Gå til innhold

Fadder for barn i U-land

Anbefalte innlegg

Gjest SoonToBeFadder
Skrevet

Jeg kan tenke meg å bli fadder for et vanskeligstilt barn i et annet land, og ser på nettet at det finnes flere som formidler slike tjenester. Er det noen her som har erfaring med de enkelte, og vet for eksempel hvem som tar minst fortjeneste, og gir mest av pengene til barna, og hvem som er flinkest til å følge opp, og så videre? (basically: hvem bør jeg velge?)

Takknemlig for svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest SoonToBeFadder
Skrevet

http://www.verdensbarn.no har et flott fadderprogram.

Mm...så bra ut det, men jeg skulle gjerne hatt en fra et spansktalende land...er vel ingen spansktalende land som er listet opp der? Men for all del, det er jo ikke noe must, da :)

Skrevet

Ja, var inne på det nettstedet. Har du personlig erfaring med dem?

Har betalt for to SOS-barn fram til de ble voksne. Bare gode erfaringer.

Gjest SoonToBeFadder
Skrevet

Har betalt for to SOS-barn fram til de ble voksne. Bare gode erfaringer.

Takk for svar!

Har vært litt nysgjerrig på hvordan det hele foregår, jeg...Er det slik at man holder kontakten privat med familiene/barna, eller får man en slags "tilstandsrapport" fra de som formidler tjenesten, bare? Det varierer vel litt, går jeg ut i fra, men hva var dine erfaringer?

Skrevet

www.plan-norge.no

Jeg er veldig fornøyd med arbeidet til Plan. Har vært fadder i over 5 år, frivillig oversetter i 2 1/2.

Er utrolig glad for at jeg valgte å bli fadder:)

Lykke til med valget!

Gjest SoonToBeFadder
Skrevet

www.plan-norge.no

Jeg er veldig fornøyd med arbeidet til Plan. Har vært fadder i over 5 år, frivillig oversetter i 2 1/2.

Er utrolig glad for at jeg valgte å bli fadder:)

Lykke til med valget!

Er det slik der at du har kontakt med barna privat, eller er det kun 'formelle' brev som kommer en gang i blant? Jeg vil gjerne ha følelsen av å faktisk gi noe til et -barn-, ikke bare en organisasjon.

Skrevet

Er det slik der at du har kontakt med barna privat, eller er det kun 'formelle' brev som kommer en gang i blant? Jeg vil gjerne ha følelsen av å faktisk gi noe til et -barn-, ikke bare en organisasjon.

Vi har et Plan-fadderbarn, og får brev og tegninger fra ham og familien, i tillegg til tilstandsrapportene.

Vi sender også ned småting som tegnesaker, bilder o.l. til ham.

Gjest SoonToBeFadder
Skrevet

Vi har et Plan-fadderbarn, og får brev og tegninger fra ham og familien, i tillegg til tilstandsrapportene.

Vi sender også ned småting som tegnesaker, bilder o.l. til ham.

Hehe, nå var jeg akkurat på vei til å skrive innlegg om at jeg har valgt Plan-Norge :) Av de nettstedene jeg har sett på, virker det som om de har det best organiserte opplegget. Takker for svar! :)

Skrevet

Takk for svar!

Har vært litt nysgjerrig på hvordan det hele foregår, jeg...Er det slik at man holder kontakten privat med familiene/barna, eller får man en slags "tilstandsrapport" fra de som formidler tjenesten, bare? Det varierer vel litt, går jeg ut i fra, men hva var dine erfaringer?

Vi får rapporter fra barnebyen med jevne mellomrom, og vi får opplysninger om vårt barn, hvordan det gjør det på skolen, hvilke interesser det har o.s.v. Dessuten kan vi skrive brev til vårt fadderbarn, og det kan skrive til oss. Vi får også bilder,, gjerne julekort med bilde hvert år. Jeg har hatt barn i Egypt, men du kan ønske deg land og jente eller gutt selv.

Skrevet

Hehe, nå var jeg akkurat på vei til å skrive innlegg om at jeg har valgt Plan-Norge :) Av de nettstedene jeg har sett på, virker det som om de har det best organiserte opplegget. Takker for svar! :)

Så bra at du har valgt Plan! Håper du får en like fin opplevelse av å være fadder som det jeg har fått :)

Gjest SoonToBeFadder
Skrevet

Så bra at du har valgt Plan! Håper du får en like fin opplevelse av å være fadder som det jeg har fått :)

Ja, håper på det! Gleder meg til å få velkomstpakken i posten om en ukes tid, og se hvilket land og barn jeg har fått tildelt :) Jeg har liksom ikke tenkt så mye på det før, før jeg plutselig begynte å tenke på det her en kveld, og innså hvor mye 220 kroner (hvis det var det beløpet, jeg husker ikke helt) egentlig er i et u-land. Jeg kan godt avse 220 kroner hver måned for at et fattig område skal få det mangedobbelte!

Gjest SoonToBeFadderIsNowFadder
Skrevet

Hei igjen,

får håpe du har krysset av for at du skal få beskjed via epost når du har fått svar, hvis ikke ser du vel aldri det her innlegget.

Jeg mottok bilde av en skjønn liten 5åring idag, så jeg kjenner allerede at jeg er glad for at jeg valgte å bli fadder!

Men du nevnte at du har arbeidet som frivillig oversetter i 2,5 år. Jeg kan godt tenke meg å gjøre noe slikt, for å hjelpe ordningen til å fungere enda bedre. Hvilke krav til engelskkunnskaper stiller de? Altså, engelsken min er absolutt flytende, men den er ikke dermed jevngod med norsken min. Men de har kanskje ikke så mange og velge og vrake mellom likevel..?

Hvor stor arbeidsmengde har du som frivillig oversetter? Får du brevene tilsendt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...