Gå til innhold

Det svakeste ledd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett programmet noen ganger og synes konseptet er bra - bortsett fra den teite mobbingen fra programleder Anne Grosvold.

Hva er vitsen? Konseptet er jo såppass bra at det er gøy å se på, men jeg synes det er så meningsløst å drive å "dumme ut" deltakerne ved å gjøre narr av dem.

Sakser fra lederen i Lindesnes Avis:

"Det begynner å komme reaksjoner på spørreprogrammet «Det svakeste ledd» i NRK, der deltagerne skal stemme hverandre ut – uansett om det svares riktig eller galt på spørsmålene – og der Anne Grosvold strør om seg med innstuderte ukvemsord til deltagerne. Professor Anders Bratholm kaller konseptet et kurs i mobbing. Hans kollega Dan Olweus, internasjonalt kjent spesialist på barns atferd, advarer mot rolleeffekten til slike programmer og hvordan mobbing på TV påvirker barn og unges evne til medfølelse. Barnepsykolog Magne Raundalen vil ha en bevisstgjøring på den kulturelle trenden som «drittsekk-TV» representerer. Også på lærerhold slutter man seg til kritikken, framgår det av en reportasje i VG forleden.

Slike reaksjoner er ikke av ny dato, men de tiltar både i omfang og styrke. Det må noteres som et sunnhetstegn. For det er nesten utrolig hvor store deler av sendeflaten som er gjennomsyret av den samme ånden og tonen. Det være seg hele floraen av realityserier, der knapt noe menneskelig skal være oss fremmed, eller publikumssuksessen Idol. Spørreprogrammer gir høye seertall for tiden; derfor måtte vel den samme trenden slå inn også her – ved at NRK gikk til innkjøp av «The Weakest Link» fra BBC.

Fortvil ikke – blir du stemt ut, får du i alle fall anledning til å si noe ufordelaktig om dine meddeltagere. Og Trude tror ikke Anette kommer til å vinne, for hun er ikke kynisk nok. Og du har ikke hatt særlig utbytte av utdannelsen din, har du vel, adjø! Voksne skjønner at dette er et innlært spill, men ikke alle skjønner hvorfor det må spilles på NRK i beste sendetid. Barn skjønner knapt noen av delene, men synes det er kult. Hva NRK selv skjønner, er ikke godt å si.

Kampen mot mobbing er med rette plassert høyt på dagsordenen, i skolen, i arbeidslivet og i samfunnet ellers. Dette handler mye om et oppgjør nettopp med holdningsløshet, og om å skape grobunn for fellesskapsfølelsen, for empati og for å ta vare på hverandre. Kan det være nødvendig for fjernsynskanalene å hive seg på ethvert programkonsept som effektivt fyller seerne med det motsatte? For smitteeffekten, i alle aldersgrupper, kan ingen se bort fra."

Hva synes dere?

Skrevet

Enig i at selve spørredelen er bra, men mobbingen fra programlederen er for dumt.

Hun skal liksom psyke dem ut, men det virker kunstig og påtatt, særlig siden jeg har et godt inntrykk av henne som programleder i andre programmer.

-og det er ikke sikkert at alle skjønner at hun bare spiller skuespill, det blir ikke akkurat noe barneprogram dette her.

De har vel kanskje kjøpt hele konseptet fra britene, men de kunne godt ha hoppet over mobbe-spillet.

Skrevet

Så (og ser) på The Weakest Link, og der funker "mobbingen" bedre. Det gjør den ikke i den norske utgaven, nei. Det blir for kunstig og "pinlig".

Skrevet

Jeg ser alltid på Det svakeste ledd, og liker programmet. Jeg har lest at Anne Grosvold ikke er tøff nok, at hun mobber for lite!

Skrevet

Enig i at selve spørredelen er bra, men mobbingen fra programlederen er for dumt.

Hun skal liksom psyke dem ut, men det virker kunstig og påtatt, særlig siden jeg har et godt inntrykk av henne som programleder i andre programmer.

-og det er ikke sikkert at alle skjønner at hun bare spiller skuespill, det blir ikke akkurat noe barneprogram dette her.

De har vel kanskje kjøpt hele konseptet fra britene, men de kunne godt ha hoppet over mobbe-spillet.

