Gå til innhold

Søndagsfred

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veeel nå er det ikke alle som "velger" å MÅTTE jobbe på lørdager fordi de har andre plikter i ukedagene... hva med studentene, som prøver å spe på det lille de har med et ærlig arbeide?

Neida de kan bare slutte på skolen og få seg en jobb! Er det det du mener?

Ingen av studentene jeg kjenner behøver å jobbe ved siden av studiene. Jeg gjør det ikke selv heller. Og vi bor i Oslo og er masse ute på puben...likevel strekker pengene til.

Bare man prioriterer riktig, så går det fint. Dropper man biffmiddager ukentlig, dyre treningsstudier og er forsiktig med telefonbruk så klarer man seg uten jobbing.

Men dette er uansett et annet tema. Regner med at du klikker nå..=)

• Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

25

• Dorthe

15

• musikeren

14

• morsan

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Veeel nå er det ikke alle som "velger" å MÅTTE jobbe på lørdager fordi de har andre plikter i ukedagene... hva med studentene, som prøver å spe på det lille de har med et ærlig arbeide?

Jeg forstod dessverre ikke spørsmålet ditt? Om du vil jobbe eller ikke må du selv avgjøre, men å kreve at alle skal være stille en hel dag fordi du har vært på jobb på natten, det blir feil for meg! Men, som sagt, du kan gå bort og forklare problemet for din nabo, og håpe han tar hensyn og ikke starter sirkesaga før kanskje 11 eller 13, eller hva du ønsker. Det må være lov synes jeg!

Skrevet

Kom forresten til å tenke på at du har sagt at du nedbetaler gammel gjeld. Isåfall trenger du jo å jobbe. Men uansett syns jeg ikke du kan kreve at naboene tar hensyn til deg som jobber nattevakt..i borettslag er det faktisk lov til å bråke (eller leve, som jeg kaller det) mellom kl 7 og 23.

Skrevet

Her var det mange ulike meninger, tror vi er omtrent like mange på hver side. Men det jeg ville si var at dette var en morsomt tråd!! :-)

Skrevet

Kom forresten til å tenke på at du har sagt at du nedbetaler gammel gjeld. Isåfall trenger du jo å jobbe. Men uansett syns jeg ikke du kan kreve at naboene tar hensyn til deg som jobber nattevakt..i borettslag er det faktisk lov til å bråke (eller leve, som jeg kaller det) mellom kl 7 og 23.

Har kun 6000 å leve på av stipend da, så da må jeg jobbe... har ikke kjøpt en eneste biffmiddag, middag har jeg uansett aldri råd til, jeg lever på suppeposer, går aldri ut, jobber ræva av meg både på skole og på jobb.

Man bor seg i hel også, og reisen hjem til jul kan jeg bare glemme!

Skrevet

Jeg forstod dessverre ikke spørsmålet ditt? Om du vil jobbe eller ikke må du selv avgjøre, men å kreve at alle skal være stille en hel dag fordi du har vært på jobb på natten, det blir feil for meg! Men, som sagt, du kan gå bort og forklare problemet for din nabo, og håpe han tar hensyn og ikke starter sirkesaga før kanskje 11 eller 13, eller hva du ønsker. Det må være lov synes jeg!

Du forsto ikke innlegget mitt nei, jeg skrev; At det er ikke alle som VELGER dette med å jobbe, man må faktisk ta det man får for å tjene til livets opphold! Om dette er en nattjobb fordi man studerer på dagtid får så være! Men jeg kan da godt tåle at de bråker og står i på lørdager, men det må kunne gå and å ta hensyn til omgivelsene sine...

Men uansett så har du bestemt deg for å kverrulere på dette til det kjedsommelige, og det gidder jeg ikke, da jeg selv vet hva jeg mener!

Du har visst ikke så lett for å forstå du! At noen faktisk ikke KAN velge sine jobber og fasaliteter etter hve de måtte ønske og begjære!

Skrevet

Når vi bodde i blokk var det en som spilte tuba over oss hele tiden.

