Gå til innhold

Forslag til mat i mikro-ovn?

Gjest kjapt, godt og helst sunt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig kjøpt mikrobølgeovn, men har enda ikke fått særlig oversikt over hva jeg kan lage og ikke lage i den.

Jeg kjøpte den fordi jeg av og til har så dårlig tid at jeg trenger mat relativt raskt. Men jeg vil helst få i meg sunn mat (gjerne vitaminholdig) så mye som mulig. Er dette mulig også i mikroen?

Har dere noen gode forlag til mat jeg kan lage i mikroen?

Skrevet

Tja.. Nå sies detjo her inne at frossengrønnsaker har mer vitaminer enn ferske, og de kan dy varme i mikroen! Nudler med soya og grønnsaker, evt. pølse/skinke/kylling biter?

Ellers så får man jo lasagne, og med masse salat til er vel det ok.. Du får jo kjøpt ferdiggrilla kylling, varm den og ha ris ved siden av+salat.

bruker mikroen min mest til å varme opp middager jeg.. altså rester på tallerken hvis sambis kommer sent hjem eller hvis det blir en posjon igjen..

Husk å ALDRI putt alluminiumsfolie eller kopper/glass/tallerkener med gull eller søvkant inni mikroen. Da blir det fort nyttårsaften... : ) Hehe... Mamma prøvde det da vi først fikk mikro på ørten år siden.

For mye mikromat er ikke bra i lengden..

Skrevet

Tja.. Nå sies detjo her inne at frossengrønnsaker har mer vitaminer enn ferske, og de kan dy varme i mikroen! Nudler med soya og grønnsaker, evt. pølse/skinke/kylling biter?

Ellers så får man jo lasagne, og med masse salat til er vel det ok.. Du får jo kjøpt ferdiggrilla kylling, varm den og ha ris ved siden av+salat.

bruker mikroen min mest til å varme opp middager jeg.. altså rester på tallerken hvis sambis kommer sent hjem eller hvis det blir en posjon igjen..

Husk å ALDRI putt alluminiumsfolie eller kopper/glass/tallerkener med gull eller søvkant inni mikroen. Da blir det fort nyttårsaften... : ) Hehe... Mamma prøvde det da vi først fikk mikro på ørten år siden.

For mye mikromat er ikke bra i lengden..

Nå kan det jo hende at dolerne har rett da, se her:

http://forum.lavkarbo.no/archive/index.php/t-776.html

Skrevet

Fisk. To-tre stykker med frosen torsk på en tallerken med frosne grønnsaker rundt. Ønsker du poteter så skjær dem i skiver og legg dem på tallerkenen også. Liten klatt med smør på kanskje. Mengden og styrken på ovnen bestemmer tiden, men 9- 10 minutter kanskje. Salter og pepper etter smak.

Skrevet

Jippi, et eget forum for lavkarbo...dagen er reddet!!

Å?

Skrevet

Rimi har en pakning med innbakt pizzalignende greie som er skikkelig god. TO trekantige stykker i en pakke, digger den.

Ellers bruker jeg mikroen for å koke ris, varme ting opp eller tine ting.

Skrevet

Fjordlands. Enklere får du det vel ikke. En del av pakkene er riktignok litt dyre.

Jeg lager havregrøt i mikroen til tider, men det er mer en frokostrett enn middag i grunnen.

Skrevet

Går det an å koke/steke poteter i mikroen? Og hvordan koker man ris?

Skrevet

Skrevet

Ris - det står på esken. Iallefall den esken jeg har, vanlig 5-minutters ris.

Poteter - ja, det går an. Det er et visst antall minutter per potet, og lønner seg ikke dersom du skal ha mer enn 3 poteter eller hva det er. Jeg har aldri gjort det, så noen andre vet sikkert hvor lenge og sånn.

Skrevet

Jeg putter ris, salt, vann i en ildfastform med lokk (glass) og setter i mikroen. Bruker alltid langkokt ris, denne bruker ca 15 minutter i min mikrobølgeovn. Aner ikke hva styrken er.

Slipper å passe på den, brenner seg ikke eller noe, blir fin og luftig, ikke "gjørmete" i bunnen.

Gjest stemmer dette?
Skrevet

Jeg putter ris, salt, vann i en ildfastform med lokk (glass) og setter i mikroen. Bruker alltid langkokt ris, denne bruker ca 15 minutter i min mikrobølgeovn. Aner ikke hva styrken er.

Slipper å passe på den, brenner seg ikke eller noe, blir fin og luftig, ikke "gjørmete" i bunnen.

Jeg trodde ikke man skulle bruke lokk (!!) i en mikrobølgeovn! Skal jo ikke være noe innelukket som kan eksplodere

Skrevet

Jeg trodde ikke man skulle bruke lokk (!!) i en mikrobølgeovn! Skal jo ikke være noe innelukket som kan eksplodere

Et slikt glasslokk som ligger på en ildfastform er ikke tett.

Men det holder inne en del fuktighet.

Skrevet

Det går også an å bake poteter i mikroen.

Steking har jeg dårlig erfaring med. Synes det blir vassent og kokt, får aldri til noen stekeskorpe.

Skrevet

fjordlands ferdigkokte poteter og ferdigkokt ris kan du jo bare varme i mikroen :)

Men dette er nok noe dyrere enn å koke selv ja... sorry har ikke så mye erfaring med mikro

Skrevet

Poteter:

Bruk en gaffel og stikk poteten/-e rundt omkring.

Legg de rett i ovnen.

Du kan ha flere poteter inni samtidig, beregn ca 3 min pr.potet på str litt større enn en kiwi. 750w, snu ved halvgått tid.

Ris:

Bruk egnet bolle med lokk.

Hell i ønsket mengde ris, bruk _litt_ mindre vann enn det står for koking, salt og smør som ellers.

Kokes på 750w i ca 3 min for ca 6 dl ris.

Skrevet

Kanksje ikke middagsmat, men: Havregrøt er superenkelt og raskt i mikro.

Hvis du vil være sikker på at maten er sunn og at du liker den, bør du lage ekstra store porsjoner de gangene du lager middag, og fryse ned det som blir til overs i posjonspakninger. Det har reddet middagen her mange ganger.

Skrevet

Samme mende vann ift ris som ved vanlig koking?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...