Gjest bebba Skrevet 7. oktober 2004 Skrevet 7. oktober 2004 Det er en skam selvfølgelig. Har hørt det om taket, men ikke bassenget. Den med bassenget var for noen år siden, det med taket er nå, men dette er bare noen få eksempler på elendigheten. Det verste er at de ikke bruker penger med engang for å slippe ubehaget og kostnadene når alt raser sammen. Inneklima f.eks. er et stor problem, astma, allergi og eksem som følge av det. 0 Siter
Goliath Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Tror ikke datteren min har noen problemer med å få jobb som sykepleier, ikke den best betalte jobben etter tre års høyskole. Hun valgte etter ønske, hun hadde så bra karakterer at hun kunne ha kommet inn på det meste. Hva sønnen min ender opp som aner jeg ikke. Latin og norrøn????????? det må bli lærer, ikke så bra betalt det heller. Lønnsmessig hadde både han og dattera mi gjort det bedre ved å studere medisin i Polen sammen med kameratene. Men det var ikke det de ville. Da tar de jo et valg ut i fra de kriteriene de kjenner til. Selv kunne jeg godt tenkt meg å jobbe med det som interesserer meg mest, men siden det betaler heller dårlig og med små jobbmuligheter så har jeg valgt noe annet. Det igjen betyr at jeg har nok penger til å kunne drive med annet jeg interesserer meg for på fritiden. De færreste av de som klager over forskjellene i lønninger i Norge får min sympati. Norge er verdens beste land å leve i, og kanskje spesielt godt hvis man ser på de i samfunnet som lønnes lavt sammenlignet med de som lønnes lavt i andre land. 0 Siter
petter smart Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Men du synes det er rettferdig at folk går på trygd og nesten sulter ihjel når de er så teite at de har blitt syke så de ikke kan jobbe. Det er noe helt annet. Dersom du er syk så er det ikke din feil at du tjener lite/ikke har en jobb. Disse skal selvfølgelig få nok til å klare seg, uten å måtte leve på sultegrensen. Men de som ikke gidder ta en utdannelse eller jobbe for pengene synes jeg ikke bør få mer enn det aller mest nødvendige. 0 Siter
petter smart Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 skal man intensivere incentivene, eller hva er det du mener? *fnis* Ble litt vel intens den der ja :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Det er noe helt annet. Dersom du er syk så er det ikke din feil at du tjener lite/ikke har en jobb. Disse skal selvfølgelig få nok til å klare seg, uten å måtte leve på sultegrensen. Men de som ikke gidder ta en utdannelse eller jobbe for pengene synes jeg ikke bør få mer enn det aller mest nødvendige. Petter Smart, ikke trekk tilbake noe nå. Vi har kranglet om dette før og du synes ikke jeg kan klage fordi jeg ikke har råd til ferie og noe annen luksus. Du har til og med sagt at jeg burde si opp adslen min fordi det var luksus. Så ikke prøv deg ;o) Nå vil jeg på ferie og det koster ca 10 000 raske og det har jeg ikke råd til og ingen vil bli med meg heller for de synes det er altfor dyrt. Og da må jeg bli hjemme *sur* 0 Siter
petter smart Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Petter Smart, ikke trekk tilbake noe nå. Vi har kranglet om dette før og du synes ikke jeg kan klage fordi jeg ikke har råd til ferie og noe annen luksus. Du har til og med sagt at jeg burde si opp adslen min fordi det var luksus. Så ikke prøv deg ;o) Nå vil jeg på ferie og det koster ca 10 000 raske og det har jeg ikke råd til og ingen vil bli med meg heller for de synes det er altfor dyrt. Og da må jeg bli hjemme *sur* Jeg trekker ikke tilbake noe. Jeg har alltid ment at de som er syke og ikke kan jobbe skal få penger å leve for, men de kan ikke forvente å få like mye som de som jobber. En skal kun få til det mest nødvendige. Sydenturer er ikke nødvendige. ADSL er heller ikke nødvendig. Jeg sier ikke at du bør si opp ADSL eller droppe ferien, men det blir feil å kreve at det offentlige skal betale dette. Dersom du ikke har råd til dette etter å ha prioritert det så må du klare deg uten. Det er sikkert kjipt å måtte klare seg uten noe de fleste har råd til, men slik er dessverre livet. Det blir en forskjell på om en blir syk etter å ha jobbet, eller om en aldri har fått jobbet. Dersom en har vært i jobb bør en ha forsikringer som gir en den "unødvendige" luksusen. Har en aldri jobbet er det verre og da bør en få litt mer fra det offentlige. 