Gå til innhold

Hørelære.....grrrrrrr...

Anbefalte innlegg

Gjest Melodica
Skrevet

Heisann! Jeg studerer musikk grunnfag ved høgskolen som del av en bachelor grad. De fleste som tar faget er lærere så det er altså en veldig pedagogisk rettet linje. Jeg synes alt bare er så gøy! Pedagogikken og historien er kjempeintressant, det praktiske er kjempegøy. Men jeg sliter så grusomt med hørelæra. Jeg tror jeg har et normalt godt gehør, har spillt fiolin i noen år og da må man jo høre for å "finne frem" til tonene. Jeg elsker å synge og skriver mye låter, jeg ser musikk som lidenskapen i livet mitt. Derfor nekter jeg å tro at jeg ikke har evner til å bestå hørelære prøven om noen uker, men det gikk så grusomt dårlig da vi hadde en liten prøve forrige uke at jeg mistet helt motet.Ble stresset og hjernecellene mine fløy til alle kanter. Usj..måtte bare få ut litt frustrasjon...kanskje det er noen som har noen "øvingstips" her?

Hilsen

Gjest GA/kulturskolelærer'n
Skrevet

Sett deg ved et piano, øv på å synge intervaller, og sjekk med pianoet innimellom.

Få noen til å være med deg og spille akkorder du skal gjette, og bytt etterpå.

Det er sikkert flere som har behov for å øve på dette.

Det er bare å øve og øve. Jeg måtte gå tredje semester omigjen (bare hørelæra), heldigvis gikk det bra på andre forsøk...

Gjest En annen kulturskolelærer
Skrevet

Det er bare trening, trening og atter treniing som trengs.

Stå på og lykke til!

Skrevet

Som du sikkert vet har ulike instrumenter ulike klanger dvs ulik utforming av overtonene.

I hørelæra brukes alltid piano. Vi som ikke har piano, men et annet instrument som vi er vant til, stiller med et handicap i starten av hørelæra.

Øv derfor med piano daglig.

Det er viktig å være opplagt og uthvilt når en skal ha hørelære. Tror det har mye med konsentrasjon å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...