Gå til innhold

Opera


Åsemor

Anbefalte innlegg

Kunne du kanskje tatt deg en tur inn i Opera og sett hvordan det ser ut?

For å få se alle innleggene (når trådene er pakket ut) må jeg ikke bare scrolle i tråd-liste-framen, men jeg må etter hvert helt bort til høyre på skjermen for å scrolle i tillegg. Den lager seg ikke en liten frame med innleggslinker sånn som i IE, men en som er ca dobbelt så lang.

Men dere er kanskje ikke helt ferdige?

Jeg syns det ser stilig ut her iallefall, spesielt er det bra at den store kladasen av en rød overskrift er borte. (mindre iallefall)

(nå, for å sende innlegg måtte jeg først helt til høyre på skjermen for å dra nedover, og så tilbake til denne ruta og dra denne lenger nedover, og SÅ fant jeg send-knappen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke bare i Opera det problemet eksisterer - det virker som om det gjelder alle fornuftige browsere. Ihvertfall er det slik i Firefox også.

"............................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare i Opera det problemet eksisterer - det virker som om det gjelder alle fornuftige browsere. Ihvertfall er det slik i Firefox også.

"............................"

Mm... Så de bør iallefall sjekke ut hvordan det ser ut i andre browsere enn IE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm... Så de bør iallefall sjekke ut hvordan det ser ut i andre browsere enn IE.

Jeg håper da inderlig de har gjort det, og at det er andre grunner enn broserblindhet til at det er slik. Ingen seriøse webdesignere lager vel sider med utg.punkt i kun èn browser?

"........................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper da inderlig de har gjort det, og at det er andre grunner enn broserblindhet til at det er slik. Ingen seriøse webdesignere lager vel sider med utg.punkt i kun èn browser?

"........................."

Og spesielt ikke microsoft sin... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg håper da inderlig de har gjort det, og at det er andre grunner enn broserblindhet til at det er slik. Ingen seriøse webdesignere lager vel sider med utg.punkt i kun èn browser?

"........................."

"Ingen seriøse webdesignere lager vel sider med utg.punkt i kun èn browser?"

Kan vel ikke være så veldig seriøse de som har stått for denne designen?

Tror vi har å gjøre med en spøkefugl her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Webmaster, design

Nå skal det være mye bedre med opera. Hvis du får en horisontal scroller nederst som går over hele siden, bør du gjøre kolonnen du har på venstre side med bokmerker osv smalere, da forsvinner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ingen seriøse webdesignere lager vel sider med utg.punkt i kun èn browser?"

Kan vel ikke være så veldig seriøse de som har stått for denne designen?

Tror vi har å gjøre med en spøkefugl her.

Nei, seriøsitet er ikke en gitt konstant i alle tilfeller :-)

"........................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det være mye bedre med opera. Hvis du får en horisontal scroller nederst som går over hele siden, bør du gjøre kolonnen du har på venstre side med bokmerker osv smalere, da forsvinner den.

Nei, problemet er at jeg må dra HELE vinduet laaaaaangt nedover for å åpne et av de nederste innleggene, og så laaaaangt oppover igjen for å få lest innlegget, og så laaaaangt nedover igjen for å klikke på neste innlegg, og opp igjen for å lese innlegget.

Jeg har ikke noe rullefelt på tråd-listen, men den lager rullefelt for hele sida istedet. Har aldri hatt noen rullefelt høyre/venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QuePasta

Jeg håper da inderlig de har gjort det, og at det er andre grunner enn broserblindhet til at det er slik. Ingen seriøse webdesignere lager vel sider med utg.punkt i kun èn browser?

"........................."

Det er mange som velger å optimalisere sine nettsteder for IE. Ikke så rart, markedsposisjonen tatt i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som velger å optimalisere sine nettsteder for IE. Ikke så rart, markedsposisjonen tatt i betraktning.

"Det er mange som velger å optimalisere sine nettsteder for IE."

Sant nok. Men å lage en nettside tilpasset EN bestemt browser er ikke seriøst, uansett hvem som måtte gjøre det.

"..........................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QuePasta

"Det er mange som velger å optimalisere sine nettsteder for IE."

Sant nok. Men å lage en nettside tilpasset EN bestemt browser er ikke seriøst, uansett hvem som måtte gjøre det.

"..........................."

Joda, det kan være veldig seriøst. Det kommer helt an på hva du er ute etter, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det kan være veldig seriøst. Det kommer helt an på hva du er ute etter, det.

Nei, nei og atter nei.

"Hva du er ute etter" ?! Hva i all verden har det med saken å gjøre?

En SERIØS webdesigner lager sider som fungerer i alle de vanlige browserne på markedet. Punktum. Og da snakker jeg selfølgelig ikke om innholdet på websiten, men den faglige seriøsiteten til den som lager den. Det er rett og slett talentløst av en webutvikler å lage en side som kun er ment å skulle fungere optimalt på èn browser. Dette gjelder med veldig få unntak.

"........................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest QuePasta

Nei, nei og atter nei.

"Hva du er ute etter" ?! Hva i all verden har det med saken å gjøre?

