Gjest Pås Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Jeg begynte å løpe i vår, og var veldig flink! Løp til tider 5-6 ganger i uken. Det gikk som det måtte gå, jeg fikk en "vondt". Jeg har vondt i overgangen mellom låret og hoften, ikke bare når jeg løper, men også når jeg går. Helt av meg selv forstår jeg at jeg nok har overdrevet treningen! Jeg har nå tenkt å vente til det er borte, med å løpe mer! Hva gjør jeg i mellomtiden? Jeg sykler endel på ergometer-sykkel. Sykler da ca. 20 km, med puls på ca. 145-150. Spørsmål: - Går jeg ned i vekt av denne treningen? - Klarer jeg å opprettholde den ganske gode kondisjonen jeg hadde begynt å få? -Bør jeg vente til jeg ikke kjenner noenting før jeg begynner å løpe igjen? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Jeg kan bare svare på det siste du spør om. Om du bør ta det helt med ro eller om du f. eks. kan sykle, avhenger av hva slags skade det er. Det kan jo være en betennelse, og da bør du ikke trene. Jeg hadde engang en seneplatebetennelse i hofta. Det var varmt og vondt. Ellers er det viktig at du tenker forebyggende når du starter opp igjen, for å unngå nye skader. Løper du inne eller ute? Det er best å unngå asfalt. Tredemølle kan også bli hardt, pluss at man får veldig mekaniske og monotone beveglser. Det beste er litt ujevnt underlag, slik at du må se hvor du kan sette foten. Enten skogssti eller grusvei med dumper og pytter. Går ut fra at du har ordentlige sko og at du er nøye med å varme opp i sakte fart. Det minst belastende for hofter og knær er oppoverbakke i terrenget. Man kan f. eks. trene intervall ved å løpe opp en bakke og gå ned igjen, og gjenta en del ganger. Jeg var litt skadeplaget det første året jeg løp, da kom både den nevnte betennelsen, beinhinnebetennelse og øm menisk. Etter dette har det stort sett gått bra, men jeg har lært meg til å ta "faresignalene" på alvor. Du sier ingenting om hvor langt du løper, det er derfor vanskelig å si noe om dette med overbelastning. Uansett er det sunt å variere mellom flere treningsformer, og det er sunt med hviledager. Pluss at man er mye mere skadeutsatt når man overdriver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pås Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Jeg kan bare svare på det siste du spør om. Om du bør ta det helt med ro eller om du f. eks. kan sykle, avhenger av hva slags skade det er. Det kan jo være en betennelse, og da bør du ikke trene. Jeg hadde engang en seneplatebetennelse i hofta. Det var varmt og vondt. Ellers er det viktig at du tenker forebyggende når du starter opp igjen, for å unngå nye skader. Løper du inne eller ute? Det er best å unngå asfalt. Tredemølle kan også bli hardt, pluss at man får veldig mekaniske og monotone beveglser. Det beste er litt ujevnt underlag, slik at du må se hvor du kan sette foten. Enten skogssti eller grusvei med dumper og pytter. Går ut fra at du har ordentlige sko og at du er nøye med å varme opp i sakte fart. Det minst belastende for hofter og knær er oppoverbakke i terrenget. Man kan f. eks. trene intervall ved å løpe opp en bakke og gå ned igjen, og gjenta en del ganger. Jeg var litt skadeplaget det første året jeg løp, da kom både den nevnte betennelsen, beinhinnebetennelse og øm menisk. Etter dette har det stort sett gått bra, men jeg har lært meg til å ta "faresignalene" på alvor. Du sier ingenting om hvor langt du løper, det er derfor vanskelig å si noe om dette med overbelastning. Uansett er det sunt å variere mellom flere treningsformer, og det er sunt med hviledager. Pluss at man er mye mere skadeutsatt når man overdriver. Takk for svar! Jeg løper ca 5 km når jeg trener, dessverre mest på asfalt. Jeg synes det er vanskelig å finne grusveier uten å måtte kjøre altfor langt. Men jeg kan jo variere litt, f.eks. en av ukens løpeturer kan være på en grusvei. Igjen takk for svar, husker at du var svært oppmuntrende også da jeg begynte med treningen. Slikt trenger vi sofaslitere! