Gå til innhold

Det svakeste ledd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns Anne Grosvold er dårlig. Damen på BBC er mye flinkere og ikke så frekk.

Jeg er en annen
Skrevet

"jeg generelt hater mennesker med mye faktakunnskap "

Det må da være fryktelig slitsomt å ha det slik. Det sies at vi i våre dager er altfor raske med å løpe til psykolog, men i dette tilfellet lurer jeg nesten på om du ikke bør ta deg en tur.

Jeg skal såvisst ikke til noen psykolog og fjerne min eminente jerk-sensor, imidlertid vet jeg om flere psykologer som kunne hatt godt av å snakke med meg.

Ellers utrolig hvor bokstavelig folk ser ut til å lese innlegg på dette forumet, og hvor steike NRK-harmoniske dere virker.

Gjest Big Mac
Skrevet

Jeg skal såvisst ikke til noen psykolog og fjerne min eminente jerk-sensor, imidlertid vet jeg om flere psykologer som kunne hatt godt av å snakke med meg.

Ellers utrolig hvor bokstavelig folk ser ut til å lese innlegg på dette forumet, og hvor steike NRK-harmoniske dere virker.

Det må jo være slitsomt å fly rundt å hate sånn i hytt og vær...

Skrevet

Ja, jeg er jo klar over det, men jeg liker og har tro på slike generaliseringer og fordommer. F.eks. mener jeg alle som stemmer FrP enten er dummme eller svært egoistiske, og dette vil jeg nesten påstå jeg kan bevise empirisk. Jeg er intolerant og fordomsfull, og ganske stolt av det egentlig.

Jeg er enig at de som stemmer FRP er dumme, men ikke dumme i betydningen "mindre intelligent".

Skrevet

Nåja, jeg tror de fleste har en ganske samsvarende forestilling om hva faktakunnskap er. Typisk: hvor mange centimeter det er i en tomme, hva er lydhastigheten, hvor høyt er Himmalayafjellet osv.

Med andre ord: en form for eskapistisk kunnskap som ikke innheolder noen form for erkjennelse, men som er nettopp fakta. Motsatt er f.eks. å kjenne sin Shakespeare, det interessante er da ikke at man kan ramse opp alle personene i Hamlet, men det inntrykk og den invirkning stykket har hatt på deg (og som det som regel er umulig å eksplisere som det man betegner som fakta). Sagt på en annen måte: alt det Grosvold ikke skjønner noe av.

'Mennesker med mye faktakunnskaper' er en tautologi.

'Nåja, jeg tror de fleste har en ganske samsvarende forestilling om hva faktakunnskap er. Typisk: hvor mange centimeter det er i en tomme, hva er lydhastigheten, hvor høyt er Himmalayafjellet osv.'

Ok. Men dette er en type elementærkunnskap som vel 'alle' bør ha innabords i større eller mindre grad.

'Med andre ord: en form for eskapistisk kunnskap som ikke innheolder noen form for erkjennelse, men som er nettopp fakta.'

Ikke for å kverulere (så veldig), men hva er galt med fakta? Og hva mener du med eskapistisk i forhold til denne type fakta? Eskapisme handler om virkelighetsflukt, men hvis vi i det hele tatt kan klamre oss fast til noe 'virkelig', er vel ikke det kvantiserbare det mest problematiske å sortere under det vi kan enes om, det 'virkelige'?

'Motsatt er f.eks. å kjenne sin Shakespeare, det interessante er da ikke at man kan ramse opp alle personene i Hamlet, men det inntrykk og den invirkning stykket har hatt på deg (og som det som regel er umulig å eksplisere som det man betegner som fakta).'

Protest! Å gjøre rede for hvilket 'inntrykk og innvirkning har på deg', altså ens private følelser, har fint lite å gjøre med det å 'kunne sin Shakespeare'.

'Mennesker med mye faktakunnskaper' er en tautologi.'

Her motsier du vel deg selv på sett og vis. Hvis dette skulle være en tautologisk sannhet - altså at det samme sies på flere måter - blir det jo meningsløst å kritisere _noen_ mennesker for å klamre seg til 'faktakunnskaper'. Altså: Hvis 'Mennesker med mye faktakunnskaper' er en tautologi, har du jo gitt en implisitt definisjon (din) på 'mennesker', nemlig 'mennesker med mye faktakunnskaper'.

Skrevet

Jeg syns Anne Grosvold er dårlig. Damen på BBC er mye flinkere og ikke så frekk.

Enig. Grosvold virker bare bitchy, dessuten er det åpenbart at hun spiller. Hun på BBC glir mye mer naturlig inn i rollen, hun minner meg i grunnen veldig om husstellærerinnen jeg hadde på ungdomsskolen. Det burde da finnes nok av slike som kunne tenke seg en bijobb, så kan de heller la Anne Grosvold lede et debattprogram eller noe.

Skrevet

Nåja, jeg tror de fleste har en ganske samsvarende forestilling om hva faktakunnskap er. Typisk: hvor mange centimeter det er i en tomme, hva er lydhastigheten, hvor høyt er Himmalayafjellet osv.

Med andre ord: en form for eskapistisk kunnskap som ikke innheolder noen form for erkjennelse, men som er nettopp fakta. Motsatt er f.eks. å kjenne sin Shakespeare, det interessante er da ikke at man kan ramse opp alle personene i Hamlet, men det inntrykk og den invirkning stykket har hatt på deg (og som det som regel er umulig å eksplisere som det man betegner som fakta). Sagt på en annen måte: alt det Grosvold ikke skjønner noe av.

'Mennesker med mye faktakunnskaper' er en tautologi.

Jeg sitter inne med en del faktakunnskap, så du hater meg sannsynligvis. Men det er ikke min feil, faktaopplysningene bare setter seg fast når jeg kommer over dem. Det koster meg ingenting å drasse på dem, og en gang i blant er det faktisk ganske nyttig.

Jeg kan derimot skjønne en viss avsmak for folk som absolutt skal dele all faktakunnskapen sin, kun med det formål å vise at de faktisk har den. På videregående hadde jeg en i klassen som hadde pugget areal, innbygertall, hovedstad, største innsjø og høyeste fjell i samtlige land i verden, og delte dette med oss ved enhver anledning. Det kunne bli litt plagsomt til tider.

Til gjengjeld har jeg heller ikke så mye til overs for de som absolutt skal fortelle hvor mye de gråt sist de så Hamlet på teateret.

Skrevet

Jeg ser alltid på Det svakeste ledd, og liker programmet. Jeg har lest at Anne Grosvold ikke er tøff nok, at hun mobber for lite!

Men hva i all verden er _poenget_ med mobbingen?

Skrevet

Men hva i all verden er _poenget_ med mobbingen?

Hun skal kanskje psyke ut deltakerne, gjøre dem nervøse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...