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg trekker ikke tilbake noe. Jeg har alltid ment at de som er syke og ikke kan jobbe skal få penger å leve for, men de kan ikke forvente å få like mye som de som jobber. En skal kun få til det mest nødvendige. Sydenturer er ikke nødvendige. ADSL er heller ikke nødvendig. Jeg sier ikke at du bør si opp ADSL eller droppe ferien, men det blir feil å kreve at det offentlige skal betale dette. Dersom du ikke har råd til dette etter å ha prioritert det så må du klare deg uten. Det er sikkert kjipt å måtte klare seg uten noe de fleste har råd til, men slik er dessverre livet. Det blir en forskjell på om en blir syk etter å ha jobbet, eller om en aldri har fått jobbet. Dersom en har vært i jobb bør en ha forsikringer som gir en den "unødvendige" luksusen. Har en aldri jobbet er det verre og da bør en få litt mer fra det offentlige. Jeg er av dem som ikke har jobbet så mye. Jeg har utdannelse og vil gjerne jobbe men får ikke jobb så jeg går på uføretrygd. Synes du ikke jeg fortjener å få reise til Syden i ferien sammen med ungene mine slik som alle andre. Synes du ungene mine fortjener å ha det dårlig økonomisk fordi jeg ikke får jobb. Det er verken min eller ungenes skyld men samfunnets. Glem ikke at jeg har hatt mann så det er ikke planlagt å være alene om omsorgen for ungene. 0 Siter
petter smart Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg er av dem som ikke har jobbet så mye. Jeg har utdannelse og vil gjerne jobbe men får ikke jobb så jeg går på uføretrygd. Synes du ikke jeg fortjener å få reise til Syden i ferien sammen med ungene mine slik som alle andre. Synes du ungene mine fortjener å ha det dårlig økonomisk fordi jeg ikke får jobb. Det er verken min eller ungenes skyld men samfunnets. Glem ikke at jeg har hatt mann så det er ikke planlagt å være alene om omsorgen for ungene. Du fortjener sikkert å dra til syden, men du kan ikke forvente at det offentlige skal betale dette. Det er ikke samfunnets feil at du ikke kan jobbe. Du kan ikke forvente at det offentlige skal betale for mer enn det mest nødvendige. Det er forskjell på folk, både mhp økonomi og andre ting. Verden er ikke rettferdig. Men det offentlige har ikke mulighet til å jevne ut alle forskjeller. Du skriver "Synes du ikke jeg fortjener å få reise til Syden i ferien sammen med ungene mine slik som alle andre." Der ligger mye av poenget mitt. Du sammenligner deg med andre som har god råd og vil også dra til syden. Tenk på alle de som ikke engang har råd til mat/hus/klær osv. Dersom du får det nødvendigste mener jeg at du ikke har krav på noe mer. 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Du fortjener sikkert å dra til syden, men du kan ikke forvente at det offentlige skal betale dette. Det er ikke samfunnets feil at du ikke kan jobbe. Du kan ikke forvente at det offentlige skal betale for mer enn det mest nødvendige. Det er forskjell på folk, både mhp økonomi og andre ting. Verden er ikke rettferdig. Men det offentlige har ikke mulighet til å jevne ut alle forskjeller. Du skriver "Synes du ikke jeg fortjener å få reise til Syden i ferien sammen med ungene mine slik som alle andre." Der ligger mye av poenget mitt. Du sammenligner deg med andre som har god råd og vil også dra til syden. Tenk på alle de som ikke engang har råd til mat/hus/klær osv. Dersom du får det nødvendigste mener jeg at du ikke har krav på noe mer. Men hvis samfunnet var litt mer tilrettelagt kunne jeg fint jobbe. Det hadde samfunnet tjent mye på og ikke hadde det vært så dyrt heller. Landet vi bor i, lager folk til tapere som ikke er det. Det finnes knapt en jobb man kan komme inn på eller en pub eller restaurant eller offentlig transport. Det er ikke engang en brukbar do på offentlige steder. Dette er det lite jeg kan gjøre med annet enn å skrive mailer til de forskjellige instansene men så lenge vi ikke har en antidiskrimineringslov. er det ingen som er villig til å forandre på det. Det koster samfunnet litt, det koster meg jævla mye og ikke bare penger men også sosialt liv og andre goder. 0 Siter