Egentlig var det litt deilig også for da kunne de jo ikke si så mye på våre bråkunger heller. Må innrømme at de ikke alltid tuslet rolig over gulvet :)

Når man bor i blokk må man nesten innstille seg på at det blir noe støy. Her jeg bor nå er det ikke så lytt men når de store ungene var små bodde jeg et sted hvor ungen til naboen over holdt på å ta livet av meg med å kaste duploklosser rundt i rommet sitt klokken 5 om morgenen. Jeg skal love det smalt i parketten.

Naboen under nektet meg å bruke vaskemaskinen på søndag og en hel påske. Det var ikke lett med barn i huset.

Skrevet

Du forsto ikke innlegget mitt nei, jeg skrev; At det er ikke alle som VELGER dette med å jobbe, man må faktisk ta det man får for å tjene til livets opphold! Om dette er en nattjobb fordi man studerer på dagtid får så være! Men jeg kan da godt tåle at de bråker og står i på lørdager, men det må kunne gå and å ta hensyn til omgivelsene sine...

Men uansett så har du bestemt deg for å kverrulere på dette til det kjedsommelige, og det gidder jeg ikke, da jeg selv vet hva jeg mener!

Du har visst ikke så lett for å forstå du! At noen faktisk ikke KAN velge sine jobber og fasaliteter etter hve de måtte ønske og begjære!

Denne tråden dreier seg da ikke om hvem som velger å jobbe eller ikke!! Den dreier seg om hvorvidt det er rimelig at alle skal være stille hele søndagen eller ikke. Når du jobber er ikke særlig relevant her, men for meg kan du gjerne jobbe natten så mye du vil (eller ikke vil, hvis jeg forstår deg rett)

Skrevet

Skal spørre deg om hvordan du prioriterer når du får fire barn :)

Kanskje du ikke prioriterer å få fire barn?

Jeg har hatt tre hjemme men jeg har nå klart å holde det rolig på søndag likevel.

Skrevet

Har vi en ordning for å være stille på søndagene?? Det var litt rart formulert. Vi har en bibel som sier at vi skal holde hviledagen hellig. Jeg bruker ikke bibelen noe særlig, og heldigvis ikke mine naboer heller, så vi klipper gjerne gresset på søndagen vi, og det fungerer helt fint! Utover det tar vi absolutt hensyn, de fleste prøver å være litt stille før kl 10 og etter kl 22, og alle lever fint med det. Skulle det plage deg? Jeg finner det helt urimelig å skulle holde en hel dag stille, vi lever da i 2004!

Det finnes faktisk regler for det. Hvis man ringer politiet fordi det er for mye støy, kommer de å ber om at det skal bli stille.

Søndag er en stille dag enten man er kristen eller ikke.

Skrevet

Ikke på søndag, da skal det være rolig hele dagen. Les reglene bedre ;o)

Skrevet

Jeg har hatt tre hjemme men jeg har nå klart å holde det rolig på søndag likevel.

Jammen da prioriterer du det, men det gjør ikke vi :)

Nå er det ikke sånn at vi plager naboene med støy hver eneste søndag da, men det er akkurat nå som vi skal få ferdig eldstemanns rom nede i kjelleren.

Tror faktisk ikke de hørte støyen engang siden vi brukte saga i garasjen.

Skrevet

Jammen da prioriterer du det, men det gjør ikke vi :)

Nå er det ikke sånn at vi plager naboene med støy hver eneste søndag da, men det er akkurat nå som vi skal få ferdig eldstemanns rom nede i kjelleren.

Tror faktisk ikke de hørte støyen engang siden vi brukte saga i garasjen.

Jeg bor i borettslag og da må man følge reglene. Du bor i enebolig og må bare følge vedtektene om ro i kommunen du bor i.

Tviler på at naboene dine hørte så mye dersom han brukte saga i garasjen.

Skrevet

Jeg bor i borettslag og da må man følge reglene. Du bor i enebolig og må bare følge vedtektene om ro i kommunen du bor i.

