Gå til innhold

Søndagsfred

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå bor ikke vi lenger i noe borettslag, men i enebolig så det blir jo ikke så ille som i en blokk.

Bodde i blokk mens de to eldste var små og vi var nok et skikkelig irritasjonsmoment. Ikke fordi vi borret, men fordi vi hadde en sønn som var "hodebanker". Han lå og banket i sengen så hele blokken ristet hele natten. Vi polstret senga under med store madrasser, men det hjalp ikke så veldig mye :)

Men i denne blokken var det vanvittig mye de eldre irriterte seg over. Var en treåring som sparket litt ball på plenen og da var det en gammel "kjerring" som hylte ut av fjerde etasje. "Det er ikke lov å sparke fotball der".

Fikk også endel kjeft rett før vi flyttet inn fordi leiligheten var helt "sarva" og måtte pusses opp, og da måtte kvelder og helger tas i bruk.

Men vi tar da hensyn. Men jeg er veldig glad for at alle naboene rundt meg her vi bor nå både klipper gresset på søndag og har tøy hengende ute :)

Naboen ringte til politiet da minstemann var baby fordi han skrek om natta og vi ikke fikk han til å stoppe. Politiet kom ikke.

Vi irriterer oss over forskjellige ting men bor man i et nabolag eller borettslag er det jo regler som skal følges for at trivselen skal være best mulig. Nå er ikke jeg den som fester mest men jeg legger meg jo ikke akkurat klokka 11 om kvelden og jeg har en anelse om at naboen under irriterer seg over det. Men jeg spiller ikke musikk og har som regel ikke på tven så da kan han ikke klage. Det jeg bråker da, kan jeg ikke noe for så jeg tror det går bra.

Men venninna mi har akkurat for klage fordi hun gikk over gulvet om kvelden.

• Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

25

• Dorthe

15

• musikeren

14

• morsan

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Fred og ro på søndag? Det er da vel like deilig med fred og ro på en fredagskveld? Eller mandag for den saks skyld. Du kan da vel slappe av da?? Noen ganger trenger man å jobbe med litt bråkete ting, og det er like kjedelig på mandag som søndag, men det er da ikke noe å irritere seg over! Vil du ha det helt stille rundt deg kan du vel dra inn i skogen en tur eller noe, å kreve at alle naboene skal være stille en hel dag i uka fordi du trenger å slappe av synes jeg er egoistisk! Hva med barn som bråker da? Skal de også være stille på søndagene?

Det der var et veldig uintelligent innlegg. Det har seg sånn at en har en ordning med søndagen som en felles hviledag. Om det er en søndag eller tirsdag for den saks skyld, speller ingen rolle. Men nå er det bare sånn at det er søndag som er dagen.

Og ellers så er det enkelte ting vi bare må godta. Unger som leker for eksempel. Eller sauer som breker, og bjeller som klinger. Men grassklipping, DET går det an å gjøre noe med.

Skrevet

Finnes det virkelig unge mennesker i dag som bryr seg om kirketider og søndagsfred? Jeg trodde dette tilhørte den eldre generasjonen?

Jupps. Det finnes det. Jeg er 26.

Skrevet

Joa, jeg mener det! Senest i går før kl. 1000 var mannen min igang med sirkelsagen ute i garasjen. Resten av søndagen ble brukt til å være med på et korpsarrangement for sønnen vår.

Skal vi få gjort noe som helst så må søndagen brukes.

Og ikke kom med den dumme om at man har alltid tid en annen gang for det sier alle.

Man kan alltid ta seg tid til å trene, være med på dugnad, sitte i FAU, være klassekontakt, være med på alle foreldremøter på skolen, barnehagen, idretten, korpset osv.

Tiden er faktisk ganske knapp.

ÆÆÆÆ FØR kl. 10.00. Det er vel ikke helt nødvendig. Selv prøver jeg å holde gubben fra sånne bråkete sysler til kl. 12.30, (jeg lykkes som regel)

Skrevet

Vi har unger som kunne sovet gjennom et jordskjelv hvis de er trøtte vi :)

Min sovner fort om kvelden men om morgenen våkner han lett. Og blir skikkelig grinete hvis noen forstyrrer ham tidlig.

Gjest Ta hensyn...
Skrevet

Nå bor ikke vi lenger i noe borettslag, men i enebolig så det blir jo ikke så ille som i en blokk.

