Gå til innhold

knôtete

Anbefalte innlegg

Gjest Leif-Judith
Skrevet

Sjefen min reagerte da jeg brukte ordet knôtete i dag, fordi han ikke kunne huske sist han hadde hørt noen bruke det uttrykket. Jeg trodde ikke det var så uvanlig og har ikke tenkt noe over om hvor det kommer fra, og hvor ofte jeg sier det.

Han sa at det var et uttrykk som var vanlig der han vokste opp. husker ikke hvor han kom fra, men det var nord for Bergen et sted.

Jeg er opprinnelig fra Haugesund, så det er vel antakelig der jeg har fått det fra. Jeg har bodd i Bergen de siste 10 årene, og har også plukket opp en del ord og uttrykk fra de jeg omgås.

Siden han sier at han ikke har hørt uttrykket på lenge, går jeg ut i fra at det ikke blir brukt noe særlig av bergensere.

Er knôtete et uttrykk du bruker, og hvor kommer du fra?

Og for de som lurer, så sa jeg knôtete om noe som var litt vanskeligere å monterere enn jeg hadde tenkt, fordi ledningen var plassert annerledes enn den delen som måtte skiftes.

Sjefen min sa at de kalte en fyr som hadde ti tommeltottet for ei knôte.

Skrevet

Jeg har aldri hørt at man bruker det som substantiv, men jeg bruker da verbet "å knote". Jeg er fra Oslo.

Skrevet

Jeg bruker det ofte. Å knote, gjøre noe som er knotete, men ikke å være en knote.

Skrevet

Jeg kommer fra Oslo og jeg bruker ordet knôtete. Men ikke så ofte. Men å kalle noen for en knôte, det har jeg aldri gjort.

Gjest foreldrestudent
Skrevet

Jeg er nordfra. Å knote er å gjøre noe som er vanskelig, fiklete, som en ikke helt får til. Å knote språkmessig er når man forsøker å legge seg til en annen, gjerne 'penere', dialekt, men ikke får det heller helt til.

Skrevet

Jeg er fra Stavanger, bor i Oslo. Når jeg treffer venner fra Stavanger sier de at jeg knoter, dvs har lagt litt om på dialekten, fremdeles stavangersk, bare litt annerledes tonefall og noen ord har jeg også begynt å uttale på en måte som gjør at østlendinger forstår meg bedre. Da knoter jeg...

Men knotete bruker vi også om sånn som du nevnte; litt vanskelige ting, f.eks. man skal gjøre noe, og så er det vanskelig å komme riktig til, da blir det knotete å drive på med.

Skrevet

Jeg bor i Stavanger, og bruker altså utrykket _knotete_. Om folk som har ti tommeltotter, og den slags.

Skrevet

Har aldri hørt uttrykket knôtete, men bruker knotete, klønete, trælete, trælsamt.

Skrevet

Jeg bruker å knota når en person begynner å snakkke "pent" eller blandingsmål når han kommer til byen. Tror ikke jeg sier knotete, men ville i tilfelle sagt Han snakket knotete. Det er også betydningen i ordboka.

Bor mellom Hgsd og Bergen.

Skrevet

Det er et rimelig vanlig ord her på østlandet, ihvertfall.

".........................."

Skrevet

Jeg kommer fra Oslo og jeg bruker ordet knôtete. Men ikke så ofte. Men å kalle noen for en knôte, det har jeg aldri gjort.

En "knot" er en som knoter mye, evt. hele tiden :-)

"............................."

Skrevet

Jeg er fra Stavanger, bor i Oslo. Når jeg treffer venner fra Stavanger sier de at jeg knoter, dvs har lagt litt om på dialekten, fremdeles stavangersk, bare litt annerledes tonefall og noen ord har jeg også begynt å uttale på en måte som gjør at østlendinger forstår meg bedre. Da knoter jeg...

Men knotete bruker vi også om sånn som du nevnte; litt vanskelige ting, f.eks. man skal gjøre noe, og så er det vanskelig å komme riktig til, da blir det knotete å drive på med.

Enig med det Lucretia sier.

Skrevet

Jeg bruker det uttrykket - og er oppvokst på østlandet. Ikke er jeg eldgammel heller, bare 32 år! ;o)

Gjest Marijanne
Skrevet

Jeg er 21 år og fra finnmark. Jeg har alltid brukt det uttrykket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...