Gå til innhold

Grossist, engros, importør og agent

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Engrossalg er mellomledd mellom produsent og detaljhandel (til butikk f.eks.), i motsetning til detaljsalg som er sluttsalg til forbruker.

En grossist er en som driver med engroshandel (handel en gros). En gros betyr på fransk "i stort", dvs at man handler i store mengder.

En importør er en som innfører varer fra utlandet.

En agent er en mellommann/representant som gjør forretninger for en annen og i dennes navn. Et agentur er en agents virksomhet.

Håper det var til noe hjelp.

Om det finnes noe register over f.eks agenturer vet jeg ikke. Men søker du får du sikkert svar på om noen har agentur allerede på det du ønsker å importere/videreformidle.

Gjest øysteins_

Engrossalg er mellomledd mellom produsent og detaljhandel (til butikk f.eks.), i motsetning til detaljsalg som er sluttsalg til forbruker.

En grossist er en som driver med engroshandel (handel en gros). En gros betyr på fransk "i stort", dvs at man handler i store mengder.

En importør er en som innfører varer fra utlandet.

En agent er en mellommann/representant som gjør forretninger for en annen og i dennes navn. Et agentur er en agents virksomhet.

Håper det var til noe hjelp.

Om det finnes noe register over f.eks agenturer vet jeg ikke. Men søker du får du sikkert svar på om noen har agentur allerede på det du ønsker å importere/videreformidle.

Det ble vanvittig mange innlegg. Fikk beskjed hver gang om at jeg måtte prøve igjen senere.

Velvel..

Men, vil ikke da en importør være det samme som en grossist hvis det er snakk om varer de får fra utlandet?

Noen som innfører brennevin til Norge kalles importør, men er også da en grossist?

Og til slutt, vil aldri en grossist selge til sluttforbruker?

Mener jeg har sett salg fra grossister til sluttforbrukere, feks Norengros?

• 2 uker senere...

Det ble vanvittig mange innlegg. Fikk beskjed hver gang om at jeg måtte prøve igjen senere.

Velvel..

Men, vil ikke da en importør være det samme som en grossist hvis det er snakk om varer de får fra utlandet?

Noen som innfører brennevin til Norge kalles importør, men er også da en grossist?

Og til slutt, vil aldri en grossist selge til sluttforbruker?

Mener jeg har sett salg fra grossister til sluttforbrukere, feks Norengros?

Tok litt tid før jeg fikk svart deg..:-)

"Men, vil ikke da en importør være det samme som en grossist hvis det er snakk om varer de får fra utlandet?"

Jepp. En grossist er også importør hvis vedkommende innfører varer fra utlandet.

"Noen som innfører brennevin til Norge kalles importør, men er også da en grossist?"

Jepp.Kjært barn har mange navn osv. En grossist kan kjøpe fra produsenter både i inn- eller utland. Det ene utelukker ikke det andre. Derfor lurte jeg litt på hva du mente da jeg leste spørsmålene dine.

"Og til slutt, vil aldri en grossist selge til sluttforbruker? Mener jeg har sett salg fra grossister til sluttforbrukere, feks Norengros? "

Vel, grossister er nok i hovedsak rettet mot næringslivet eller forhandlere (f.eks en butikk). Dvs handel mellom næringsdrivende.

For ikke å forvirre med begreper her mener jeg ved å si "sluttforbruker" en forbruker som kjøper til _eget personlig formål_, ikke ment til videresalg eller i produksjon. (Vi forbrukere må jo betale mva på varer i motsetning til næringsdrivendes bruk i virksomhet (med noen unntak)).

Handel til sluttforbruker er mellom næringsdrivende og privatpersoner.

Når det gjelder Norengros er deres salg (etter som jeg kan se) også rettet mot næringslivet -det offentlige og private næringsliv, ikke til privat forbruk. Om det også er direktesalg til sluttforbruker kan også være mulig.

Vet ikke om du ble noe klokere..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...