Gå til innhold

Søndagsfred

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nettopp. Vi er romslige karer, men litt hensyn går det an å ta.

Jepp.

De som påstår noe annet er selvfølgelig de som føler seg truffet. De som sto ute med sirkelsaga i hele går.

• Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

25

• Dorthe

15

• musikeren

14

• morsan

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Fred og ro på søndag? Det er da vel like deilig med fred og ro på en fredagskveld? Eller mandag for den saks skyld. Du kan da vel slappe av da?? Noen ganger trenger man å jobbe med litt bråkete ting, og det er like kjedelig på mandag som søndag, men det er da ikke noe å irritere seg over! Vil du ha det helt stille rundt deg kan du vel dra inn i skogen en tur eller noe, å kreve at alle naboene skal være stille en hel dag i uka fordi du trenger å slappe av synes jeg er egoistisk! Hva med barn som bråker da? Skal de også være stille på søndagene?

Neida, fredagskveld og lørdagskveld er festedag for musikeren og mange som ikke har barn. Da fester de og spiller høy musikk og holder småbarnsforeldre våkne til langt på natt. Siden mange her inne synes det er så liten vits i å ta hensyn til naboer, er det jo akkurat det barnløse kan gjøre.

Skrevet

Det mener du ikke.

Joa, jeg mener det! Senest i går før kl. 1000 var mannen min igang med sirkelsagen ute i garasjen. Resten av søndagen ble brukt til å være med på et korpsarrangement for sønnen vår.

Skal vi få gjort noe som helst så må søndagen brukes.

Og ikke kom med den dumme om at man har alltid tid en annen gang for det sier alle.

Man kan alltid ta seg tid til å trene, være med på dugnad, sitte i FAU, være klassekontakt, være med på alle foreldremøter på skolen, barnehagen, idretten, korpset osv.

Tiden er faktisk ganske knapp.

Skrevet

Neida, fredagskveld og lørdagskveld er festedag for musikeren og mange som ikke har barn. Da fester de og spiller høy musikk og holder småbarnsforeldre våkne til langt på natt. Siden mange her inne synes det er så liten vits i å ta hensyn til naboer, er det jo akkurat det barnløse kan gjøre.

Nettopp!

Og det kan være slitsomt det, med høy musikk på sommeren på full guffe.

Men det kunne ikke falle meg inn å klage på det. Har da vært ung (les:er) en gang selv.

Skrevet

Nå er det vel en viss forskjell på å holde folk våken på natten og å få lov til å jobbe i hagen på dagen, synes du ikke? Det synes iallfall jeg! Før kl 10 og etter kl 22 synes jeg man skal ta hensyn til at noen faktisk sover. At noen har lyst til å ha det stille hele søndagen blir for egoistisk for meg. Jeg har ikke sansen for slikt, jeg synes folk skal få gjøre som de vil! Det skulle vel finnes nok ting å irritere seg over her i verden, om man ikke skal gidde å bry seg med at naboen klipper gresset på en søndag!

Skrevet

Finnes det virkelig unge mennesker i dag som bryr seg om kirketider og søndagsfred? Jeg trodde dette tilhørte den eldre generasjonen?

Skrevet

Fred og ro på søndag? Det er da vel like deilig med fred og ro på en fredagskveld? Eller mandag for den saks skyld. Du kan da vel slappe av da?? Noen ganger trenger man å jobbe med litt bråkete ting, og det er like kjedelig på mandag som søndag, men det er da ikke noe å irritere seg over! Vil du ha det helt stille rundt deg kan du vel dra inn i skogen en tur eller noe, å kreve at alle naboene skal være stille en hel dag i uka fordi du trenger å slappe av synes jeg er egoistisk! Hva med barn som bråker da? Skal de også være stille på søndagene?

Ja for du kan jo dra inn i skogen, slå opp et telt og legge deg der å sove! Makan..

Hva med de som faktisk jobber til 5-6 på søndagsmorgen! De er faktisk en del av de, og de vil da gjerne sove litt før de tar til på en laaaang uke på skole eller jobb... det er fint å være uthvilt see!

Men hensyn er faktisk ikke så mange som har hørt om, det er først meg selv, så meg selv også meg selv til jeg har fått nok!

Og ja, sirkelsaga her vekt meg FLERE ganger etter at jeg har lagt meg sånn i gryotta fordi jeg har vært på jobb, en og en halv times søvn også setter nabon igang!

Skrevet

Nettopp!

