Gå til innhold

Overtråkk

trymelym

Anbefalte innlegg

I sommer i slutten av juni tråkket jeg kraftig over. Spilte basket og hoppet slik at jeg landet oppe på foten til en annen spiller. Foten ble straks kjølt ned og fikk på kompress. Trenerne sa at jeg sikkert kom til å kunne spille dagen etterpå fordi overtråkk som regel bare er akutt vondt.

Samme kvelden så jeg på foten og så at den hadde hovnet opp til minst dobbel str. og jeg kunne ikke bevege ankelen i det hele tatt. Dagen derpå spilte jeg naturligvis ikke noe basket. De rådet meg til å gå på det og det gjorde jeg. Brukte bandasje som kompress. Greide ikke å gå bra på beinet, men haltet og belastet det likevel. Nå 3 mnd senere er foten fortsatt rimelig hoven og jeg har holdt meg unna basket i 2 uker. Begynt å spille igjen nå, men foten hovner opp voldsomt når jeg starter. Har gjort mange forsøk på å drenere beinet, gått med kompress, holdt det høyt, iset det ned, men hevelsen kommer tilbake med en gang det blir belastet tungt. Ikke tatt MR, men rev antageligvis av 2 eller alle 3 leddbåndene. Har noen tips til hva jeg kan gjøre for å bli mindre hoven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har vært hos legen?

Selv har jeg tidligere tråkket så kraftig over at jeg brakk noe inne i foten. For meg var bruddet lite komplisert og grodde av seg selv, men det er jo ingen selvfølge at det er tilfelle også for deg.

Jeg husker ikke hvor lang tid det tok før foten ble leget, men det tok i hvert fall mye lenger tid enn det vanligvis tar når man tråkker over.

Treneren din høres for øvrig ikke helt god ut dersom han seriøst mente overtråkket ville leges nok til å spille igjen dagen etter.

Selv overtråkk av den forholdsvis milde typen leges jo ofte ikke skikkelig på et par uker.

Stikk til legen. Kanskje du har revet noe helt av eller brukket noe som ikke gror skikkelig. For 3 måneder med hevelse og smerter er ikke på noen måte normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært hos legen?

Selv har jeg tidligere tråkket så kraftig over at jeg brakk noe inne i foten. For meg var bruddet lite komplisert og grodde av seg selv, men det er jo ingen selvfølge at det er tilfelle også for deg.

Jeg husker ikke hvor lang tid det tok før foten ble leget, men det tok i hvert fall mye lenger tid enn det vanligvis tar når man tråkker over.

Treneren din høres for øvrig ikke helt god ut dersom han seriøst mente overtråkket ville leges nok til å spille igjen dagen etter.

Selv overtråkk av den forholdsvis milde typen leges jo ofte ikke skikkelig på et par uker.

Stikk til legen. Kanskje du har revet noe helt av eller brukket noe som ikke gror skikkelig. For 3 måneder med hevelse og smerter er ikke på noen måte normalt.

Helt enig med SDD...ei venninne av meg tråkket over for en stund siden, og trodde hun "bare" hadde strukket eller revet av leddbånd, det samme sa legen. Etter å ha gått på foten i en uke fikk hun tatt røntgen, der det viste seg at begge bena i leggen var brukket.

Jeg tråkket over på samme måte som deg for noen år siden, foten hovnet opp noe sinnsykt, men hevelsen min forsvant etter et par uker. Har nok strukket eller revet av det fremre leddbåndet, fordi jeg merker økt bevegelsesutslag i forhold til den andre foten.

Treneren din har tydeligvis ingen erfaring med overtråkk...Om han skal være trener, trenger han kunnskap om skader som kan oppstå, og ikke bare tro at han vet det!

Forøvrig har jeg lest en del om ankelskader i det siste, og har merket meg at ved en overtråkk er det viktigste å få god kompresjonsbehandling umiddelbart, samt å unngå å legge vekt på foten i akuttfasen (ca 48 timer). Dette er for å gjøre hevelsen minst mulig og gi ankelen bedre tilhelingsforhold. Isposer og lignende har egentlig bare smertedempende effekt siden kulden ikke rekker langt nok ned i vevet til å redusere blodtilstrømmingen fort nok.

Digresjon...

Gå til legen, forlang en skikkelig undersøkelse. Du risikerer å slite med senskader dersom du ikke får adekvat behandling og opptrening hos lege og fysioterapeut.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...