Tenkte jeg skulle skrive hva jeg mener om dette programmet, men etter å ha lest svaret ditt, GA, trenger jeg ikke det.

Akkurat det du skriver ville jeg ha skrevet selv (takk for hjelpa :o))!

La Grosvold være litt mer seg selv, så blir programmet mer severdig!

Jeg er en annen
Skrevet

Konseptet er morsomt, problemet er Grosvold som ikke fyller programlederrollen overhodet. Det fineste med programmet er når disse dustene som kan en masse utnyttig fjas blir slått av folk som vet mindre pga. taktikk. Jeg hater folk med slik faktakunnskap og nyter å se dem bli sure (i hvert fall de fleste av dem, noen er vel ok).

Skrevet

Tenkte jeg skulle skrive hva jeg mener om dette programmet, men etter å ha lest svaret ditt, GA, trenger jeg ikke det.

Akkurat det du skriver ville jeg ha skrevet selv (takk for hjelpa :o))!

La Grosvold være litt mer seg selv, så blir programmet mer severdig!

Enig med deg og GA.

Og også med My som sa at bdet funker bedre i originalutgaven.

Skrevet

Konseptet er morsomt, problemet er Grosvold som ikke fyller programlederrollen overhodet. Det fineste med programmet er når disse dustene som kan en masse utnyttig fjas blir slått av folk som vet mindre pga. taktikk. Jeg hater folk med slik faktakunnskap og nyter å se dem bli sure (i hvert fall de fleste av dem, noen er vel ok).

Det er greit at du koser deg over at folk som f.eks. tror de er veldig lure ikke går videre, men er det sånn at du generelt hater folk med faktakunnskap?? Det er det du sier, men kanskje ikke det du mener?

Jeg er en annen
Skrevet

Det er greit at du koser deg over at folk som f.eks. tror de er veldig lure ikke går videre, men er det sånn at du generelt hater folk med faktakunnskap?? Det er det du sier, men kanskje ikke det du mener?

Interessant spørsmål. Når jeg tenker meg om så _er_ det nok sånn at jeg generelt hater mennesker med mye faktakunnskap - men dette hatet kan forsvinne hvis det viser seg at de til tross for denne unyttige kunnskapen er skvære personer. Men det hører til sjeldenhetene.

Skrevet

Interessant spørsmål. Når jeg tenker meg om så _er_ det nok sånn at jeg generelt hater mennesker med mye faktakunnskap - men dette hatet kan forsvinne hvis det viser seg at de til tross for denne unyttige kunnskapen er skvære personer. Men det hører til sjeldenhetene.

Da våger jeg å påstå at grunnen til at du sjelden ser at de kan være skvære personer er at du ikke ser skogen for bare trær, altså at du henger deg så mye opp i at vedkommende vet noe som du ikke vet, og at du kanskje føler deg mindreverdig pga det, og derfor stenger for muligheten til å ta inn over deg at vedkommende har andre sider.

At man generelt sier at man hater noen som har en bestemt side ved seg er jo som å si at man hater alle med mørkt hår f.eks.! ;-)

Skrevet

Det er svært uklart hva du snakker om.

Hva er 'faktakunnskap' og dernest hva er 'mennesker med mye faktakunnskap'?

Jeg er en annen
Skrevet

Da våger jeg å påstå at grunnen til at du sjelden ser at de kan være skvære personer er at du ikke ser skogen for bare trær, altså at du henger deg så mye opp i at vedkommende vet noe som du ikke vet, og at du kanskje føler deg mindreverdig pga det, og derfor stenger for muligheten til å ta inn over deg at vedkommende har andre sider.

At man generelt sier at man hater noen som har en bestemt side ved seg er jo som å si at man hater alle med mørkt hår f.eks.! ;-)

Ja, jeg er jo klar over det, men jeg liker og har tro på slike generaliseringer og fordommer. F.eks. mener jeg alle som stemmer FrP enten er dummme eller svært egoistiske, og dette vil jeg nesten påstå jeg kan bevise empirisk. Jeg er intolerant og fordomsfull, og ganske stolt av det egentlig.

Skrevet

Ja, jeg er jo klar over det, men jeg liker og har tro på slike generaliseringer og fordommer. F.eks. mener jeg alle som stemmer FrP enten er dummme eller svært egoistiske, og dette vil jeg nesten påstå jeg kan bevise empirisk. Jeg er intolerant og fordomsfull, og ganske stolt av det egentlig.

