Gå til innhold

rust/ oppvaskmaskin

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når bestikket (særlig kniver!!??) får rustflekker i oppvakmaskinen - er det maskinens feil (gammel) eller knivene. Eller fins det et knep for å unngå dette?

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Bor du et sted i landet der de har avsaltet vann? (avsaltningsannlegg) Grunnen kan da være høy ledningsevne i vannet. (høyt saltinnhold)

Jeg tror at det skal være et middel å få kjøpt for/mot dette.

Skrevet
  IngenLurerDenneGutten skrev (På 20.9.2004 den 14.27):

Bor du et sted i landet der de har avsaltet vann? (avsaltningsannlegg) Grunnen kan da være høy ledningsevne i vannet. (høyt saltinnhold)

Jeg tror at det skal være et middel å få kjøpt for/mot dette.

Takk, men jeg tror ikke det er grunnen.

Både bestikk og oppvaskmaskin oppførte seg ordentlig før. Men nå er vel alt 15-20 år gammelt....

Skrevet
  engel (har med kake, vin, og litt eddik) skrev (På 20.9.2004 den 14.32):

Både bestikk og oppvaskmaskin oppførte seg ordentlig før. Men nå er vel alt 15-20 år gammelt....

Jeg har oppvaskmaskin og Hardangerbestikk omtrent på samme alder, og har også oppdaget små rustflekker på knivne. Tror ikke vannet inneholder for mye salt, snarere tvert i mot. Jeg har et par ganger fylt salt i maskinen, da den ikke vasket rent.

Skrevet
  fresja skrev (På 20.9.2004 den 15.11):

Jeg har oppvaskmaskin og Hardangerbestikk omtrent på samme alder, og har også oppdaget små rustflekker på knivne. Tror ikke vannet inneholder for mye salt, snarere tvert i mot. Jeg har et par ganger fylt salt i maskinen, da den ikke vasket rent.

Jeg har STORE rustflekker ... på stålkniver.

Tror ikke oppvaskmaskinenes tørkefunksjon er som den var, men vet ikke om det er hele problemet. Skulle tippe at maskinene er 20 år gammel - Bosch - så kanskje den er moden for å skrotes. Skulle ønske den varte et par år til...

IngenLurerDenneGutten
Skrevet
  fresja skrev (På 20.9.2004 den 15.11):

"Jeg har et par ganger fylt salt i maskinen, da den ikke vasket rent"

Saltdosering (i beholderen) skal doseres etter hvor hardt vann du har, dette har kommunen greie på.

I vår kommune har de starta opp et avsaltningsannlegg, etter dette har folk klaga på rustent bestikk. Varmtvannsberedere må også utstyres med sinkanoder, ellers springer de lekk etter kort tid.

Hos engel var det nok noe annet som var problemet, kanskje hun skulle ringe vannleverandøren(?)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet
  engel (har med kake, vin, og litt eddik) skrev (På 20.9.2004 den 14.32):

Bor du i Oslo, titt her: http://www.vann-og-avlopsetaten.oslo.kommune.no/default.asp?page=/Produkter&id=72666

Når det gjelder tørking, sjekk at kammeret er ordentlig varmt, samt at tanken før rørremiddel ikke er tom og at dosering fungerer.

Skrevet
  IngenLurerDenneGutten skrev (På 20.9.2004 den 17.32):

Bor du i Oslo, titt her: http://www.vann-og-avlopsetaten.oslo.kommune.no/default.asp?page=/Produkter&id=72666

Når det gjelder tørking, sjekk at kammeret er ordentlig varmt, samt at tanken før rørremiddel ikke er tom og at dosering fungerer.

hei, takk igjen! Den trykkleifen "tanken før rørremiddel ikke er tom og at dosering fungerer"... = tank for hva-det-nå-heter-middel?

Og "at dosering funker".... Kryper du inn i oppvaskmaskinen og ser etter at det kommer ut passe dose, da? *blupp-blupp* ??

:)

Skrevet

Mamma har sagt til meg at hvis man vasker noe som allerede ruster sammen med noe som ikke har rustet enda, så får du sannsynligvis rust på det uten rust også.

Gryter og slikt ruster gjerne i skruene og overfører det til bestikket ditt..

IngenLurerDenneGutten
Skrevet
  engel (har med kake, vin, og litt eddik) skrev (På 20.9.2004 den 21.49):

hei, takk igjen! Den trykkleifen "tanken før rørremiddel ikke er tom og at dosering fungerer"... = tank for hva-det-nå-heter-middel?

Og "at dosering funker".... Kryper du inn i oppvaskmaskinen og ser etter at det kommer ut passe dose, da? *blupp-blupp* ??

:)

Glans/tørremiddel. Fyll den opp og sjekk om det forbrukes. Der er en skruv i påfyllingshullet der du kan justere mengde tørremiddel. For mye tørremiddel gir striper på glass/bestikk. For lite tørremiddel gir dårlig tørking.

Skrevet
  IngenLurerDenneGutten skrev (På 21.9.2004 den 6.27):

Glans/tørremiddel. Fyll den opp og sjekk om det forbrukes. Der er en skruv i påfyllingshullet der du kan justere mengde tørremiddel. For mye tørremiddel gir striper på glass/bestikk. For lite tørremiddel gir dårlig tørking.

AHA!! Joa, det forbrukes. Men kanskje det er for liten dosering.

Du har svar på mye, du ;)

takker&bukker

Skrevet
  Excelsion skrev (På 20.9.2004 den 23.43):

Mamma har sagt til meg at hvis man vasker noe som allerede ruster sammen med noe som ikke har rustet enda, så får du sannsynligvis rust på det uten rust også.

Gryter og slikt ruster gjerne i skruene og overfører det til bestikket ditt..

iallfall har de dumme knivene (som jeg vr sikker på var rustfritt stål)...smittet andre kniver også!! Snart ruster vel porselen oxo...

IngenLurerDenneGutten
Skrevet
  engel (har med kake, vin, og litt eddik) skrev (På 21.9.2004 den 8.45):

AHA!! Joa, det forbrukes. Men kanskje det er for liten dosering.

Du har svar på mye, du ;)

takker&bukker

Bestikket du har fått rust på kan du legge i klorinblanding. Blandingsforhold: ca en halv liter klorin i fem liter vann. Dette gjelder rustfritt bestikk, ikke m/treskaft.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...