Gå til innhold

Glad jeg ikke er Fattig Student

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aldri opplevd.

På selvangivelsen står det i alle fall kun oppført som gjeld.

Jeg sverger. Uansett hvor mye jeg og andre påpekte det vanvittige i at studielån skulle være inntekt, ble det sånn. Helt utrolig. Selv da jeg spurte om det var greit at denne aktuelle funksjonærens banklån ble regnet som inntekt på linje med lønna hennes, kom jeg og andre ingen vei.

Dette hadde ingenting med ligningen å gjøre.

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

27

• favn

13

• ott

11

• Dorthe

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Som etter skatt vil si at man i alle fall har 5000 utbetalt i mnd? I tillegg til det man får fra lånekassen?

Da har man jo i grunnen en del penger å leve for, vil jeg mene! Man lever ikke veldig fett, men det bør absolutt gå ann å leve for det.

Og som sagt, hvis det er for trangt så kan man jo tjene mer, stipendet blir jo ikke totalt fjernet om man tjener mer, det reduserer jo gradvis.

Hvor høy er stipendandelen nå? Den var ikke særlig høy da vi studerte.

Beklager, men jeg synes fremdles studenter (med unntak!) har liten grunn til å klage. Studentilivet SKAL IKKE være fett, det er ikke meningen at man skal leve som grever på studielånet/stipendet.

Kanskje hadde løsningen med skolepenger vært et eget lån som gikk til å dekke dem?

Beste hilsen fra

"Studentilivet SKAL IKKE være fett, det er ikke meningen at man skal leve som grever på studielånet/stipendet."

Nei, det skal selfølgelig ikke være fett. Men mulig bør det nesten være. Jeg ser på yngre studenter som både røyker som skorsteiner og går på byen regelmessig, og lurer på hvor i hel**** de får pengene fra :-)

"Kanskje hadde løsningen med skolepenger vært et eget lån som gikk til å dekke dem?"

Hvis det hadde vært på lik linje med resten av studielånet, så hadde jeg vært for det. Alternativet er jo et forbrukslån til skyhøy rente, som man må betale på mens man bruker pengene.

Det ble sagt av Lånekassen en gang at studenter ved private skoler fikk litt mer i lån, p.g.a skolepengene. Men det er ikke tilfellet - ihvertall ikke i en slik grad at det merkes.

"............................."

Skrevet

Som etter skatt vil si at man i alle fall har 5000 utbetalt i mnd? I tillegg til det man får fra lånekassen?

Da har man jo i grunnen en del penger å leve for, vil jeg mene! Man lever ikke veldig fett, men det bør absolutt gå ann å leve for det.

Og som sagt, hvis det er for trangt så kan man jo tjene mer, stipendet blir jo ikke totalt fjernet om man tjener mer, det reduserer jo gradvis.

Hvor høy er stipendandelen nå? Den var ikke særlig høy da vi studerte.

Beklager, men jeg synes fremdles studenter (med unntak!) har liten grunn til å klage. Studentilivet SKAL IKKE være fett, det er ikke meningen at man skal leve som grever på studielånet/stipendet.

Kanskje hadde løsningen med skolepenger vært et eget lån som gikk til å dekke dem?

Beste hilsen fra

"Hvor høy er stipendandelen nå? Den var ikke særlig høy da vi studerte."

Av årlig total stønad på 80,000 er 32,000 stipend. Ikke så verst egentlig, selv om det er litt sårt at de har planer om å kutte reisestipendet :)

"Beklager, men jeg synes fremdles studenter (med unntak!) har liten grunn til å klage. Studentilivet SKAL IKKE være fett, det er ikke meningen at man skal leve som grever på studielånet/stipendet."

Noen har full rett til å klage, men det er litt for mange i klassen min som syter over at staten ikke dekker to festdager i uka og minst en ferie i året til Aiya Napa.

"Kanskje hadde løsningen med skolepenger vært et eget lån som gikk til å dekke dem?"

Det er vel det som er ordningen per i dag, drøyt 20,000 i lån i året maks. Det er hvis en går privat skole i Norge. Går en på skole i utlandet får en 60,000 i rent stipend (med mindre de kutta det ut i år da, har ikke sett etter).

Skrevet

Hvem er det som regner studielån som inntekt? Ikke likningsmyndighente håper jeg??

Beste hilsen fra

Nei, ikke skattemyndighetene.

Skrevet

Nei, ikke skattemyndighetene.

Det var da enda godt :-))

Det hadde i grunnen ikke forundret meg, men jeg hadde liksom håpet at jeg skulle trekke det fra på inntekten, ikke plusse det på ;o)

Beste hilsen fra

Skrevet

"Studentilivet SKAL IKKE være fett, det er ikke meningen at man skal leve som grever på studielånet/stipendet."

