Gå til innhold

"Avstengt" blodgiver


busungen

Anbefalte innlegg

Jeg har som blodgiver fått vite at jeg har kommet tett oppunder grenseverdiene for hepatitt B. Hepatitt-prøven er negativ og jeg har ikke slått ut på andre tilstander av de man blir testet for som blodgiver. Blodbanken mente jeg kunne ha en betennelse i kroppen jeg ikke visste om. Kan noen forklare dette - hvorfor brukes akkurat Hepatitt B for å bestemme de såkalte "grenseverdiene?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest lorilai

Som blodgiver testes blodet ditt for flere sykdommer, og hver test har hver sin grenseverdi.

Hos enkelte kan det være komponenter i blodet som gjør slik at man får et resultat opp mot grenseverdi, selv om personen er frisk og ikke er smittet av den aktuelle sykdommen, og uten at man har en forklaring på hvorfor.

Dette innebærer derimot merarbeid for de som analyserer prøven. Prøven analyseres flere ganger, og enkelte ganger kan det være nødvendig og teste blodet videre for å utelukke infeksjon.

Blodet er det nok ingenting galt med, men det blir kostbart og arbeidskrevende og ha deg som blodgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser på reglene for de som kan være blodgivere så er det ikke noe rart at blodbanken mangler blod. Vi lever nok ikke slik som for 30 år siden.

Når det er sagt så forstår jeg at reglene er strenge, hvem vil ha forurenset blod ved en blodoverføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...