Gå til innhold

Puls i kveld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt nettopp og så på puls og der var det om en alvorlig hjertesyk gutt som måtte ha medisiner, men foreldrene måtte legge ut dette selv og søke trygdekontoret om tilbakebetaling. Dette kunne ta opptil 6 mnd.

Jeg dumme meg trodde at slike livsnødvendige medisiner fikk man på blå resept.

Det var visst noen som måtte legge ut medisiner for over 10 000 kr i mnd. og som derfor ikke hadde råd til behandlingen.

Noen som vet hvorfor man ikke får disse medisinene på blå resept?

Skrevet

Fordi de ikke står på blåreseptlista til trygdekontoret for den sykdommen man har. Og da må man søke på fritak. Vi hadde da en diskusjon om det her inne for noen uker siden.

Skrevet

Fordi de ikke står på blåreseptlista til trygdekontoret for den sykdommen man har. Og da må man søke på fritak. Vi hadde da en diskusjon om det her inne for noen uker siden.

Jammen jeg var jo helt sikker på at livsnødvendige medisiner var på blå resept. Kreftmedisin, medisin for hjertesykdommer osv.

Jeg trodde liksom den diskusjonen gjaldt smertestillende som liksom ikke var helt livsnødvendig.

Jeg blir bare mer og mer sjokkert jeg!

Skrevet

Jammen jeg var jo helt sikker på at livsnødvendige medisiner var på blå resept. Kreftmedisin, medisin for hjertesykdommer osv.

Jeg trodde liksom den diskusjonen gjaldt smertestillende som liksom ikke var helt livsnødvendig.

Jeg er bare glad jeg for at tingene kommer fram i lyset. Har ei venninne som bruker hjertepenn, 1600 kr pr stk og hun bruker flere i uka noen ganger. Hun venter på fritak for dekning.

Jeg venter på en medisin som er helt nødvendig og 2 som er bare litt nødvendige.

Skrevet

Jeg er bare glad jeg for at tingene kommer fram i lyset. Har ei venninne som bruker hjertepenn, 1600 kr pr stk og hun bruker flere i uka noen ganger. Hun venter på fritak for dekning.

Jeg venter på en medisin som er helt nødvendig og 2 som er bare litt nødvendige.

Har du noen link til den lista over medisiner på blå resept?

Vi har en guttunge som antageligvis skal få veksthormon, det er jo overhodet ikke livsnødvendig. Den er veldig dyr har jeg hørt, men den er jo helt sikkert ikke på blå resept som jeg hadde regnet med da.

Skrevet

Har du noen link til den lista over medisiner på blå resept?

Vi har en guttunge som antageligvis skal få veksthormon, det er jo overhodet ikke livsnødvendig. Den er veldig dyr har jeg hørt, men den er jo helt sikkert ikke på blå resept som jeg hadde regnet med da.

her er ei liste

http://www.legemiddelverket.no/prpdata/pris/vis_preparatlisten.asp. Er ikke sikker på om den er fullstendig men ellers så kan du gå inn på www.trygdeetaten.no og prøve å finne noe der.

Jeg hadde den før men så ble den borte fra pcen

Skrevet

Takk!

Det var ikke en liste som man fant ut av på 2 minutter. Dette må jeg sjekke en dag jeg er i god form :)

Det har jeg forståelse for. Du kan også søke felleskatalogen. der er priser bl.a.

Skrevet

En venninne av meg brukte 20.000 i måneden i 5 måneder før hun fikk svar fra trygdekontoret. Totalt 100.000,- før hun fikk det refundert.

Hun og familien måtte droppe ferien og bli hjemme og bruke alle feriepengene på medisinen, heldigvis fikk de også bra mye igjen på skatten den sommeren, hun lånte hos familien og alle vennene som hadde noe å avse, og tok dyrt forbrukslån i banken.

Men hva med dem som ikke har feriepenger/skattepenger og familie og venner som kan avse litt. Hva med dem som ikke er kredittverdige til å få sånt lån i banken?

Skrevet

Kun preparater som er forhåndsgodkjent for den aktuelle sykdom dekkes over ordinær blåreseptordning. Dersom det er behov for andre preparater må dette søkes om for hvert enkelt preparat og for hver enkelt pasient.

Skrevet

"Jeg trodde liksom den diskusjonen gjaldt smertestillende som liksom ikke var helt livsnødvendig".

Du synes kanskje ikke det gjør så mye om dødssyke pasienter tilbringer tiden med å kaste opp og vri seg i smerter det siste året de lever?

Skrevet

"Jeg trodde liksom den diskusjonen gjaldt smertestillende som liksom ikke var helt livsnødvendig".

Du synes kanskje ikke det gjør så mye om dødssyke pasienter tilbringer tiden med å kaste opp og vri seg i smerter det siste året de lever?

Jo, de fleste synes det gjør noe men innser at smertestillende ikke er så høyt prioritert. Legene er ofte ganske likgyldige til slike "symptomer" siden de ikke er dødlige. Smertestillende kan jo være avhengighetsskapende og det er legens forklaring. Men la oss håpe at dødende kreftpasientene oftest får den lindringen de trenger.