Grip Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Men hvis samfunnet var litt mer tilrettelagt kunne jeg fint jobbe. Det hadde samfunnet tjent mye på og ikke hadde det vært så dyrt heller. Landet vi bor i, lager folk til tapere som ikke er det. Det finnes knapt en jobb man kan komme inn på eller en pub eller restaurant eller offentlig transport. Det er ikke engang en brukbar do på offentlige steder. Dette er det lite jeg kan gjøre med annet enn å skrive mailer til de forskjellige instansene men så lenge vi ikke har en antidiskrimineringslov. er det ingen som er villig til å forandre på det. Det koster samfunnet litt, det koster meg jævla mye og ikke bare penger men også sosialt liv og andre goder. Jeg mener å ha sett at man nå kan benytte uføretrygd som lønnstilskudd til arbeidsgiver, hvis uføre kommer i jobb? Husker ikke, men det er mulig det bare var et forslag fra en eller annen. For øvrig en god ide. 0 Siter
petter smart Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Men hvis samfunnet var litt mer tilrettelagt kunne jeg fint jobbe. Det hadde samfunnet tjent mye på og ikke hadde det vært så dyrt heller. Landet vi bor i, lager folk til tapere som ikke er det. Det finnes knapt en jobb man kan komme inn på eller en pub eller restaurant eller offentlig transport. Det er ikke engang en brukbar do på offentlige steder. Dette er det lite jeg kan gjøre med annet enn å skrive mailer til de forskjellige instansene men så lenge vi ikke har en antidiskrimineringslov. er det ingen som er villig til å forandre på det. Det koster samfunnet litt, det koster meg jævla mye og ikke bare penger men også sosialt liv og andre goder. Da er vi inne på noe annet. Det såkalte inkluderende arbeidslivet i Norge fungerer ikke. Folk som av ulike grunner ikke kan jobbe eller ikke får fast jobb faller mellom to stoler. De får enten ingen jobber fordi de ikke kan jobbe 100%, eller de taper på å jobbe deltid. De oppfordres til å gå sykemeldt eller bli uføretrygdet. En burde vært flinkere til å utnytte folks arbeisevne, selv om denne ikke er 100%. I teorien skal jo inkluderende arbeisliv hjelpe til på dette, men i praksis fungerer det dårlig. Det er kanskje ikke rart at få bedrifter får til dette, men staten burde gjort mer. De må jo uansett betale for sykepenger eller uføretrygd. Da er det bedre at de som får penger yter litt, både for sin egen selvfølelse og fordi de da bidrar til samfunnet. Men dette er tydeligvis vanskelig å få til, våre kjære politikere får det i alle fall ikke til. Så lenge det er to ulike budsjett så bruker man ikke noen få kroner på et for så å spare mange kroner på det andre. 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg mener å ha sett at man nå kan benytte uføretrygd som lønnstilskudd til arbeidsgiver, hvis uføre kommer i jobb? Husker ikke, men det er mulig det bare var et forslag fra en eller annen. For øvrig en god ide. Men tror du de er villige til bygge om hele bruket for min skyld. Koster sikkert noen hundre tusen det. 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. oktober 2004 Skrevet 8. oktober 2004 Da er vi inne på noe annet. Det såkalte inkluderende arbeidslivet i Norge fungerer ikke. Folk som av ulike grunner ikke kan jobbe eller ikke får fast jobb faller mellom to stoler. De får enten ingen jobber fordi de ikke kan jobbe 100%, eller de taper på å jobbe deltid. De oppfordres til å gå sykemeldt eller bli uføretrygdet. En burde vært flinkere til å utnytte folks arbeisevne, selv om denne ikke er 100%. I teorien skal jo inkluderende arbeisliv hjelpe til på dette, men i praksis fungerer det dårlig. Det er kanskje ikke rart at få bedrifter får til dette, men staten burde gjort mer. De må jo uansett betale for sykepenger eller uføretrygd. Da er det bedre at de som får penger yter litt, både for sin egen selvfølelse og fordi de da bidrar til samfunnet. Men dette er tydeligvis vanskelig å få til, våre kjære politikere får det i alle fall ikke til. Så lenge det er to ulike budsjett så bruker man ikke noen få kroner på et for så å spare mange kroner på det andre. Bare tenk alt de betaler ut til tt-turer isteden for å gjøre trikker, busser og t-baner tilgjengelige. Alle hadde blitt fornøyd. De kunne delt ut mye færre turer til veldig mange. De kommer aldri til å skjønne at de tjener inn penger med å benytte den arbeidskraften som de som blir hindret av utilgjengelighet er. Tidligere så var i hvert fall universitetet og høyskoler stort sett utilgjengelig også så folk klarte heller ikke å få seg den utdannelsen de ønsket. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.