Gå til innhold

Tollvesenet vil filme alle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Umiddelbart tenkte jeg 'jammen, dette kan da ikke være noe nytt, jeg trodde da det var sånn de gjorde det?'.

Dernes at for meg personlig spiller det nada rolle. Det er greit.

Prinsipielt... det er en viktig forskjell på å operere illegalt innenfor et lands grenser og å krysse grensene inn og ut med dårlig last eller stygge svin på skogen.

Forbrytere av alvorlig slag setter som oftest kursen mot grensen etter dådene sine... kjekt å kunne hanke dem inn. Familiekidnappingssaker av barn, påtenkte/mistenkte tvangsgiftemål... de må stoppes. Smugling i seriøs skala.... ta dem.

Forleden støttet jeg ikke opp om et samfunn med mer overvåking. Men grensen er også porten til bye-bye-Norge.

Derfor: Dette var et interessant forslag. Datatilsynet o.a. er forhåpentligvis i stand til å stable på bena et skikkelig og tilnærmet vanntett system som kan håndteres av funksjonærene.

mil1365380270
Skrevet

Nei, jeg bruker jo bankkort frivillig, og da kan man finne ut mye mer om meg.

Skrevet

Umiddelbart tenkte jeg 'jammen, dette kan da ikke være noe nytt, jeg trodde da det var sånn de gjorde det?'.

Dernes at for meg personlig spiller det nada rolle. Det er greit.

Prinsipielt... det er en viktig forskjell på å operere illegalt innenfor et lands grenser og å krysse grensene inn og ut med dårlig last eller stygge svin på skogen.

Forbrytere av alvorlig slag setter som oftest kursen mot grensen etter dådene sine... kjekt å kunne hanke dem inn. Familiekidnappingssaker av barn, påtenkte/mistenkte tvangsgiftemål... de må stoppes. Smugling i seriøs skala.... ta dem.

Forleden støttet jeg ikke opp om et samfunn med mer overvåking. Men grensen er også porten til bye-bye-Norge.

Derfor: Dette var et interessant forslag. Datatilsynet o.a. er forhåpentligvis i stand til å stable på bena et skikkelig og tilnærmet vanntett system som kan håndteres av funksjonærene.

*Prinsipielt... det er en viktig forskjell på å operere illegalt innenfor et lands grenser og å krysse grensene inn og ut med dårlig last eller stygge svin på skogen.

Forbrytere av alvorlig slag setter som oftest kursen mot grensen etter dådene sine... kjekt å kunne hanke dem inn. Familiekidnappingssaker av barn, påtenkte/mistenkte tvangsgiftemål... de må stoppes. Smugling i seriøs skala.... ta dem.*

Hvorfor er det noen prinsipiell forskjell her?

Vi snakker uansett om forbrytere som opererer på norsk jord. Og det må være vel så viktig og effektivt å kunne ta dem FØR de utfører forbrytelsene enn etterpå.

Og det krever mer overvåking - uansett om det blir gjort på grensen eller ei.

Selv ser jeg ikke den prinsippielle forskjellen her.

Skrevet

Helt uproblematisk for meg, og det sier jeg ikke bare fordi jeg ikke er en grenseshopper.

Skrevet

*Prinsipielt... det er en viktig forskjell på å operere illegalt innenfor et lands grenser og å krysse grensene inn og ut med dårlig last eller stygge svin på skogen.

Forbrytere av alvorlig slag setter som oftest kursen mot grensen etter dådene sine... kjekt å kunne hanke dem inn. Familiekidnappingssaker av barn, påtenkte/mistenkte tvangsgiftemål... de må stoppes. Smugling i seriøs skala.... ta dem.*

Hvorfor er det noen prinsipiell forskjell her?

Vi snakker uansett om forbrytere som opererer på norsk jord. Og det må være vel så viktig og effektivt å kunne ta dem FØR de utfører forbrytelsene enn etterpå.

Og det krever mer overvåking - uansett om det blir gjort på grensen eller ei.

Selv ser jeg ikke den prinsippielle forskjellen her.

Ok.

Jeg ønsker ikke at forbrytere, tvangsgiftere, barnekidnappere og smuglere skal krysse grensen usett. Sånn er det bare.

Samtidig ønsker jeg ikke et overvåkningssystem som kartlegger 'alt' som skjer i by og bygd. Sånn er det også.

Man MÅ ikke ha én regel for alt. Det går an å differensiere.

Skrevet

Ikke problematisk i det hele tatt. Syns det er bra at de får litt mer kontroll på hvem som kjører over grensa.

Skrevet

Ok.

Jeg ønsker ikke at forbrytere, tvangsgiftere, barnekidnappere og smuglere skal krysse grensen usett. Sånn er det bare.

Samtidig ønsker jeg ikke et overvåkningssystem som kartlegger 'alt' som skjer i by og bygd. Sånn er det også.

Man MÅ ikke ha én regel for alt. Det går an å differensiere.

Jeg forstår godt hva du mener, og det er vel nettopp det du setter fingeren på her som også gjør det så vanskelig.

Det kan ikke være enten eller, men noe midt i mellom.

Og å enes om hva som er "midt i mellom" er vel den største utfordringen?

Skrevet

Jeg forstår godt hva du mener, og det er vel nettopp det du setter fingeren på her som også gjør det så vanskelig.

Det kan ikke være enten eller, men noe midt i mellom.

Og å enes om hva som er "midt i mellom" er vel den største utfordringen?

Dette er da ikke vanskeligere enn man gjør det til?

Kameraer og et skikkelig regelverk ved grensene skaper ikke en universell lov som sier at da må man med nødvendighet sette opp kameraer overalt det ferdes mennesker i by og bygd.

Skrevet

Kameraer og et skikkelig regelverk ved grensene skaper ikke en universell lov som sier at da må man med nødvendighet sette opp kameraer overalt det ferdes mennesker i by og bygd.

Jeg blir filmet rett som det er jeg, av politiets overvåkningskamera på Oslo S. Det står til om med en plakat som sier "smil - du blir nå filmet" eller lignende.

Gjør meg ingen ting, men fint at plakaten står der så jeg passer på å ikke pelle meg i nesa når jeg går forbi! ;-))

Skrevet

Jeg blir filmet rett som det er jeg, av politiets overvåkningskamera på Oslo S. Det står til om med en plakat som sier "smil - du blir nå filmet" eller lignende.

Gjør meg ingen ting, men fint at plakaten står der så jeg passer på å ikke pelle meg i nesa når jeg går forbi! ;-))

Joda, jeg vet at vi filmes på torg og marked, men jeg mente at det ikke _må_ være sånn selv om tollerne gjør det.

Skrevet

Joda, jeg vet at vi filmes på torg og marked, men jeg mente at det ikke _må_ være sånn selv om tollerne gjør det.

enig

Skrevet

Den aktuelle problemstillingen vedrørende overvåkning ved grensen ser jeg ikke på som problematisk. Det er bare å "iverksette snarest" - med de nødvendige rettningslinjene.

Men jeg var nyskjerrig på om andre her syntes dette var like innlysende og greit som jeg gjorde.

Det var når det gjelder overvåking ellers i samfunnet jeg siktet til når det gjelder i bli enige om "ballansepunktet".

Der ligger det nok en vesentlig større utfordring i å enes om hvor dette "punktet" bør ligge - hvilket vel tidligere diskusjoner her på DOL også viser.

Skrevet

Det er vel ikke noe verre enn at man får ransaket vesker og kropp når man reiser fra Tyskland med fly -som jeg nettopp har gjort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...