Gå til innhold

Ikke for å forstyrre, men....

Anbefalte innlegg

Skrevet

I denne kakofoni av temaer som spenner fra bytting av strømpebukser, via vasking av Helly Tech vårdress og helt til vasking av penis, er det kanskje malplassert å komme med innspill fra verden der ute.

Likevel; Norge har fått en nobelprisvinner. Det dreier seg om professor Finn E. Kydland som (sammen med Edward Prescott) nå har fått nobelprisen i økonomi.

Han får prisen for sine bidrag til dynamisk makroøkonomisk teori, den økonomiske politikkens tidskonsistens og konjunkturenes drivkrefter.

Disse gutta har fundamentalt endret vår oppfatning av optimalpolitikk og konjunktursykler, og er basis for de fleste lands økonomiske politikk de siste 10 årene.

...

Hvilket impliserer at deres teorier også har sterkt, indirekte effekt på dolernes lommebok.

....

La dette være dagens bidrag fra verden der ute.

Skrevet

Imponerende. Vil du, innerst inne, si at du forstår hva alle de fine økonomiordene betyr?

Hm, kanskje jeg kan noen _du_ vakler litt ved...

For øvrig: Nobelprisen i økonomi, ikke verst.

Strålende vær. Og alt vel.

Skrevet

Imponerende. Vil du, innerst inne, si at du forstår hva alle de fine økonomiordene betyr?

Hm, kanskje jeg kan noen _du_ vakler litt ved...

For øvrig: Nobelprisen i økonomi, ikke verst.

Strålende vær. Og alt vel.

Jeg skjønner nok en del av ordene som brukes, men hvis jeg ble bedt om å redegjøre for Kydlands teorier, ville det endt med mageplask. Hvis du kommer trekkende med faguttrykk fra andre områder, blir det enda verre.

Det er likevel svært hyggelig at en professor fra et norsk fagmiljø får en slik pris, spesielt når vi vet at det er svært mange dyktige der ute, på et bredt fagområde.

Ellers er tidene gode, dog med mye arbeide (og tilsvarende lite doling).

Skrevet

Hæ?

Norge??

Nobelpris???

Verden????

Der ute?????

Du får ha meg unnskyldt..

Skrevet

Husker du hva de to andre norske som har fått denne prisen før heter? Har det ene navnet på tungen...

Skrevet

"verden der ute"?

Jeg trodde det bare var en legende.

Heter ikke han ene Haavelmoen?

Skrevet

Heter ikke han ene Haavelmoen?

Han het vel Trygve Haavelmo, ja..

Jeg trodde vel egentlig at det var Sandmo sin tur til å få prisen, men så feil kan man ta!

Skrevet

Husker du hva de to andre norske som har fått denne prisen før heter? Har det ene navnet på tungen...

I 1989 fikk Trygve Haavelmo økonomiprisen. Ragnar Frisch fikk den i -69.

Med Kydlands pris i år, begynner vi å få en ganske så stolt tradisjon på dette området.

Skrevet

Jeg skjønner nok en del av ordene som brukes, men hvis jeg ble bedt om å redegjøre for Kydlands teorier, ville det endt med mageplask. Hvis du kommer trekkende med faguttrykk fra andre områder, blir det enda verre.

Det er likevel svært hyggelig at en professor fra et norsk fagmiljø får en slik pris, spesielt når vi vet at det er svært mange dyktige der ute, på et bredt fagområde.

Ellers er tidene gode, dog med mye arbeide (og tilsvarende lite doling).

....Norsk fagmiljø?

Kan hende jeg er litt på jordet er, men er ikke mannen knyttet til et universitet i Pittsburg i USA?

Skrevet

....Norsk fagmiljø?

Kan hende jeg er litt på jordet er, men er ikke mannen knyttet til et universitet i Pittsburg i USA?

Joda, han er ganske så mye amerikaner, men har norsk pass og deltidsstilling ved NHH. Så vil må få lov til å sole oss litt i glansen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...