Bodde i blokk mens de to eldste var små og vi var nok et skikkelig irritasjonsmoment. Ikke fordi vi borret, men fordi vi hadde en sønn som var "hodebanker". Han lå og banket i sengen så hele blokken ristet hele natten. Vi polstret senga under med store madrasser, men det hjalp ikke så veldig mye :)

Men i denne blokken var det vanvittig mye de eldre irriterte seg over. Var en treåring som sparket litt ball på plenen og da var det en gammel "kjerring" som hylte ut av fjerde etasje. "Det er ikke lov å sparke fotball der".

Fikk også endel kjeft rett før vi flyttet inn fordi leiligheten var helt "sarva" og måtte pusses opp, og da måtte kvelder og helger tas i bruk.

Men vi tar da hensyn. Men jeg er veldig glad for at alle naboene rundt meg her vi bor nå både klipper gresset på søndag og har tøy hengende ute :)

Lenger opp her skriver du at din mann brukte sirkelsag i går før klokka 10, og det kaller du å ta hensyn??!!!

Skrevet

Joa, jeg mener det! Senest i går før kl. 1000 var mannen min igang med sirkelsagen ute i garasjen. Resten av søndagen ble brukt til å være med på et korpsarrangement for sønnen vår.

Skal vi få gjort noe som helst så må søndagen brukes.

Og ikke kom med den dumme om at man har alltid tid en annen gang for det sier alle.

Man kan alltid ta seg tid til å trene, være med på dugnad, sitte i FAU, være klassekontakt, være med på alle foreldremøter på skolen, barnehagen, idretten, korpset osv.

Tiden er faktisk ganske knapp.

Da veit dere ikke deres eget beste. Prøv å prioritere litt bedre.

Skrevet

Aaarrghh. Nå ble jeg sint og provosert på dine stakkars naboers vegne. Jeg håper dere bor langt ute på lansdet med litt avstand til naboene, og har naboer som gjør det samme selv?

Sirkelsag før kl.10.00 på en søndag tror jeg nesten er forbudt.

Ha, ha... tror ikke det var så veldig høyt, han sagde inne i garasjen. Jeg lå å sov og hørte ingenting.

Men jeg hørte han snekret nede i kjelleren, men det tror jeg ikke naboene hørte.

Skrevet

ÆÆÆÆ FØR kl. 10.00. Det er vel ikke helt nødvendig. Selv prøver jeg å holde gubben fra sånne bråkete sysler til kl. 12.30, (jeg lykkes som regel)

Det var absolutt helt nødvendig :)

Han sagde veldig lite da og inne i garasjen.

Skrevet

Jeg driter i kirketider.

Jeg bryr meg derimot om søndagsfred.

Det verste jeg vet er når en eller annen idiotnabo forsøker å overdøve hjemmekinoanlegget mitt med hammer og sag.

Det er viktig å ta hensyn til sine medmennesker.

Søndagsfred kommer jo av bibelen da, "å holde hviledagen hellig". Så du bør vel ikke "drite i kirketiden" dersom du mener vi skal holde hviledagen hellig.

Skrevet

Da veit dere ikke deres eget beste. Prøv å prioritere litt bedre.

Skal spørre deg om hvordan du prioriterer når du får fire barn :)

Kanskje du ikke prioriterer å få fire barn?

Skrevet

Du har jo det!

Her begynner de å ringe med klokkene kl. 10.30.

Etter at gudstjenesten er ferdig et sted mellom 12.30 og 13.00 ringer de også.

Men det hender det er gudstjenester senere på dagen også, og det er grenser for hvor mye hensyn man skal ta til kirketiden.

Jeg tror kirketiden regnes mellom 11 og 12 på søndagene. Det hender jo det er vigsel på lørdager osv, men det regnes ikke som "kirketid" likevel.

Skrevet

Lenger opp her skriver du at din mann brukte sirkelsag i går før klokka 10, og det kaller du å ta hensyn??!!!

Ja :) Det er forskjell på å bo i blokk og å bo i enebolig. Naboene rundt her tar like lite hensyn og her er det ingen sure miner.

Vi har bare "eldre" naboer rundt oss også og de er gjerne litt tidligere på'n da veit du.

Skrevet

Etter kl.13 må man få lov til å bråke med nødvendige ting.

Bygger man hus, eller pusser opp, må alle dagene tas i bruk.

Jobber man lenge, og søndag er den dagen det ikke regner, klippes gresset på søndag. På hverdager har naboungene lagt seg, når jeg kommer hjem.