Tviler på at naboene dine hørte så mye dersom han brukte saga i garasjen.

Nei vi tar hensyn. Men jeg måtte jo bare skrive at vi hadde brukt sirkelsag før 10 siden det var det musikeren irriterte seg over.

Skjønner jo godt at man må ta hensyn i borettslag, har jo bodd i blokk selv. Var et sted en klassevenninne bodde hvor man ikke kunne dusje etter kl. 22, det bråka sånn i rørene.

Skrevet

Denne tråden dreier seg da ikke om hvem som velger å jobbe eller ikke!! Den dreier seg om hvorvidt det er rimelig at alle skal være stille hele søndagen eller ikke. Når du jobber er ikke særlig relevant her, men for meg kan du gjerne jobbe natten så mye du vil (eller ikke vil, hvis jeg forstår deg rett)

Det har jeg da heller ikke sagt, har jeg?

Men du sa at valget var mitt, noe det ikke er... ikke alle er så heldig som deg, skjønner du!

Eller det gjør du nok ikke!

Skrevet

Det har jeg da heller ikke sagt, har jeg?

Men du sa at valget var mitt, noe det ikke er... ikke alle er så heldig som deg, skjønner du!

Eller det gjør du nok ikke!

Du er veldig hårsår, jeg er ikke ute etter å "ta deg"! Jeg har faktisk ingen som helst mening om hvorvidt du trenger å jobbe eller ikke. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så opprørt. Det jeg sier er at det er urimelig å kreve at naboene er stille en hel dag fordi du har vært på nattevakt!Utover det har jeg altså ingen meninger om din jobbsituasjon.

Skrevet

Det verste eksemplet jeg har opplevd er en tidligere nabo som satte i gang vedsaging klokka 8 akkurat den søndagen etter at vi hadde stilt klokka om våren!!!

Så det FØLTES selvsagt som om klokka var 7...

MAKAN!

Skrevet

Finnes det virkelig unge mennesker i dag som bryr seg om kirketider og søndagsfred? Jeg trodde dette tilhørte den eldre generasjonen?

Det holder nok ikke å prøve å gjøre dette til en tullesak om kirketider.

Vi har en praksis der det meste av offentlig og privat virksomhet er delt inn i hverdager og helg, der lørdag står i en slags mellomstilling mellom hverdag og helg.

På hverdager er offentlige tjenester bredt tilgjengelig, på helgedager ikke. På hverdager kjører kollektivtransporten full rulle, på helgedager ikke. Legekontoret er åpent på hverdager, på helgedager ikke. Skoleelever og studenter er i sving på hverdager, på helgedager ikke. Butikker er åpne på hverdager, på helgedager ikke. Jeg trenger ikke ramse opp flere eksempler.

Altså har majoriteten av befolkningen fri på samme dag. Da er det jaggu meg drøyt at naboen kjører i gang sirkelsaga på morrakvisten!

Skrevet

Du er veldig hårsår, jeg er ikke ute etter å "ta deg"! Jeg har faktisk ingen som helst mening om hvorvidt du trenger å jobbe eller ikke. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så opprørt. Det jeg sier er at det er urimelig å kreve at naboene er stille en hel dag fordi du har vært på nattevakt!Utover det har jeg altså ingen meninger om din jobbsituasjon.

Er ikke hårsår i det hele tatt men her er hva du skrev;

"At du jobber om natten er ditt valg,"

Hvor har jeg sagt at du er ute etter å ta meg?

Vis meg!

Jeg har heller ikke på noen måte sagt at naboene må være stille en hel dag, vis meg hvor jeg har sagt dette!

Men jeg liker ikke kverrulanter av din sort, men hårsår, nei du det er det jeg ikke er, blir bare kvalm av sånne som deg, som tjatter opp og opp igjen og ilegger andre ord som de ikke har sagt i det hele tatt!

Skrevet

Bor heller ikke i borettslag!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...