Og det kan være slitsomt det, med høy musikk på sommeren på full guffe.

Men det kunne ikke falle meg inn å klage på det. Har da vært ung (les:er) en gang selv.

Men det er det mange som gjør. De tror at småbarnsforeldre er noe alle skal ta hensyn til og at det skal være stille i leiligheter etter klokken 8 om kvelden fordi ungene skal sove. Faktisk så er det lov å borre og bråke fram til klokka 11 om kvelden.

Men det jeg regner med at musikeren mener er at vi alle skal ta litt hensyn til hverandre. Man fester ikke til klokka fire om natta i et borettslag og man slipper ikke unger ut før 13.oo på søndager. Hvorfor skal vi plage naboene unødvendig. Nå bor jeg som sagt i et borettslag og her klippes aldri gresset i helga. Heldigvis. Men det hender folk borrer hele søndagen og det er irriterende og måtte rømme huset fordi man ikke holder ut.

Skrevet

Finnes det virkelig unge mennesker i dag som bryr seg om kirketider og søndagsfred? Jeg trodde dette tilhørte den eldre generasjonen?

Jeg driter i kirketider.

Jeg bryr meg derimot om søndagsfred.

Det verste jeg vet er når en eller annen idiotnabo forsøker å overdøve hjemmekinoanlegget mitt med hammer og sag.

Det er viktig å ta hensyn til sine medmennesker.

Skrevet

Ja for du kan jo dra inn i skogen, slå opp et telt og legge deg der å sove! Makan..

Hva med de som faktisk jobber til 5-6 på søndagsmorgen! De er faktisk en del av de, og de vil da gjerne sove litt før de tar til på en laaaang uke på skole eller jobb... det er fint å være uthvilt see!

Men hensyn er faktisk ikke så mange som har hørt om, det er først meg selv, så meg selv også meg selv til jeg har fått nok!

Og ja, sirkelsaga her vekt meg FLERE ganger etter at jeg har lagt meg sånn i gryotta fordi jeg har vært på jobb, en og en halv times søvn også setter nabon igang!

At du jobber om natten er ditt valg, alle naboene skal da ikke være stille hele dagen likevel! Hva når du jobber natt til lørdag da? Skal alle være stille hele lørdagen også da? Men hvis naboen din starter sirkelsaga kl 8 hver søndag, så kan du da gå bort og forklare situsjonen, og spørre om han kan vente til kl 11, fordi du jobber nattevakter? Men å kreve at han skal være stille hele dagen synes jeg er høyst urimelig!

Skrevet

Jeg driter i kirketider.

Jeg bryr meg derimot om søndagsfred.

Det verste jeg vet er når en eller annen idiotnabo forsøker å overdøve hjemmekinoanlegget mitt med hammer og sag.

Det er viktig å ta hensyn til sine medmennesker.

Er det lov å spørre hvor gammel du er?

Skrevet

Nei, men det vi, også jeg med en 8-åring i huset bryr oss om, er at det er en dag vi virkelig kan sove og slappe av på.

Skrevet

Vi bor 3 hus bortenfor kirken så hos oss er det ganske naturlig at vi tar litt hensyn til kirketidene.

Vi har også presten som nærmeste nabo på andre siden.

Han jobber foresten mye i hagen både med og uten sag på søndager etter jobben.

Skrevet

Men det er det mange som gjør. De tror at småbarnsforeldre er noe alle skal ta hensyn til og at det skal være stille i leiligheter etter klokken 8 om kvelden fordi ungene skal sove. Faktisk så er det lov å borre og bråke fram til klokka 11 om kvelden.

Men det jeg regner med at musikeren mener er at vi alle skal ta litt hensyn til hverandre. Man fester ikke til klokka fire om natta i et borettslag og man slipper ikke unger ut før 13.oo på søndager. Hvorfor skal vi plage naboene unødvendig. Nå bor jeg som sagt i et borettslag og her klippes aldri gresset i helga. Heldigvis. Men det hender folk borrer hele søndagen og det er irriterende og måtte rømme huset fordi man ikke holder ut.

Nå bor ikke vi lenger i noe borettslag, men i enebolig så det blir jo ikke så ille som i en blokk.

Bodde i blokk mens de to eldste var små og vi var nok et skikkelig irritasjonsmoment. Ikke fordi vi borret, men fordi vi hadde en sønn som var "hodebanker". Han lå og banket i sengen så hele blokken ristet hele natten. Vi polstret senga under med store madrasser, men det hjalp ikke så veldig mye :)

Men i denne blokken var det vanvittig mye de eldre irriterte seg over. Var en treåring som sparket litt ball på plenen og da var det en gammel "kjerring" som hylte ut av fjerde etasje. "Det er ikke lov å sparke fotball der".

