Gå til innhold

Vinterdepresjon

Gjest lurer fælt!!!!

Anbefalte innlegg

Gjest lurer fælt!!!!
Skrevet

Er det noen som opplever dette? Hva kan jeg gjøre/bruke mot det,men som ikke er så altfor dyrt? Ønsker heller ikke å bruke medikamenter for det. Vil helst ha noe naturlig.

Johannesurt- hvor får jeg kjøpt det, og hvordan brukes det? Skal det hjelpe?

Jeg spiser sunt, og drikker tran, men trener ikke.

Skrevet

Jeg er ikke plaget av dette selv i noe særlig grad, men flere jeg kjenner sier at disse lysmaskinene man kan kjøpe faktisk hjelper - 20-30 min hver morgen foran den, ihvertfall i perioder - går an å lese avisa samtidig f.eks.

Gjest lysterapi
Skrevet

Jeg er ikke plaget av dette selv i noe særlig grad, men flere jeg kjenner sier at disse lysmaskinene man kan kjøpe faktisk hjelper - 20-30 min hver morgen foran den, ihvertfall i perioder - går an å lese avisa samtidig f.eks.

En lysmaskin koster fra 2000 og oppover, og er vel verdt det sier de som har prøvd. Du kan jo evt. slå deg sammen med et par andre og kjøpe en, og så låne den en uke om gangen hver.

Det finnes også enkelte arbeidsplasser der de har valgt å kjøpe inn dette, fordi det minsker sykefraværet hos de ansatte.

Skrevet

En lysmaskin koster fra 2000 og oppover, og er vel verdt det sier de som har prøvd. Du kan jo evt. slå deg sammen med et par andre og kjøpe en, og så låne den en uke om gangen hver.

Det finnes også enkelte arbeidsplasser der de har valgt å kjøpe inn dette, fordi det minsker sykefraværet hos de ansatte.

Det som hjelper like godt (men som sikkert ikke er like fristende i vinterhalvåret ;) er å gå en liten tur hver dag for å utnytte det naturlige lyset som finnes. I tillegg får man frisk luft og litt trim, som også hjelper godt mot lett depresjon.

For meg er trim det eneste som hjelper. Det trenger ikke være mye, men bare det å bevege litt på seg og ikke bare sitte inne som det lett blir til om høsten og vinteren hjelper veldig!

Skrevet

Det som hjelper like godt (men som sikkert ikke er like fristende i vinterhalvåret ;) er å gå en liten tur hver dag for å utnytte det naturlige lyset som finnes. I tillegg får man frisk luft og litt trim, som også hjelper godt mot lett depresjon.

For meg er trim det eneste som hjelper. Det trenger ikke være mye, men bare det å bevege litt på seg og ikke bare sitte inne som det lett blir til om høsten og vinteren hjelper veldig!

"Det som hjelper like godt (men som sikkert ikke er like fristende i vinterhalvåret"

Nåja. Om det hjelper "like godt" for de som har problemer p.g.a mørketiden er vel langt fra sikkert. Men at det hjelper er logisk. I tillegg til å utnytte lyset får man mosjon, noe som er veldig viktig for å forebygge bl.a depresjoner.

"..........................."

Skrevet

Du har fått noen råd under her, som helt sikkert er bra. I tillegg vil jeg råde deg til å begynne å trene. Om ikke annet, gå jevnlige og daglige turer på 45-90 minutter. Dette er fin mosjon, og fysisk aktivitet er utrolig viktig for å forebygge og evt. behandle depresjoner.

".............................."

Skrevet

Du har fått noen råd under her, som helt sikkert er bra. I tillegg vil jeg råde deg til å begynne å trene. Om ikke annet, gå jevnlige og daglige turer på 45-90 minutter. Dette er fin mosjon, og fysisk aktivitet er utrolig viktig for å forebygge og evt. behandle depresjoner.

Kjære Prozak.

Ditt forslag er sikkert et av de mest nyttige her men å foreslå 45-90 minutters tur hver dag kan ta motet fra hvem som helst. Jeg er ikke i tvil om at det hjelper, men hadde 20 minutter blitt foreslått med like stor entusiasme kunne det sikkert virket vel så godt som dine 45-90 minutter. 20 minutter virker overkommelig for de fleste, 45-90... det er mye å begynne med for å forebygge depresjon.

*=================*

Skrevet

Johannesurt får du kjøpt på apotek. Bruker du medikamenter så må du forhøre deg om de kan brukes sammen. Johannesurt nesetter virkningen av p-piller.

Bra at du bruker tran og spiser sunt. :-) Trening og aktivitet er også bra! Kanskje har du noen å gå tur med?

Skrevet

Johannesurt (norsk navn prikkperikum) får du kjøpt på apoteket, enten som kapsel/tablett eller som tinktur.

Lys og trening virker bra på de fleste. Dersom du ikke trives med turgåing på vinteren, og heller ikke liker treningssenter så kan en tur eller to i svømmehallen per uke være både behagelig og bra. Med svømming og badstue så kan man holde vinterkulda unna hjerte og hjerne. :o)

Gjest mer om lysterapi
Skrevet

Ta en titt her hvis du vil lære mer om lysterapi:

http://www.kvasir.no/c/biz/branch/health/alt/light/

Skrevet

Kjære Prozak.

Ditt forslag er sikkert et av de mest nyttige her men å foreslå 45-90 minutters tur hver dag kan ta motet fra hvem som helst. Jeg er ikke i tvil om at det hjelper, men hadde 20 minutter blitt foreslått med like stor entusiasme kunne det sikkert virket vel så godt som dine 45-90 minutter. 20 minutter virker overkommelig for de fleste, 45-90... det er mye å begynne med for å forebygge depresjon.

*=================*

Ok, jeg ser det nå. La oss si 15-20 minutter, da - det er absolutt bedre enn å ikke bevege seg i det hele tatt.

Gjest lurer fælt!!!!
Skrevet

Tusen takk for råd alle sammen. Jeg liker å gå tur, og gjør det når jeg har tid, men i det siste har det regna så mye at man helst vil sitte inne under teppe...

Har hørt om lysbehandling,men skal prøve andre ting før jeg evnt. tar i bruk det.

Skal kjøpe Johannesurt og se om den kommer til å hjelpe. Gruer meg til vinteren, da det kommer til å bli mørkt allerede kl.3 på dagen..

Skrevet

Tusen takk for råd alle sammen. Jeg liker å gå tur, og gjør det når jeg har tid, men i det siste har det regna så mye at man helst vil sitte inne under teppe...

Har hørt om lysbehandling,men skal prøve andre ting før jeg evnt. tar i bruk det.

Skal kjøpe Johannesurt og se om den kommer til å hjelpe. Gruer meg til vinteren, da det kommer til å bli mørkt allerede kl.3 på dagen..

Det er kanskje ikke noe trivelig å gå tur i mørket. Men du kan se på stjernene på klare dager- himmelen er jo vakker!

Men tenk på det jeg skrev tidligere om basseng og badstu. Det er utrolig hvor godt det gjør med svømming og varme fra badstua etterpå. Dersom det fins basseng der du bor, så er det verdt å prøve

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...