Nei, det skal selfølgelig ikke være fett. Men mulig bør det nesten være. Jeg ser på yngre studenter som både røyker som skorsteiner og går på byen regelmessig, og lurer på hvor i hel**** de får pengene fra :-)

Hvis det hadde vært på lik linje med resten av studielånet, så hadde jeg vært for det. Alternativet er jo et forbrukslån til skyhøy rente, som man må betale på mens man bruker pengene.

Det ble sagt av Lånekassen en gang at studenter ved private skoler fikk litt mer i lån, p.g.a skolepengene. Men det er ikke tilfellet - ihvertall ikke i en slik grad at det merkes.

"Det ble sagt av Lånekassen en gang at studenter ved private skoler fikk litt mer i lån, p.g.a skolepengene. Men det er ikke tilfellet - ihvertall ikke i en slik grad at det merkes."

Det står 20,860,- per år på lånekassen sine hjemmesider, men du må sannsynligvis søke spesifikt om å få det.

Skrevet

Jeg sverger. Uansett hvor mye jeg og andre påpekte det vanvittige i at studielån skulle være inntekt, ble det sånn. Helt utrolig. Selv da jeg spurte om det var greit at denne aktuelle funksjonærens banklån ble regnet som inntekt på linje med lønna hennes, kom jeg og andre ingen vei.

Dette hadde ingenting med ligningen å gjøre.

Det har vel alltid vært sånn at studielånet regnes som den inntekten du lever av mens du er student. Nettopp derfor og fordi ingen gjorde meg oppmerksom på reglene gjorde at jeg måtte leve på sparepenger fra sms et halvt år etter at jeg ble syk. Jeg ble syk i løpet av et skoleår. Jeg måtte ha betalt tilbake studielånet for det siste halve året for å få sykepenger, og når skoleåret var slutt og lånet ikke ble regnet som inntekt lenger var det gått for lang tid til at jeg hadde rett på sykepenger.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Hvis jeg ikke hadde hatt full jobb i flere år før jeg startet å studere hadde jeg nok ikke følt meg så fattig...

Savner den tiden da jeg hadde 11000 i mnd, minst...

Gjest den ekte noor
Skrevet

"Det som mangler er vel særordninger for de med barn eller diverse nødvendige tilleggsutgifter. Å øke den generelle støtten burde ikke være nødvendig."

Det er mange tusen studenter på landets private skoler. Du mener det ikke er nødvendig å gjøre noe med finansieringen i disse tilfellene? Jaja, deg om det.

"..........................."

Og staten trenger privatskolene for å overleve.

Skrevet

"så er det likevel såååå mye verre å være student??"

For å gjenta mitt eksempel:

Utbetalt lån/stipend (stipendandelen er jo latterlig lav) pr mnd: 6.000,-

Husløie pr. mnd.: 3.700,- (dette er IKKE dyrt)

Skolepenger pr. mnd.: 2.5000,-

Sum: -200,- pr. mnd.

Så kommer i tilleg strøm, mat, og andre essensielle ting.

I tillegg kan jeg ikke tjene mye pr. mnd. før det trekkes tra lån/stipend.

Synes du dette er til å leve med?

Men du kan i hvert fall se fram mot bedre tider. Håper jeg :o)

Skrevet

Men du kan i hvert fall se fram mot bedre tider. Håper jeg :o)

Det håper jeg da inderlig :-)

Hvis ikke arb. situasjon er bedre om to år så begynner jeg å se meg om etter muligheter andre steder i verden.

Skrevet

Skolepenger er da strengt tatt et relativt uvanlig og nytt fenomen her i landet. Det er rett og slett ikke tatt med i beregningen i støtteanordningen (med mindre du studerer i utlandet, da får du 60,000 rett i hånda).

Støtten er basert den "klassiske" studenten, en som bor billig, ikke har barn og lever gratis hjemme hos far og mor i feriene. For oss går det greit å klare seg på 80,000 i året.

Det som mangler er vel særordninger for de med barn eller diverse nødvendige tilleggsutgifter. Å øke den generelle støtten burde ikke være nødvendig.

Låneordningen gir ikke et rom for et liv FØR studie tiden, den er baster på iforskammet bortskjemde drittunger der mor og far betaler husleie, strøm mat osv, JEG kjenner ikke EN jeg her jeg studerer (utenom meg selv) som ikke får betalt alt av mor og far!

De soler seg i glansen av å være rik når penga kommer, kjøper klær og drikker som noen svin:) er det de gjør... Men som har levd et liv, og har andre regninger å betale på og som må sitte inne hele tiden faller utenfor da de er på byen hver en enste dag, eller på kafe, kino, o.l som jeg ikke kan delta i, fordi jeg ikke har en krone...

Jobba hele sommer jeg, uten å sitte igjen med så mye som en krone til meg selv, penga gikk til 3 og 2 dobbel husleie, depositum, reise også var der ikke mere igjen... og da tjente jeg over 30.000,- i sommer!Over 15.000 gikk med i husleie for tre plasser!

