Dorthe Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Lang utdannelse medfører ofte tapt inntekt i utdannelsestiden pluss studielån. Ofte mer ansvar også, og det synes jeg man skal få betalt for. De har jo bedre betalt da men her blir det klaget på at forskjellen ikke er stor nok. Det er det jeg kommenterer. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Jeg har stått i den situasjonen at jeg ikke har hatt penger til fotballtreninga til eldstemann slik at han måtte slutte. Ikke hatt penger til skikkelig mat, ungene fikk middag og jeg gikk uten. Jeg har fått påtale på skolen fordi ungene ikke hadde skikkelige matpakker, ungene var drittlei gammelt brød og ost hver dag i ei uke og kastet matpakka. Jeg har ikke hatt bensin på bilen så ungene har vært hjemme fra skolen. Jeg håper virkelig ikke jeg havner der igjen men med det statsbudsjettet som er fremmet, ser det dårlig ut. Dyrere mat og klær, avslag på medisiner på fritak, egenandel på 2500 kr, jeg blir svett ved tanken. Huff, det er skikkelig trist å høre. Var det bedre med forrige regjering? Jeg stemmer ikke på den regjeringa vi har nå, og har aldri gjort det. Men lurer likevel på om forskjellen egentlig blir stor? 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Huff, det er skikkelig trist å høre. Var det bedre med forrige regjering? Jeg stemmer ikke på den regjeringa vi har nå, og har aldri gjort det. Men lurer likevel på om forskjellen egentlig blir stor? Jeg vet ikke men jeg har snakket med folk som jobber i hjemmetjenesten og de sier at det er stor forskjell på bevilgningene de får etter hvilken regjering og hvilket bystyre som sitter ved makta. Mye større enn vanlige folk aner, ble det sagt. 0 Siter
petter smart Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Er det noe galt i det da? Trenger akademikere så mange flere goder enn andre? Fordi om folk er skoleflinke og klarer å få seg en utdannelse så får de ikke større behov for det. Antagelig så er de så heldige at de har en jobb de trives med også. Det er ikke alle som har. Det er ikke alle som trives med å sitte på kasse på Rema man noen må jo gjøre det også. En bør få noe igjen for at man bruker flere år på studier og opparbeider seg studiegjeld. I tillegg er en jobb verdt så mye som folk er villige til å betale noen for å gjøre den. Hvorfor straffe personer som er intelligente/har god utdannelse? Hvorfor skal alle ha like mye penger? Det er ikke likt på andre områder heller. Pene mennesker har mer hell på sjekkemarkedet, kanskje vi burde regulert dette også, slik at alle fikk like mye napp? 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Har du noe lyst til det da? Jeg vet ikke om jeg synes det hadde vært verdt det. Du får heller "indoktrinere" jentene dine til å stemme riktig. Mine stemmer ikke likt som meg men stemmer i hvert fall på riktig side ) Jentene mine har ikke norsk statsborgerskap heller, og den elste studerer statsvitenskap på Island nå, og er den mest islandske av oss alle sammen. Det eneste jeg oppnår ved å skifte statsborgerskap er å kunne stemme i stortingsvalg, og det er ikke verdt det. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Det kan jo hende jeg tar feil. Men har fått inntrykk av at flere Osloskoler er under oppussing. Vår skole er nyoppusset. Men jeg trekker tilbake det jeg sa, for jeg vet ikke så mye om hva som skjer ellers i landet. Det sto i avisen nå om en skole i Oslo som ble stengt pga. fare for at taket raser sammen. Det er grunnen til oppussingen i Oslo, mangel på vedlikehold har vært så stor at mange skoler har vært farlige og helseskadelige både for barn og voksne. Nå betaler Oslo kommune store summer for å forsømt så mye igjennom årene. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 En bør få noe igjen for at man bruker flere år på studier og opparbeider seg studiegjeld. I tillegg er en jobb verdt så mye som folk er villige til å betale noen for å gjøre den. Hvorfor straffe personer som er intelligente/har god utdannelse? Hvorfor skal alle ha like mye penger? Det er ikke likt på andre områder heller. Pene mennesker har mer hell på sjekkemarkedet, kanskje vi burde regulert dette også, slik at alle fikk like mye napp? Hvofor straffe folk som ikke er så intellegente og ikke klarer høyere utdannelse? De jobber og sliter for en nitrist lønn i en jobb som verken du eller jeg hadde villet hatt. Kunne nesten ikke tenke meg noe verre jeg. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Jentene mine har ikke norsk statsborgerskap heller, og den elste studerer statsvitenskap på Island nå, og er den mest islandske av oss alle sammen. Det eneste jeg oppnår ved å skifte statsborgerskap er å kunne stemme i stortingsvalg, og det er ikke verdt det. Det skjønner jeg godt. Det hadde ikke jeg gjort heller. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Det sto i avisen nå om en skole i Oslo som ble stengt pga. fare for at taket raser sammen. Det er grunnen til oppussingen i Oslo, mangel på vedlikehold har vært så stor at mange skoler har vært farlige og helseskadelige både for barn og voksne. Nå betaler Oslo kommune store summer for å forsømt så mye igjennom årene. Ja, jeg vet at skolene har blitt forsømt lenge, men at det nå har blitt tatt tak i, er mitt inntrykk. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 De har jo bedre betalt da men her blir det klaget på at forskjellen ikke er stor nok. Det er det jeg kommenterer. Det er fullt mulig å utdanne seg til lav lønn og arbeidsledighet, så jeg mener man skal ta ansvar for sine egne valg. Skal ikke være noe automatikk i at høy utdannelse = høy lønn. Men tenk deg to med høy utdannelse som skal starte sammen. Begge har studielån, de får kanskje barn, og kan bare drømme om å få huslån. Klart de burde tenkt på det før de tok utdannelsen, det jeg mener er at det trenger ikke være lett det heller. De trenger absolutt ikke ha bedre råd enn en som jobber i kassa på Rimi. I alle fall ikke de første årene :-) 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Hvofor straffe folk som ikke er så intellegente og ikke klarer høyere utdannelse? De jobber og sliter for en nitrist lønn i en jobb som verken du eller jeg hadde villet hatt. Kunne nesten ikke tenke meg noe verre jeg. For en gang skyld er jeg uenig med deg. Hvor mange tror du gidder ta en lang utdannelse hvis man ikke skal ha noe igjen for det?Noe forskjell på folk må det nødvendigvis være. 0 Siter
favn Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Hvofor straffe folk som ikke er så intellegente og ikke klarer høyere utdannelse? De jobber og sliter for en nitrist lønn i en jobb som verken du eller jeg hadde villet hatt. Kunne nesten ikke tenke meg noe verre jeg. Hvis de som utdanner seg og skaffer seg bred og smal kompetanse, ikke får betalt for det, vil nok de færreste orke å ta en dyr og tidkrevende utdanning. Er det et mål å ende opp blant de mer eller mindre analfabete landene som befinner seg på bunnen når det gjelder utdanning på befolkningsbasis? Tror du videregående holder på verdensbasis? Hvordan skal vi organisere et land av kassearbeidere? Hvem skal fungere som leger og lærere? De som går ut av videregående, landets høyeste utdanning? Det var vel ikke dette du mente, men det kunne jo blitt konsekvensen dersom utdanning utelukkende ses på som et onde. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 For en gang skyld er jeg uenig med deg. Hvor mange tror du gidder ta en lang utdannelse hvis man ikke skal ha noe igjen for det?Noe forskjell på folk må det nødvendigvis være. Mange. For de fleste er det ikke pengene som teller men det å ha en jobb man liker. Det blir feil personer i feil jobb hvis man skulle ta utdannelsen etter lønna. Det er i hvert fall det jeg synes og det har jeg oppdratt ungene til å mene også. