Gå til innhold

Skolemat - utspill fra barneombudet

Anbefalte innlegg

polly1365380357
Skrevet

Barneombudet vil ha gratis skolemat til alle barn. Det skal koste "bare" 2

milliarder. bruker argumenter om at alle barn i Sverige får et gratis varmt måltid pr. dag.

Jeg er ikke for å øke de felles kostnadene i dette landet. Eventuelt må dette prioriteres foran noe annet som vi da må kutte. Forslag fra meg ville være å kutte kontantstøtten til fordel for skolemåltid.

Ellers synes jeg nok at de fleste foreldre burde være oppegående nok til å klare sende med barnet en termos med kokende vann og en "rett i koppen" - evt. de nye maggi-suppene eller toro's "fyldig tomatsuppe". Mine barn har hatt med slik varm mat på skolen i flere år nå, og går ikke lei av det. I tillegg har de med en God morgen yoghurt og 2 frukt. For dem holder dette i massevis!

Jeg tror også at de fleste foreldre gjerne ville betalt en hundrelapp eller to pr. med for at ungene kunne ha et fellesmåltid midt på dagen. Det koster ikke mye å kjøpe inn noen brød og litt pålegg, eller noen suppeposer.

Skrevet

Vi betaler jo allerede 145,- i halvåret for skolemelka og 345,- i året for frukt og grønnt ordningen!

Så da spiller det vel ingen rolle med noen hundrelapper til for varmmat også?

Skrevet

For det første så synes jeg ikke dine forslag med rett i koppen og slikt var noe særlig og for det andre så synes jeg ikke man skal betale. Jeg synes 200 kr i mnd var dyrt og det passer ikke min økonomi.

Skrevet

Vi betaler jo allerede 145,- i halvåret for skolemelka og 345,- i året for frukt og grønnt ordningen!

Så da spiller det vel ingen rolle med noen hundrelapper til for varmmat også?

Hos oss er det 220 kr for melka som jeg ikke betaler og grøntordning har vi ikke og ikke hadde jeg hatt penger til det heller. Jeg betaler 2450 pr mnd for skole og fritidshjem og det gjør stort nok innhogg i økonomien.

Skrevet

Ikke alle barn er like glad i suppe. Ikke alle foreldre har råd til flere hundre i matpenger.

Jeg syns det hadde vært en god ide å bruke litt av felleskassa på skolemat til barn. Vi kunne tatt fra de rike som får i pose og sekk!

Gjest 4-barns mammaen
Skrevet

Kjempegodt forslag som støttes! Håpet er jo at det går igjennom rimelig kjapt, og at det blir varm mat barna får servert.

På jobben min har vi kantine med varm mat, alle mine barnefrie kolleger kjøper middag der og slipper å stresse med middag når de kommer hjem. Det ville vært kjekt å slippe unna av og til, men med barn som knapt nok gidder å snuse på brødskiva i matboksen og er kjempesulten når de kommer hjem må jeg trø til med varm mat straks jeg er innenfor døra. Ofte i en kjempefart fordi vi skal avgårde igjen på ett eller annet.

Tenk å kunne bli ute en stund etter skole/arbeidstid, ta livet med ro og nyte sola mens den fortsatt er oppe. Nå blir ettermiddagene mørkere og mørkere, det gjelder å nyte det lyset som er.

Kunne kommet på 100 andre gode grunner til at dette bør få gjennomslag, men de fleste kjenner sikkert til dem likevel.

:-))

polly1365380357
Skrevet

Hos oss er det 220 kr for melka som jeg ikke betaler og grøntordning har vi ikke og ikke hadde jeg hatt penger til det heller. Jeg betaler 2450 pr mnd for skole og fritidshjem og det gjør stort nok innhogg i økonomien.

Men det du sender med i matpakka koster jo litt det også, så du kunne sikkert klart å betale en hundrelapp eller to pr. mnd for å slippe å sende med skolemat!