Skrevet

Selvfølgelig syns jeg det!

Gjest rutangis netu
Skrevet

Som alle andre som ikke har vært i behov av helsenorges tjenester, så er du fortsatt i den naive tro at alle syke her i landet blir tatt godt vare på!

Det er KUN de medisinene som står på blåresept-lista du får gratis. Det er mange som trenger andre medisiner enn disse for å overleve, eller iallefall ha en noenlunde liv. Da er det din personlige økonomi det kommer an på.

I andre tilfeller kommer det an på hvor 'grei' lege du har. Enkelte blåreseptmedisiner er gratis kun for enkelte sykdommer, men ikke for andre. Så da kommer det an på om legen din kan 'pynte litt' på diagnosen. Men det tør de vel snart ikke lenger. Sånn som de strammer inn her så blir det vel kasjotten neste for legen da, stakkar.

Skrevet

Som alle andre som ikke har vært i behov av helsenorges tjenester, så er du fortsatt i den naive tro at alle syke her i landet blir tatt godt vare på!

Det er KUN de medisinene som står på blåresept-lista du får gratis. Det er mange som trenger andre medisiner enn disse for å overleve, eller iallefall ha en noenlunde liv. Da er det din personlige økonomi det kommer an på.

I andre tilfeller kommer det an på hvor 'grei' lege du har. Enkelte blåreseptmedisiner er gratis kun for enkelte sykdommer, men ikke for andre. Så da kommer det an på om legen din kan 'pynte litt' på diagnosen. Men det tør de vel snart ikke lenger. Sånn som de strammer inn her så blir det vel kasjotten neste for legen da, stakkar.

Vet du at jeg har behov for både medisiner på blå resept og medisiner som jeg ikke får på blå resept, men som jeg burde ha fått. De er heldigvis ikke så dyre som vi så på innslaget på puls i går.

Jeg trodde at helsevesenet fungerte ja, helt til jeg ble alvorlig syk og så at det ikke fungerte.

Jeg blir mer og mer sjokket for hver dag som går. Også over nedskjæringer av sosionomer på sykehuset, hvor mye det skal til for å få lov til å komme inn på sykehuset, hvor redde legene er for å skrive ut nettopp blå resept, sykemeldinger, hvor vanskelig det er å få noe hjelp på trygdekontoret osv.

Jeg trodde også det fantes sånne tverrfaglige team som skulle hjelpe folk i en vanskelig situasjon og som kunne følge opp personer med alvorlige diagnoser.

Og ja - når jeg var helt frisk så tenkte jeg faktisk ikke så mye på at det ikke fungerte annet enn at jeg så hvor vanskelig det var for eldre mennesker som ikke klarte seg selv å få hjemmehjelp, sykepleie eller å komme på sykehjem.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Det siste du beskrev tenker vel de fleste på som livsnødvendig? Selv om det egentlig bare er en hjelp mot døden.

Skrevet

Vet du at jeg har behov for både medisiner på blå resept og medisiner som jeg ikke får på blå resept, men som jeg burde ha fått. De er heldigvis ikke så dyre som vi så på innslaget på puls i går.

Jeg trodde at helsevesenet fungerte ja, helt til jeg ble alvorlig syk og så at det ikke fungerte.

Jeg blir mer og mer sjokket for hver dag som går. Også over nedskjæringer av sosionomer på sykehuset, hvor mye det skal til for å få lov til å komme inn på sykehuset, hvor redde legene er for å skrive ut nettopp blå resept, sykemeldinger, hvor vanskelig det er å få noe hjelp på trygdekontoret osv.

Jeg trodde også det fantes sånne tverrfaglige team som skulle hjelpe folk i en vanskelig situasjon og som kunne følge opp personer med alvorlige diagnoser.

Og ja - når jeg var helt frisk så tenkte jeg faktisk ikke så mye på at det ikke fungerte annet enn at jeg så hvor vanskelig det var for eldre mennesker som ikke klarte seg selv å få hjemmehjelp, sykepleie eller å komme på sykehjem.

Det er langt mellom idealer og realitet i helsevesenet, dessverre. Flertallet av pasientene får sannsynligvis god hjelp, og det er derfor feil å svartmale situasjonen. Men problemet er at enkelte ikke er i nærheten av å få den grad av hjelp de burde ha fått, og det kan ofte være vanskelig for dem å bli trodd av andre - fordi folk som ikke har opplevd svakhetene på nært hold har noe vanskelig for å forestille seg at de eksisterer.

Skrevet

Det siste du beskrev tenker vel de fleste på som livsnødvendig? Selv om det egentlig bare er en hjelp mot døden.

Men det er ingen automatikk i at medikamenter dekkes i slike tilfeller, jfr. diskusjonen for noen uker siden hvor en betalte 6000 kroner i måneden for medikamenter uten å få noe refundert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...