Fikk også endel kjeft rett før vi flyttet inn fordi leiligheten var helt "sarva" og måtte pusses opp, og da måtte kvelder og helger tas i bruk.

Men vi tar da hensyn. Men jeg er veldig glad for at alle naboene rundt meg her vi bor nå både klipper gresset på søndag og har tøy hengende ute :)

Skrevet

Nå er det vel en viss forskjell på å holde folk våken på natten og å få lov til å jobbe i hagen på dagen, synes du ikke? Det synes iallfall jeg! Før kl 10 og etter kl 22 synes jeg man skal ta hensyn til at noen faktisk sover. At noen har lyst til å ha det stille hele søndagen blir for egoistisk for meg. Jeg har ikke sansen for slikt, jeg synes folk skal få gjøre som de vil! Det skulle vel finnes nok ting å irritere seg over her i verden, om man ikke skal gidde å bry seg med at naboen klipper gresset på en søndag!

Det er ingen ting som er mer irriterende å bli vekket av sirkelsag, betongborr og gressklipping på en søndag. Og en sur unge som ikke har sovet nok den dagen han slipper å gå på skolen.

Skrevet

Vi bor 3 hus bortenfor kirken så hos oss er det ganske naturlig at vi tar litt hensyn til kirketidene.

Vi har også presten som nærmeste nabo på andre siden.

Han jobber foresten mye i hagen både med og uten sag på søndager etter jobben.

Det med kirketiden er litt morsomt.

Tok alltid hensyn før for jeg trodde det var kl. 1300, helt til fant ut at det var kl. 1100 og da hadde jeg jo ikke tatt hensyn allikevel :)

Skrevet

Det er ingen ting som er mer irriterende å bli vekket av sirkelsag, betongborr og gressklipping på en søndag. Og en sur unge som ikke har sovet nok den dagen han slipper å gå på skolen.

Vi har unger som kunne sovet gjennom et jordskjelv hvis de er trøtte vi :)

Skrevet

Det med kirketiden er litt morsomt.

Tok alltid hensyn før for jeg trodde det var kl. 1300, helt til fant ut at det var kl. 1100 og da hadde jeg jo ikke tatt hensyn allikevel :)

Du har jo det!

Her begynner de å ringe med klokkene kl. 10.30.

Etter at gudstjenesten er ferdig et sted mellom 12.30 og 13.00 ringer de også.

Men det hender det er gudstjenester senere på dagen også, og det er grenser for hvor mye hensyn man skal ta til kirketiden.

Skrevet

At du jobber om natten er ditt valg, alle naboene skal da ikke være stille hele dagen likevel! Hva når du jobber natt til lørdag da? Skal alle være stille hele lørdagen også da? Men hvis naboen din starter sirkelsaga kl 8 hver søndag, så kan du da gå bort og forklare situsjonen, og spørre om han kan vente til kl 11, fordi du jobber nattevakter? Men å kreve at han skal være stille hele dagen synes jeg er høyst urimelig!

Veeel nå er det ikke alle som "velger" å MÅTTE jobbe på lørdager fordi de har andre plikter i ukedagene... hva med studentene, som prøver å spe på det lille de har med et ærlig arbeide?

Neida de kan bare slutte på skolen og få seg en jobb! Er det det du mener?

Gjest Har du et godt forhold til naboene?
Skrevet

Joa, jeg mener det! Senest i går før kl. 1000 var mannen min igang med sirkelsagen ute i garasjen. Resten av søndagen ble brukt til å være med på et korpsarrangement for sønnen vår.

Skal vi få gjort noe som helst så må søndagen brukes.

Og ikke kom med den dumme om at man har alltid tid en annen gang for det sier alle.

Man kan alltid ta seg tid til å trene, være med på dugnad, sitte i FAU, være klassekontakt, være med på alle foreldremøter på skolen, barnehagen, idretten, korpset osv.

Tiden er faktisk ganske knapp.

Aaarrghh. Nå ble jeg sint og provosert på dine stakkars naboers vegne. Jeg håper dere bor langt ute på lansdet med litt avstand til naboene, og har naboer som gjør det samme selv?

Sirkelsag før kl.10.00 på en søndag tror jeg nesten er forbudt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...