*LOL* Men akkurat der er vi enige, da! :-)

Så kanksje du da likevel ville synes at jeg er skvær fordi om jeg vet at Hornindalsvatnet er 514 m dypt! ;-)

Jeg er en annen
Skrevet

Det er svært uklart hva du snakker om.

Hva er 'faktakunnskap' og dernest hva er 'mennesker med mye faktakunnskap'?

Nåja, jeg tror de fleste har en ganske samsvarende forestilling om hva faktakunnskap er. Typisk: hvor mange centimeter det er i en tomme, hva er lydhastigheten, hvor høyt er Himmalayafjellet osv.

Med andre ord: en form for eskapistisk kunnskap som ikke innheolder noen form for erkjennelse, men som er nettopp fakta. Motsatt er f.eks. å kjenne sin Shakespeare, det interessante er da ikke at man kan ramse opp alle personene i Hamlet, men det inntrykk og den invirkning stykket har hatt på deg (og som det som regel er umulig å eksplisere som det man betegner som fakta). Sagt på en annen måte: alt det Grosvold ikke skjønner noe av.

'Mennesker med mye faktakunnskaper' er en tautologi.

Jeg er en annen
Skrevet

*LOL* Men akkurat der er vi enige, da! :-)

Så kanksje du da likevel ville synes at jeg er skvær fordi om jeg vet at Hornindalsvatnet er 514 m dypt! ;-)

Ja, jeg tror det er håp for deg, til tross for din dypdekunnskap.

Skrevet

"mener jeg alle som stemmer FrP enten er dummme eller svært egoistiske, og dette vil jeg nesten påstå jeg kan bevise empirisk"

Men folk som motsier seg selv, det er greit? Du hater folk som har mye kunskaper, og du hater FRP'ere (som er dumme).

Og det beviset ditt skulle jeg gjerne sett. Jeg er helt enig i visse tendenser hos f.eks FRP'ere. men du generaliserer slik at det er umulig å ta deg seriøst. Og selv om du er stolt av det, så er det er helt utrolig dårlig og lite sympatisk egenskap. Og en slik generaliseringer er alt annet enn smart - men vent litt...var det dumme eller smarte folk du hatet...?

"......................."

Skrevet

"De har vel kanskje kjøpt hele konseptet fra britene, men de kunne godt ha hoppet over mobbe-spillet."

Norsk TV har en tendens til å gjøre akkurat det. Omtrent alle underholdnignsprogrammer man ser på TV'en er kopier av britiske, svenske eller amerikanske programmer. Og noe av kopiene fungerer jo bra.

Jeg er en annen
Skrevet

"mener jeg alle som stemmer FrP enten er dummme eller svært egoistiske, og dette vil jeg nesten påstå jeg kan bevise empirisk"

Men folk som motsier seg selv, det er greit? Du hater folk som har mye kunskaper, og du hater FRP'ere (som er dumme).

Og det beviset ditt skulle jeg gjerne sett. Jeg er helt enig i visse tendenser hos f.eks FRP'ere. men du generaliserer slik at det er umulig å ta deg seriøst. Og selv om du er stolt av det, så er det er helt utrolig dårlig og lite sympatisk egenskap. Og en slik generaliseringer er alt annet enn smart - men vent litt...var det dumme eller smarte folk du hatet...?

Jeg tror det er viktig å innrømme sine egne generaliseringer. Jeg tror ingen er dem foruten, men det er mange som påstår de er det.

Skrevet

Jeg tror det er viktig å innrømme sine egne generaliseringer. Jeg tror ingen er dem foruten, men det er mange som påstår de er det.

Javisst. Til en viss grad gjør vi alle det. Men det er greit hvis man er klar over det, og vet at det ikke er "riktig". Å argumentere for meg, samt å være stolt av dem, det er bare dumt. Enkelt og greit.

".........................."

Gjest Big Mac
Skrevet

"jeg generelt hater mennesker med mye faktakunnskap "

Det må da være fryktelig slitsomt å ha det slik. Det sies at vi i våre dager er altfor raske med å løpe til psykolog, men i dette tilfellet lurer jeg nesten på om du ikke bør ta deg en tur.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...