Gå til innhold

Gå bak ryggen på sjefen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at du mistrives i jobben. Du vil søke ny jobb mens du er i den gamle, men du vil ikke at nåværende sjef skal vite at du leter etter noe bedre, før den nye jobben er i boks. I tilfelle du ikke får napp noe annet sted, må du jo fortsette der du er. Problemet er at dette er din første jobb, så den eneste du kan oppgi som referanse i jobbsøknadene er din nåværende sjef!

Hva gjør du da? Lar være å oppgi referanse og forteller på jobbintervju at du går bak ryggen på sjefen? Eller oppgir ham som referanse og risikerer å måtte fortsette i jobben med vissheten om at han vet at du egentlig vil slutte.....?

Forslag?

Gjest trenger ikke være sjefen
Skrevet

Jeg har vært i den situasjonen du beskriver, jeg oppga ikke sjefen som referanse.

Det er ikke nødvendigvis den du jobber for/har jobbet for som må være referanse, det kan godt være en annen person som kjenner litt til dine kunnskaper og personlige egenskaper, f.eks. en tidligere lærer eller noen du har jobbet sammen med i en eller annen fritidssyssel f.eks.

Skrevet

Du kan si til den arbeidsplassen du er vurdert av at din sjef er/ønsker du å ha som referanse, men han/hun er ikke informert på dette stadiet i søkerprosessen. Du ønsker ikke at sjefen skal kontaktes før du vurderes svært seriøst. Da vil den eventuelt nye arbeidsgiver vokte seg vel for unødvendige oppringninger.

Gjest vært der, gjort det
Skrevet

Det handler da ikke om å "gå bak ryggen" på sjefen. Sjefen din har faktisk ikke noe med det før du har sagt opp. Du står fritt til å søke stillinger selv om sjefen din ikke vet noe, det er helt vanlig.

Jeg synes ellers at Maggi ga deg noen gode råd.

Skrevet

Da jeg søkte på min jobb nr. 2 skrev jeg i søknaden om at jeg ønsket at min søknad ble holdt konfidensielt overfor min daværende arbeidsgiver. Jeg brukte mine tidligere studieveiledere som referanser.

Du trenger ikke benytte din nåværende arbeidsgiver som referanse. Du har kanskje andre du kan bruke fra studietiden?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...