hørt det diskutert. Merkelig! En skal ikke ha jobbet lenge før en vet at det kollegiale fort stopper opp når det må ytes utover det en hadde regnet med! SÆRLIG i helsevesenet som er 'kjørt' nok fra før. Takk for svar.... Nei, som "ny-syk" gleder jeg meg ikke til årevis i "systemet" akuratt.Har i grunnen aldri reflektert over sykelønnsordninger osv. Har liksom aldri tatt det "personlig" at kolleger er bitt sykmeldt, så jeg skjønner jo at jeg bare må få øynene opp...*smile tappert* Men - håpet er jo å finne en jobb hvor jeg kan klare meg uten alt for mye sykmeldinger! God Helg 0 Siter
Gjest Delvis Lei Seg Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 Nei vet du hva, du skal virkelig ikke bry deg med de sure kollegene dine. De er nok bare klare over at de må begyne å jobbe selv nå, uten at du gjør det for dem. Herregud.. Er du syk, så er du syk! Gi faen i de andre patetiske drittsekkene! Håper du blir bedre! God bedring-klem! *Suger til meg "gutsen"* Ja...bør kanskje stramme meg litt opp i "den andre retningen". Jo mer jeg "kryper", jo mer mottakelig blir jeg kanskje for sånn "dritt"... Skal pugge svaret uten att, og gjenta det som et mantra i helgen..:-) Takk for svar! 0 Siter
fresja Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 Jeg vet at hadde jeg vært delvis sykemeldt hadde jeg blitt veldig stresset og frustrert over alt jeg ikke fikk gjort. Jeg tror ikke mine kolleger hadde vært sure på meg, men trolig på sjefen. Jeg tror jeg ville forlangt at noen gjorde halvparten av arbeidet. Ellers er det ingen vits med halv sykemelding. Men det hadde nok vært vanskelig i praksis... Det er like galt når vi er helt sykemeldt. En kollega av meg lå på sykehus en måned. Vi tok littegrann av jobben hennes (noe av det var det ingen som kunne) på overtid. Da hun ble friskmeldt var det direkte fra sykesenga til overtid de fleste kvelder (hun skulle egentlig ta det litt med ro en stund). 0 Siter
Gjest Delvis Lei Seg Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 Jeg råder deg til å snakke med leder snarest, be om å få en medarbeidersamtale. Fortell hvordan arbeidsdagene er, hvordan du føler press og at du gir alt du kan og litt til. Det er jo veldig synd om du skal bli helt sykmeldt og ikke kunne gjøre noe, du som virkelig _vil_ jobbe. Gjør noe før de andre rundt deg knekker deg helt med sine stikkpiller. De virker å ha veldig liten forståelse. Leder har plikt til å følge opp det dere evt. blir enige om på en medarbeidersamtale. Det kan f.eks. være å omorgansisere slik at arbeidet du skal utføre tilsvarer en 50 % stilling, verken mer eller mindre, og fordele arbeidet mellom øvrige ansatte, evt. tilsette noen i de resterende 50 %, OG informere om at mobbing på arbeidsplassen ikke aksepteres. Jobber du i en IA-bedrift (Inkluderende Arbeidsliv) ? Snakke med lederen - det skal jeg gjøre. Gruer meg litt, for hun går superlett i forsvar hun sjefen, men jeg må jo prøve.Hadde i grunnen en sånn samtale ved sykmeldingens begynnelse, men det er kanskje lurt om jeg foreslår en mer "fast" fordeling av oppgavene som blir til overs. God ide! Vi er tilknyttet IA, men er litt usikker på hva det betyr for meg i denne situasjonen. Noen har sagt at den ikke gjelder fordi jeg er vikar (lang kontrakt). Har vurdert å si noe på neste personalmøte om at jeg opplever "stikkpillene" som sårende, og informere kollegene om at det er bedriften som velger å spare penger fremfor å ta inn en vikar. På den måten plasserer jeg kanskje ansvaret litt mer? Takk for gode råd! God Helg! 0 Siter