Det er ikke alle som er så heldig å ha en mor og en far som støtter opp økonomisk, min mor trenger det lille hun tjener selv, og lever så og si på sultegrensen selv om lønnen hennes er mer en anstednig.

Gjest - Annelia
Skrevet

Er ikke hissig i det hele tatt, jeg. Blir bare lei av å gjenta meg :-)

Forøvrig er det nok mange skoler du ikke har hørt om - akkurat som det er mange jeg ikke har hørt om. Skolen min har forøvrig avdelinger i Oslo, Stavanger og Bergen. Det er den eneste høyskolen i landet som er utelukkende spesialisert på IT.

Innspill til trådene over her.

Studenter med barn får ekstra penger i lån/stipend.

Jeg går offentlig skole og betaler MYE.

Semesteravgiften er på ca.600 kr (* 2)

Bøker: i hvert fag har jeg ca 15 bøker + kompendium jeg må kjøpe. Prøver å kjøpe brukt, men vanskelig når bøkene/pensum fornyes så ofte.

I tillegg trykker lærerene opp egene kompendier som vi må kjøpe.

Går på en linje der vi har praksis, må da betale ekstra reiesutgifter i disse ukene. ++ Altså en masse tilleggsutgifter

Jeg betaler 3500 kr i leie, eksl. strøm. Dette er ikke spesielt dyrt når en leier og jeg bor IKKE i oslo.

Jeg er heldig som har samboer og kan få en stor og fin leil såpass billig.

Ei vennine av meg bor alene og må betale 4100kr for en liten hybel.

Det er vanlige priser idag!

Utnytting av studentene kaller jeg det!

fei1365380229
Skrevet

Bøker: i hvert fag har jeg ca 15 bøker + kompendium jeg må kjøpe. Prøver å kjøpe brukt, men vanskelig når bøkene/pensum fornyes så ofte.

Går på en linje der vi har praksis, må da betale ekstra reiesutgifter i disse ukene. ++ Altså en masse tilleggsutgifter

Jeg betaler 3500 kr i leie, eksl. strøm. Dette er ikke spesielt dyrt når en leier og jeg bor IKKE i oslo.

Fikk ingenting ekstra for å ha barn når jeg studerte, men det er 10 år siden da.

Skrevet

"I tillegg trykker lærerene opp egene kompendier som vi må kjøpe."

Det er rått. Jeg betaler riktignok skolepenger, men kompendier etc. som faglærerne lager får vi da gratis i elektronisk versjon.

".............................."

Gjest M.Angelica
Skrevet

Husker ikke helt, men det er sikkert andre som kan svare på det :-)

".............................."

Av 6000kr i mnd så blir 3000kr omgjort til stipend, HVIS man står på allle eksamene.

Dette blir ikke gjort før etter endt utdanning..

Gjest - Annelia
Skrevet

Fikk ingenting ekstra for å ha barn når jeg studerte, men det er 10 år siden da.

Prozak:

Ja, det er sykt.

Jeg er så heldig å ha en deltidsjobb så jeg får dekt utgiftene. Men får ikke jobbet så mye pga utdanningsminister (eller hvem det nå er som har klekket ut den glimrende ideen) om at det meste av undervisningen vår er obligatorisk. Og lørene bidrar med å gi oss et tonn med oppgaver og innleveringer.

Vil gjøre det godt på skolen, og priorterer den i stedet for jobb.

Fei:

Man gjør det nå. Men det er vel ikke den store summen,

Får også ca 9000 i stipend imndt hvis man får barn i løpet av studieperioden.

Gjest foreldrestudent
Skrevet

1.000.- ekstra i lån åer måned i 10 måneder av året, mener jeg at det er for ett barn. Jeg kan love deg at studenter med barn ikke har det fetere enn andre.

Skrevet

Hvis det koster 2500 i måneden å gå på skolen din, vil det utgjøre 25000 i årlige skolepenger. Må være Westerdals eller noe sånt...

Offentlige skoler er gratis.

Jeg tar videreutdanning på en offentlig skole og der tar de skolepenger.. Ganske mye også. Og det er ikke alle studentene som får dekt utgiftene av arbeidsgiver, nei.. :(

Skrevet

Jeg har aldri hatt mindre å leve for, som da jeg var student. Og aldri festet mer og hatt det mer morro! Kunne leve i ukesvis på pasta og ketchup (nei, ikke sundt, men billig)

Havregryn kan varieres: (Med kald melk og en dasj syltetøy eller sukker, kokt til havregrøt med sukker) - kjedelig, men billig.

Nå tjener jeg langt mer, men føler jeg hadde bedre råd da jeg var fattig student. Prioriterer ganske annerledes nå, ja :-)

Vi levde på semuljegrynsgrøt!

Middag til 2-3 personer bestod av 1,5 liter melk og ca 2 dl gryn - ca 10 kr.

Det spiste vi 2-3 ganger i uka...

Skeia ut med sukker og kanel på :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...