Videre så jeg du skrev at barnelek er et unntak fra bråkeregelen. Nei, det er det ikke. Unger må få leke, men det er foreldrenes ansvar at de ikke plager andre.

Lek kan foregå bråkete, men det trenger ikke. Får man ikke ungene til å leke stille, må man ha de inne, eller ta de med et sted de kan utfolde seg.

Jeg har ingen barn, men jeg har vært et. Vi fikk ikke lov å bråke, og den lærdommen tror jeg ikke jeg har hatt vondt av.

Når jeg tar hensyn til at ungene til nabooen har lagt seg, forventer jeg at naboen tar hensyn til at jeg trenger å sove også.

Så lenge det for det meste er ganske stille på søndager, bare litt gressklipping eller barneskrål, er det helt ok.

Skal man ha det dørgende stille må man lukke dører og vinduer, eller flytte på landet.

Skrevet

Naboen ringte til politiet da minstemann var baby fordi han skrek om natta og vi ikke fikk han til å stoppe. Politiet kom ikke.

Vi irriterer oss over forskjellige ting men bor man i et nabolag eller borettslag er det jo regler som skal følges for at trivselen skal være best mulig. Nå er ikke jeg den som fester mest men jeg legger meg jo ikke akkurat klokka 11 om kvelden og jeg har en anelse om at naboen under irriterer seg over det. Men jeg spiller ikke musikk og har som regel ikke på tven så da kan han ikke klage. Det jeg bråker da, kan jeg ikke noe for så jeg tror det går bra.

Men venninna mi har akkurat for klage fordi hun gikk over gulvet om kvelden.

Når vi bodde i blokk var det en som spilte tuba over oss hele tiden.

Egentlig var det litt deilig også for da kunne de jo ikke si så mye på våre bråkunger heller. Må innrømme at de ikke alltid tuslet rolig over gulvet :)

Skrevet

Søndagsfred kommer jo av bibelen da, "å holde hviledagen hellig". Så du bør vel ikke "drite i kirketiden" dersom du mener vi skal holde hviledagen hellig.

Jeg mener jo ikke at vi skal holde hviledagen hellig for å holde hviledagen hellig.

Jeg mener at vi bør begrense ulydene på søndager for å vise hensyn til våre medmennesker. De av oss som faktisk bruker søndagene til å slappe av i fred og ro. Og det er forholdsvis mange.

Jeg mener ikke at vi skal begrense ulydene på grunn av Gud.

Gjest fred og ro
Skrevet

Det regnes for alminnelig folkeskikk å ihverfall vente med slike bråkete sysler til etter kl. 13.

Dette har med respekt for andre mennesker å gjøre, da de fleste av oss har behov for en mer stille dag da man kan sove ut osv,

Det har altså ikke nødvendigvis med kirke å gjøre lenger.

Skrevet

Det der var et veldig uintelligent innlegg. Det har seg sånn at en har en ordning med søndagen som en felles hviledag. Om det er en søndag eller tirsdag for den saks skyld, speller ingen rolle. Men nå er det bare sånn at det er søndag som er dagen.

Og ellers så er det enkelte ting vi bare må godta. Unger som leker for eksempel. Eller sauer som breker, og bjeller som klinger. Men grassklipping, DET går det an å gjøre noe med.

Har vi en ordning for å være stille på søndagene?? Det var litt rart formulert. Vi har en bibel som sier at vi skal holde hviledagen hellig. Jeg bruker ikke bibelen noe særlig, og heldigvis ikke mine naboer heller, så vi klipper gjerne gresset på søndagen vi, og det fungerer helt fint! Utover det tar vi absolutt hensyn, de fleste prøver å være litt stille før kl 10 og etter kl 22, og alle lever fint med det. Skulle det plage deg? Jeg finner det helt urimelig å skulle holde en hel dag stille, vi lever da i 2004!

Skrevet

Det regnes for alminnelig folkeskikk å ihverfall vente med slike bråkete sysler til etter kl. 13.

Dette har med respekt for andre mennesker å gjøre, da de fleste av oss har behov for en mer stille dag da man kan sove ut osv,

Det har altså ikke nødvendigvis med kirke å gjøre lenger.

Hadde du et poeng? Eller følte du på et eller annet vis at jeg hadde behov for å få repetert noe av det jeg akkurat hadde skrivi?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...