Skrevet

Men det du sender med i matpakka koster jo litt det også, så du kunne sikkert klart å betale en hundrelapp eller to pr. mnd for å slippe å sende med skolemat!

Det koster ikke så mye. Det er billigere å lage matpakke enn å betale f eks 200 i måneden til matpenger.

Skrevet

Det koster ikke så mye. Det er billigere å lage matpakke enn å betale f eks 200 i måneden til matpenger.

Hvis jeg bare hadde hadt ett barn på skolen ville jeg nok sett meg råd til ett par hundre ekstra.

Men med 3 barn i skolepliktig alder synes jeg det begynner å bli litt mye etter hvert.

Skrevet

Hvis dette skulle bli aktuelt, må det i så fall være gratis.

Forskjellene mellom fattig og rik er stor nok som den er, og er det noen som IKKE trenger å få det gnidd inn, så er det alle de som fortsatt måtte slite med den vanlige blingsen sin.

Skrevet

Hvis jeg bare hadde hadt ett barn på skolen ville jeg nok sett meg råd til ett par hundre ekstra.

Men med 3 barn i skolepliktig alder synes jeg det begynner å bli litt mye etter hvert.

Enig! Vi har tre barn i skolepliktig alder. Betaler 300 kr for hver av dem for skolemelk. I tillegg betaler vi 200 kr i måneden for frukt/melk for et barn i barnehage. Frukt/grønt ordning har vi ikke på skolen.

Hvis vi i tillegg skulle betalt månedspris for varmmat for tre stykker hadde det blitt ganske dyrt. Betaler jo også for barnehage og ett barn i SFO.

Vi hadde klart det, men tenker på dem som har dårligere råd enn oss.

Gjest kvitsymra
Skrevet

Hvis de bruker 2 milliarder på skolemat, vil dette tas fra kontantstøtten. Det er eg fullstendig imot!!!

Skrevet

Hvis de bruker 2 milliarder på skolemat, vil dette tas fra kontantstøtten. Det er eg fullstendig imot!!!

Det gjør ikke noe, har ikke noen barn under 3 år :)

Skrevet

Det kan de gjerne gjøre,kontantstøtten har jeg vært imot fra første kr.

Skrevet

Suppeposer er da ikke særlig sunt. Og jeg liker ikke at kontantstøtten skal fjernes for å lage plass for skolematordning. Ja takk til begge deler.

Skrevet

Det er mange foreldre som ikke greier å passe på maten til barna sine av mange forskjellige grunner, de har heller ikke råd til de hundrelappene det ville kostet. Å spise posesupper hver dag er ikke sunt, men går an innimellom. At barna trenger sunnere mat er hevet over tvil, og da vil det koste.

Skrevet

Kjempegodt forslag som støttes! Håpet er jo at det går igjennom rimelig kjapt, og at det blir varm mat barna får servert.

På jobben min har vi kantine med varm mat, alle mine barnefrie kolleger kjøper middag der og slipper å stresse med middag når de kommer hjem. Det ville vært kjekt å slippe unna av og til, men med barn som knapt nok gidder å snuse på brødskiva i matboksen og er kjempesulten når de kommer hjem må jeg trø til med varm mat straks jeg er innenfor døra. Ofte i en kjempefart fordi vi skal avgårde igjen på ett eller annet.

Tenk å kunne bli ute en stund etter skole/arbeidstid, ta livet med ro og nyte sola mens den fortsatt er oppe. Nå blir ettermiddagene mørkere og mørkere, det gjelder å nyte det lyset som er.

Kunne kommet på 100 andre gode grunner til at dette bør få gjennomslag, men de fleste kjenner sikkert til dem likevel.

:-))

Borna i Sverige et jo middag heime sjølv om dei får varm lunsj på skolen, da.

Og kålpudding er favoritt berre på menyane, ikkje blant borna, for å seie det slik...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...