Gjest Delvis Lei Seg Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 For å være helt ærlig - slike kolleger ville ikke jeg strukket meg for, du sier du blir mer syk av å være der, og det ville jeg fortalt legen min. Kanskje du kan få 100% sykmelding for en periode. Hvis ikke må du snakke med sjefen og forklare at det må leies inn vikar. Ja, har vurdert det. Men siden jeg er vikar, så henger jeg i en tynn nok tråd som det er. Og jeg liker jo jobben min, så jeg vil jo gjerne være der også. Kommer nok ikke utenom en samtale med sjefen min. Løser ting seg ikke etter det, så er jeg nok sørgeli nerme en 100% ja... Takk for rådene, og God Helg! 0 Siter
April Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 Snakke med lederen - det skal jeg gjøre. Gruer meg litt, for hun går superlett i forsvar hun sjefen, men jeg må jo prøve.Hadde i grunnen en sånn samtale ved sykmeldingens begynnelse, men det er kanskje lurt om jeg foreslår en mer "fast" fordeling av oppgavene som blir til overs. God ide! Vi er tilknyttet IA, men er litt usikker på hva det betyr for meg i denne situasjonen. Noen har sagt at den ikke gjelder fordi jeg er vikar (lang kontrakt). Har vurdert å si noe på neste personalmøte om at jeg opplever "stikkpillene" som sårende, og informere kollegene om at det er bedriften som velger å spare penger fremfor å ta inn en vikar. På den måten plasserer jeg kanskje ansvaret litt mer? Takk for gode råd! God Helg! Hei igjen I en medarbeidersamtale skal sjefen lytte til deg uansett hvor "dumt" vedkommende mener det som blir sagt er, for en medarbeidersamtale skal inneholde stor takhøyde og der skal alt kunne luftes uten at det skal bli noe styr av det. IA skal omfatte alle i bedriften, uansett ansettelsesforhold. Kanskje ikke de som er innleid, men du er vel ansatt som vikar i en tidsbegrenset periode i bedriften (etter det jeg forstår?) og har da samme rettigheter og plikter som de andre. Inkluderende Arbeidsliv betyr tett oppfølging mellom medarbeider og arbeidsgiver ved sykefravær og sykemeldinger og tilrettelegginger for hva du kan/ikke kan greie å gjøre. Det er høyst aktuelt for deg vil jeg tro. Det skal lages plan for hvordan denne oppfølgingen skal gjennomføres. Har du mye guts så si for all del ifra hva du synes om disse stikkpillene. Det er ille å ha det slik. Jobben er jo "halve livet" og der vi tilbringer det meste av dagen, og da er trivsel veldig viktig. God helg til deg også. 0 Siter
Gjest tillitsvalgt Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 Hei igjen I en medarbeidersamtale skal sjefen lytte til deg uansett hvor "dumt" vedkommende mener det som blir sagt er, for en medarbeidersamtale skal inneholde stor takhøyde og der skal alt kunne luftes uten at det skal bli noe styr av det. IA skal omfatte alle i bedriften, uansett ansettelsesforhold. Kanskje ikke de som er innleid, men du er vel ansatt som vikar i en tidsbegrenset periode i bedriften (etter det jeg forstår?) og har da samme rettigheter og plikter som de andre. Inkluderende Arbeidsliv betyr tett oppfølging mellom medarbeider og arbeidsgiver ved sykefravær og sykemeldinger og tilrettelegginger for hva du kan/ikke kan greie å gjøre. Det er høyst aktuelt for deg vil jeg tro. Det skal lages plan for hvordan denne oppfølgingen skal gjennomføres. Har du mye guts så si for all del ifra hva du synes om disse stikkpillene. Det er ille å ha det slik. Jobben er jo "halve livet" og der vi tilbringer det meste av dagen, og da er trivsel veldig viktig. God helg til deg også. Du kan ta med deg tilllitsvalgt til medarbeidersamtalen hvis du vil. Snakk med tillitsvalgt på forhånd slik at du har dennes støtte. 0 Siter