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Takk for svar! Jeg løper ca 5 km når jeg trener, dessverre mest på asfalt. Jeg synes det er vanskelig å finne grusveier uten å måtte kjøre altfor langt. Men jeg kan jo variere litt, f.eks. en av ukens løpeturer kan være på en grusvei. Igjen takk for svar, husker at du var svært oppmuntrende også da jeg begynte med treningen. Slikt trenger vi sofaslitere! mvh Hei igjen. Når det gjelder skaden din, kan du jo prøve om det gjør vondt når du sykler. Hvis ikke, kan det vel ikke skade. Det er nok asfalten som er synderen,det blir en del støtbelastning på hofter (og knær) når uderlaget er så hardt. Pluss at bevgelsene blir for monotone, som jeg skrev i det forrige innlegget. Jeg skjønner at ikke alle har grusveier og stier tilgjengelige. Det finnes ikke en friidrettsbane i nærheten av der du bor, da? En mulig løsning er å heller kjøre litt lenger for å finne grus, men gå ned til løping kun to ganger i uka, og da gjerne litt lengre turer. Så kan du trene sykkel eller noe f. eks. to ganger i uka. Klarer du å løpe 5 km, vil jeg tro at du også klarer 10. Men for all del - bli frisk og skadefri først. Rask stavgang er også ypperlig kondisjonstrening, som gir atskillig mindre støtbelastning. Selv skyr jeg asfalt som pesten til vanlig, men på reise er det av og til ikke til å unngå. Det er meg em gåte hvordan maratonløperne klarer all asfaltløpingen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pås Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Hei igjen. Når det gjelder skaden din, kan du jo prøve om det gjør vondt når du sykler. Hvis ikke, kan det vel ikke skade. Det er nok asfalten som er synderen,det blir en del støtbelastning på hofter (og knær) når uderlaget er så hardt. Pluss at bevgelsene blir for monotone, som jeg skrev i det forrige innlegget. Jeg skjønner at ikke alle har grusveier og stier tilgjengelige. Det finnes ikke en friidrettsbane i nærheten av der du bor, da? En mulig løsning er å heller kjøre litt lenger for å finne grus, men gå ned til løping kun to ganger i uka, og da gjerne litt lengre turer. Så kan du trene sykkel eller noe f. eks. to ganger i uka. Klarer du å løpe 5 km, vil jeg tro at du også klarer 10. Men for all del - bli frisk og skadefri først. Rask stavgang er også ypperlig kondisjonstrening, som gir atskillig mindre støtbelastning. Selv skyr jeg asfalt som pesten til vanlig, men på reise er det av og til ikke til å unngå. Det er meg em gåte hvordan maratonløperne klarer all asfaltløpingen. Takk for gode svar! Jeg tar alt til etterretning, og vil forandre treningsplanen min når jeg er frisk igjen i foten. Da skal jeg ta to lange løpeturer i uken, og to turer på ergometersykkel! God helg! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 Takk for gode svar! Jeg tar alt til etterretning, og vil forandre treningsplanen min når jeg er frisk igjen i foten. Da skal jeg ta to lange løpeturer i uken, og to turer på ergometersykkel! God helg! mvh Takk det samme! Og jeg glemte å si at du har vært og er kjempeflink, som har kommet så godt i gang med treningen. På kondis.no finner du mye interessant stoff for løpere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mr Papp Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Takk det samme! Og jeg glemte å si at du har vært og er kjempeflink, som har kommet så godt i gang med treningen. På kondis.no finner du mye interessant stoff for løpere. Kult at du linker til forumet vårt. :-) Bare spør om kondistrening i forumet der, vi svarer gjerne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Kult at du linker til forumet vårt. :-) Bare spør om kondistrening i forumet der, vi svarer gjerne. Ja, det er et bra forum. Og medlemsbladet er også veldig bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.