Gå til innhold

Røykeloven igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Lurte på det ja
Skrevet

Hva er deres viktigste argument for å akseptere den? Hensynet til de ansatte i utelivsbransjen? Hva når de ansatte mister jobben pga. konkurser? Beskytte røykerne mot seg selv? Beskytte ikkerøykende gjester mot passiv røyking? Hvorfor aksepterer dere i så fall ikke at det etableres egne røyke- og ikkerøyke- etablissementer?

Hva er evt. grunnen til at noen slår ned på en simpel campingvogn som stilles til røykernes disposisjon i tilknytning til et utested?

hm?

Skrevet

"Hensynet til de ansatte i utelivsbransjen? "

På ingen måte. De velger selv at de vil jobbe i et slikt miljø.

"Hva når de ansatte mister jobben pga. konkurser?"

Har vel ikke skjedd noe slikt ennå, men vinteren har jo knapt rekket å banke på ennå...

"Beskytte røykerne mot seg selv?"

Overformynderi. Selfølgelig ikke bra.

"Beskytte ikkerøykende gjester mot passiv røyking?"

Det var dette med valg, da... Uansett så er ikke det noe argument mot røykeavdelinger.

"Hvorfor aksepterer dere i så fall ikke at det etableres egne røyke- og ikkerøyke- etablissementer?"

Hvis man ikke aksepterer det, så er man enten staten, eller man har en syk trang til å kontrollere og bestemme over hva andre folk skal få lov til å gjøre med seg selv.

"Hva er evt. grunnen til at noen slår ned på en simpel campingvogn som stilles til røykernes disposisjon i tilknytning til et utested?"

Det er et bevis på at røykeloven ikke bare er til for å beskytte, men også for å kontrollere og bedrive overformynderi.

"......................."

Gjest Lurte på det ja
Skrevet

Har vel ikke skjedd noe slikt ennå, men vinteren har jo knapt rekket å banke på ennå...

Det var dette med valg, da... Uansett så er ikke det noe argument mot røykeavdelinger.

"Hvorfor aksepterer dere i så fall ikke at det etableres egne røyke- og ikkerøyke- etablissementer?"

Hvis man ikke aksepterer det, så er man enten staten, eller man har en syk trang til å kontrollere og bestemme over hva andre folk skal få lov til å gjøre med seg selv.

"Hva er evt. grunnen til at noen slår ned på en simpel campingvogn som stilles til røykernes disposisjon i tilknytning til et utested?"

Det er et bevis på at røykeloven ikke bare er til for å beskytte, men også for å kontrollere og bedrive overformynderi.

Prozak :-)

Jo da, konkursene er nok rett rundt hjørnet. Mange ansatte har fått oppsigelser rundt omkring også. Her om dagen skjedde det i Kragerø. Der går forresten ordføreren inn for dispensasjon for å redde arbeidsplassene.

Jeg ser at du tenker akkurat det samme som meg, men vi er vel unntak.

Her inne er det visst ikke noen interesse for temaet lenger heller. De fleste er vel fornøyd med tingenes tilstand.

Skrevet

Enig med deg!

Skrevet

Prozak :-)

Jo da, konkursene er nok rett rundt hjørnet. Mange ansatte har fått oppsigelser rundt omkring også. Her om dagen skjedde det i Kragerø. Der går forresten ordføreren inn for dispensasjon for å redde arbeidsplassene.

Jeg ser at du tenker akkurat det samme som meg, men vi er vel unntak.

Her inne er det visst ikke noen interesse for temaet lenger heller. De fleste er vel fornøyd med tingenes tilstand.

"Her inne er det visst ikke noen interesse for temaet lenger heller. De fleste er vel fornøyd med tingenes tilstand."

Tja...eller de fleste er de vanlige dumme sauene som (bl.a) nordmenn pleier å være: de finner seg i overformynderi.

Personlig synes jeg i prinsippet det er ok å slippe å puste inn røyk på en pub. Men i s**rte h**vete - jeg måtte være tilbakestående hvis jeg hadde vært imot at pubben på den andre siden av gaten, Røykebula AS, var en røykepub!

En annen ting med røykfrie lokaler: de jevne innslagene av svettelukt, tåfis, dårlig ånde og andre koselige ting er ikke alltid å foretrekke fremfor røyklukt :-)

".........................."

Gjest eks-slave
Skrevet

Jeg tror røykeloven kommer til å få mye å si for vår helse i årene fremover. Det var jo en undersøkelse i sommer som tilsa at mange hadde stumpet røyken nå, og at antallet røykere i Norge aldri har vært lavere.

Jeg sluttet også i sommer, delvis som et resultat av røykeloven og alle lovene før den kom. Jeg følte meg rett og slett som en boms når jeg sto på gata og røkte, jeg var alltid den eneste eller i allefall blant mindretallet som røkte. Jeg var så oppmerksom på lukter og gule tenner, røyken reduserte mitt sosiale mot og min sosiale frihet.

NÅ er jeg fri og nyter det slik sikkert mange andre eks-røykere også gjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...