Gjest tillitsvalgt Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 Du kan ta med deg tilllitsvalgt til medarbeidersamtalen hvis du vil. Snakk med tillitsvalgt på forhånd slik at du har dennes støtte. Forresten så er jo det der like mye en sak for verneombudet, dersom du ikke har tillit til tillitsvalgt. 0 Siter
Gjest Delvis Lei Seg Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 Forresten så er jo det der like mye en sak for verneombudet, dersom du ikke har tillit til tillitsvalgt. Takk for tipset! Men vi har ikke tillitsvalgt.(Spurte om det da jeg ble ansatt for et par-tre år siden, fikk da beskjd om at det trengte de ikke...) Verneombudet er felles for flere underavdelinger i bedriften, har sett henne kun en gang, og hun jobber mange mil unna. I tillegg er hun sjef for en tilsvarende avdeling, så hvor mye hun er "arbeidernes stemme" kan nok diskuteres. Føler at det er for voldsomt å tilkalle henne. Får mote meg opp i løpet av helgen! 0 Siter
Gjest rutangis netu Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 Snakke med lederen - det skal jeg gjøre. Gruer meg litt, for hun går superlett i forsvar hun sjefen, men jeg må jo prøve.Hadde i grunnen en sånn samtale ved sykmeldingens begynnelse, men det er kanskje lurt om jeg foreslår en mer "fast" fordeling av oppgavene som blir til overs. God ide! Vi er tilknyttet IA, men er litt usikker på hva det betyr for meg i denne situasjonen. Noen har sagt at den ikke gjelder fordi jeg er vikar (lang kontrakt). Har vurdert å si noe på neste personalmøte om at jeg opplever "stikkpillene" som sårende, og informere kollegene om at det er bedriften som velger å spare penger fremfor å ta inn en vikar. På den måten plasserer jeg kanskje ansvaret litt mer? Takk for gode råd! God Helg! Et tips! Skriv det ned det du vil si hjemme som et notat, og lever dette til sjefen ved begynnelsen av samtalen/møtet. Da glemmer du ikke noe. Vanskelig noen ganger slik face to face. Understrek ved overlevering av notatet at du vil ha det tilbake, så risikerer du ikke at det blir spredd rundt. Lykke til! 0 Siter
dolianer Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 Takk for tipset! Men vi har ikke tillitsvalgt.(Spurte om det da jeg ble ansatt for et par-tre år siden, fikk da beskjd om at det trengte de ikke...) Verneombudet er felles for flere underavdelinger i bedriften, har sett henne kun en gang, og hun jobber mange mil unna. I tillegg er hun sjef for en tilsvarende avdeling, så hvor mye hun er "arbeidernes stemme" kan nok diskuteres. Føler at det er for voldsomt å tilkalle henne. Får mote meg opp i løpet av helgen! Det er faktisk en del av jobben hennes, så jeg syns du bør ta kontakt med henne uansett. Det er altfor mye å slite med dette alene, og det er ikke meningen at du skal være alene om det heller. 0 Siter
Åsemor Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 Ja, de kan jo jammen være glad at du er så frisk at du kan jobbe 50%, sånn at du får gjort litt. Si det til dem du. 0 Siter
Maggi Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 Jeg ville gått til nærmeste leder og forklart hvordan jeg opplevde situasjonen. Antydet at det kan ta lenger tid å komme tilbake i den grad du vil være i stand til å komme tilbake med den merbelastningen dette utgjør. Du bør anmode om å ta inn vikar i ditt fravær for å redusere presset på deg. Husk at du har tillitsvalgt og verneombud som skal hjelpe deg! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.