En SERIØS webdesigner lager sider som fungerer i alle de vanlige browserne på markedet. Punktum. Og da snakker jeg selfølgelig ikke om innholdet på websiten, men den faglige seriøsiteten til den som lager den. Det er rett og slett talentløst av en webutvikler å lage en side som kun er ment å skulle fungere optimalt på èn browser. Dette gjelder med veldig få unntak.

"........................"

Nei, det er ikke talentløst. Ved å optimalisere for en browser kan man oppnå en rekke fordeler på grensesnitt og funksjonalitet, som ellers må ofres for å sikre browseruavhengighet.

Da vil jeg heller si at det er uforsvarlig _ikke_ å foreta en fornuftig kost/nytte-vurdering rundt dette i utviklingen av en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke talentløst. Ved å optimalisere for en browser kan man oppnå en rekke fordeler på grensesnitt og funksjonalitet, som ellers må ofres for å sikre browseruavhengighet.

Da vil jeg heller si at det er uforsvarlig _ikke_ å foreta en fornuftig kost/nytte-vurdering rundt dette i utviklingen av en løsning.

Jeg er fullstendig uenig. Det er uansett ikke noe poeng å fortsette å diskutere dette.

"........................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QuePasta

Jeg er fullstendig uenig. Det er uansett ikke noe poeng å fortsette å diskutere dette.

"........................."

Det er nå fakta, da, så jeg er enig - det er ikke noe poeng i å diskutere det.

F.eks. finnes det tilfeller hvor optimalisering mot Eksplorer har resultert i grensesnitt som øker konverteringsraten dvs. butikken tjener mer penger.

I tillegg er det f.eks. helt greit å gjøre dette når man kan kontrollere hvilken browser brukerne har (f.eks. i intranett/ekstranett-sammenhenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå fakta, da, så jeg er enig - det er ikke noe poeng i å diskutere det.

F.eks. finnes det tilfeller hvor optimalisering mot Eksplorer har resultert i grensesnitt som øker konverteringsraten dvs. butikken tjener mer penger.

I tillegg er det f.eks. helt greit å gjøre dette når man kan kontrollere hvilken browser brukerne har (f.eks. i intranett/ekstranett-sammenhenger).

"I tillegg er det f.eks. helt greit å gjøre dette når man kan kontrollere hvilken browser brukerne har"

Hvis du mener kontrollere i den betydningen at brukerne MÅ bruke den browseren for å bruke siten, så kan jeg ikke fatte at noen kan forsvare det, profesjonellt sett.

Hvis du derimot mener å lage siden slik at den detekterer browsertype, for så å laste inn en side laget for den browseren, så er det noe annet. Men det er jo faktisk en måte å lage siden for flere browsere på, og nettopp det jeg forlanger at en seriøs aktør skal gjøre.

"......................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QuePasta

"I tillegg er det f.eks. helt greit å gjøre dette når man kan kontrollere hvilken browser brukerne har"

Hvis du mener kontrollere i den betydningen at brukerne MÅ bruke den browseren for å bruke siten, så kan jeg ikke fatte at noen kan forsvare det, profesjonellt sett.

Hvis du derimot mener å lage siden slik at den detekterer browsertype, for så å laste inn en side laget for den browseren, så er det noe annet. Men det er jo faktisk en måte å lage siden for flere browsere på, og nettopp det jeg forlanger at en seriøs aktør skal gjøre.

"......................"

Nei, jeg mener i betydningen å forlange at en viss browser benyttes. Noe man kan gjøre med hell i f.eks. intranett/ekstranett-sammenhenger, og ellers der man har kontroll på sine brukere.

I mange tilfeller kan det vise seg at fordelene man oppnår ved å designe et nettsted for en browser, langt oppveier ulempene ved å gjøre nettstedet utilgjengelig for andre. Da gjør man jo selvsagt det, uten at det på noen måte kan kalles uprofesjonelt. Tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener i betydningen å forlange at en viss browser benyttes. Noe man kan gjøre med hell i f.eks. intranett/ekstranett-sammenhenger, og ellers der man har kontroll på sine brukere.

I mange tilfeller kan det vise seg at fordelene man oppnår ved å designe et nettsted for en browser, langt oppveier ulempene ved å gjøre nettstedet utilgjengelig for andre. Da gjør man jo selvsagt det, uten at det på noen måte kan kalles uprofesjonelt. Tvert imot.

Ikke enig.

"........................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QuePasta

Nei, jeg mener i betydningen å forlange at en viss browser benyttes. Noe man kan gjøre med hell i f.eks. intranett/ekstranett-sammenhenger, og ellers der man har kontroll på sine brukere.

I mange tilfeller kan det vise seg at fordelene man oppnår ved å designe et nettsted for en browser, langt oppveier ulempene ved å gjøre nettstedet utilgjengelig for andre. Da gjør man jo selvsagt det, uten at det på noen måte kan kalles uprofesjonelt. Tvert imot.

Vel, fakta er fakta, så konklusjonen må være at du mener at å prioritere brukervennlighet framfor browserkompatibilitet er uprofesjonelt. Hvilket det selvsagt ikke er.

Uprofesjonelt er det derimot å ikke ta høyde for virkelighetens realiteter, men blindt følge idealistiske prinsipper, selv om dette går på bekostning av brukervennlighet, inntjening, funksjonalitet, ja til og med helse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...