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Hvis de som utdanner seg og skaffer seg bred og smal kompetanse, ikke får betalt for det, vil nok de færreste orke å ta en dyr og tidkrevende utdanning. Er det et mål å ende opp blant de mer eller mindre analfabete landene som befinner seg på bunnen når det gjelder utdanning på befolkningsbasis? Tror du videregående holder på verdensbasis? Hvordan skal vi organisere et land av kassearbeidere? Hvem skal fungere som leger og lærere? De som går ut av videregående, landets høyeste utdanning? Det var vel ikke dette du mente, men det kunne jo blitt konsekvensen dersom utdanning utelukkende ses på som et onde. Jeg er selvfølgelig for utdannelse. Men det er viktig å ta en utdannelse så man trives i jobben seinere. Begge mine eldste er i full gang, den eldste på universitetet og den andre på sykepleiestudie. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Mange. For de fleste er det ikke pengene som teller men det å ha en jobb man liker. Det blir feil personer i feil jobb hvis man skulle ta utdannelsen etter lønna. Det er i hvert fall det jeg synes og det har jeg oppdratt ungene til å mene også. Men synes du ikke at en utdannelse som krever mange år på skolebenken,skal belønnes deretter? Jeg har liten tro på at noen vil bruke f.eks 4-6 år på skolebenken etter videregående,hvis man skal ha samme lønn som en butikkansatt. Man mister jo også like mange år med inntekt. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Men synes du ikke at en utdannelse som krever mange år på skolebenken,skal belønnes deretter? Jeg har liten tro på at noen vil bruke f.eks 4-6 år på skolebenken etter videregående,hvis man skal ha samme lønn som en butikkansatt. Man mister jo også like mange år med inntekt. Forøvrig er jeg enig i at man bør velge noe man vil trives med. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Men synes du ikke at en utdannelse som krever mange år på skolebenken,skal belønnes deretter? Jeg har liten tro på at noen vil bruke f.eks 4-6 år på skolebenken etter videregående,hvis man skal ha samme lønn som en butikkansatt. Man mister jo også like mange år med inntekt. Men de tjener jo mer. Men her klager folk over at de ikke tjener mye mer og det synes jeg ikke er nødvendig. De har allerede mange goder som andre ikke har som har dårligere jobber. 0 Siter
favn Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Jeg er selvfølgelig for utdannelse. Men det er viktig å ta en utdannelse så man trives i jobben seinere. Begge mine eldste er i full gang, den eldste på universitetet og den andre på sykepleiestudie. Men da vedder jeg på at du stemmer for at dine får noe uttelling lønnsmessig for utdannelsen sin. Eller er det greit at de må ta til takke med minimumslønn etter endt utdanning (_hvis_ de får seg jobb, vel å merke)? 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Men de tjener jo mer. Men her klager folk over at de ikke tjener mye mer og det synes jeg ikke er nødvendig. De har allerede mange goder som andre ikke har som har dårligere jobber. En akademiker kan jo være så mangt. Se på lærerne f.eks. De har en ekstremt viktig oppgave, men lønnes etter min mening ikke deretter. En lagerarbeider klarer fint å tjene det samme som de som tar vare på den oppvoksende slekt. 0 Siter
petter smart Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Hvofor straffe folk som ikke er så intellegente og ikke klarer høyere utdannelse? De jobber og sliter for en nitrist lønn i en jobb som verken du eller jeg hadde villet hatt. Kunne nesten ikke tenke meg noe verre jeg. En straffer ikke folk som er lite intelligente eller har lite utdannelse (det er jo faktisk mange av disse som tjener godt også), men en må vurdere lønn ut fra verdien på en jobb. Verdien er da hva noen er villig til å betale for den. Hvorfor skal de som tjener "godt", skjønner ikke at folk med inntekt på over 350 000 anses som rike, betale forholdsmessig mer enn de som er "fattige"? Hvorfor skal vi straffe stygge mennesker som ikke har hell på sjekkemarkedet? De er gjerne alene eller sammen med mindre attraktive personer som verken du eller jeg ville hatt. Verden er ikke rettferdig, og det er forskjell på folk. Det blir kunstig å skulle prøve å utjevne alle forskjeller. En har allerede prøvd på dette og kommunismen fungerte ikke. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.