Gå til innhold

Kan noen fortelle meg hva EU er?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
skorpionfisken
Skrevet

EU - den europeiske union. Består av alle europeiske land bortsett fra Norge, Island, Sveits og Lichtenstein.

Skrevet

EU - den europeiske union. Består av alle europeiske land bortsett fra Norge, Island, Sveits og Lichtenstein.

Så så...det er vel minst 20 andre europeiske land som heller ikke er medlemmer.

Skrevet

De er alle sammen på vei inn.......hvor mange år tror du er til vi er alle sammen der?

Skrevet

De er alle sammen på vei inn.......hvor mange år tror du er til vi er alle sammen der?

For Norges del forhåpenligvis innen 5-10 år år med mindre bonderomantikerne nok engang greier å manipulere befolkningen.

For Russlands del er det avhengig av om de beveger seg MOT en rettstat og ikke slik som nå under Putin VEKK. Da kan det bli aldri.

Skrevet

For Norges del forhåpenligvis innen 5-10 år år med mindre bonderomantikerne nok engang greier å manipulere befolkningen.

For Russlands del er det avhengig av om de beveger seg MOT en rettstat og ikke slik som nå under Putin VEKK. Da kan det bli aldri.

Det er ikke lenge til det blir folkeavstemning om EU i Norge, og hva blir resultatet? Nei engang til? Overgangen har vært tøff i mange land, og det blir brukt her. Bl.a. har nok prisene steget mye i Italia etter at de fikk euros. Lille Norge (for ikke å snakke om bittelille Island) er så sikker på at de er så 'store' at 'alle' har respekt for dem, og da er det viktig å være selvstendig. Tenk hvis lefser, filleryer og bunadssølv slutter å bli det viktigste og vi for klassisk musikk eller renaissansen inn istedenfor.

Skrevet

Tror det er temmelig langt opp og fram til EU-flagget vaier på toppen av Kreml. Ikke bare er landet fortsatt ganske 'inkompatibelt' med resten av europa, landet er også så digert at det vil ha store konsekvenser for resten av EU når de skal innlemmes. Når Ukraina har blitt EU-medlem kan kanskje Russland begynne å tenke tanken.

Skrevet

Det er ikke lenge til det blir folkeavstemning om EU i Norge, og hva blir resultatet? Nei engang til? Overgangen har vært tøff i mange land, og det blir brukt her. Bl.a. har nok prisene steget mye i Italia etter at de fikk euros. Lille Norge (for ikke å snakke om bittelille Island) er så sikker på at de er så 'store' at 'alle' har respekt for dem, og da er det viktig å være selvstendig. Tenk hvis lefser, filleryer og bunadssølv slutter å bli det viktigste og vi for klassisk musikk eller renaissansen inn istedenfor.

Ja det finnes faktisk dem som seriøst argumenterte i 94 for at bunaden ville bli borte hvis vi gikk med i EU..

Jeg håper at det snart er slutt på at vi sitter på gangen mens de andre bestemmer alt mulig vi uansett pent må følge.

Skrevet

Tror det er temmelig langt opp og fram til EU-flagget vaier på toppen av Kreml. Ikke bare er landet fortsatt ganske 'inkompatibelt' med resten av europa, landet er også så digert at det vil ha store konsekvenser for resten av EU når de skal innlemmes. Når Ukraina har blitt EU-medlem kan kanskje Russland begynne å tenke tanken.

Ja Russlands vei til EU syns uendelig lang. Mangel på et fritt sivilisert korrupsjonsfritt rettsystem og andre fundamentale krav ligger langt frem i tid.

Det er også et stort hinder at den russiske folkesjela er dypt splittet i synet på seg selv som europeere eller rene slavere som er seg selv nok og nærmest.

Jeg tror svært få russere engang har tenkt tanken om at EU er noe som angår dem.

skorpionfisken
Skrevet

Jeg regnet ikke med østeuropa og de landene som er på vei inn nå. Og Russland som er østeuropeisk er også en del av Asia.

Ramser du opp de 20 landene for oss? Jeg huska bare de fire som tilhører EØS avtalen i farta.

Ser det utarta seg til en for/mot EU diskusjon under her. Selv har jeg nå gått fra "nei" ved forrige valg til "vet ikke" nå. Er bekymra for vår mulighet til å påvirke pengepolitikken, siden vår konjunktur er forskjellig fra resten av EU på grunn av oljen.

Skrevet

Jeg regnet ikke med østeuropa og de landene som er på vei inn nå. Og Russland som er østeuropeisk er også en del av Asia.

Ramser du opp de 20 landene for oss? Jeg huska bare de fire som tilhører EØS avtalen i farta.

Ser det utarta seg til en for/mot EU diskusjon under her. Selv har jeg nå gått fra "nei" ved forrige valg til "vet ikke" nå. Er bekymra for vår mulighet til å påvirke pengepolitikken, siden vår konjunktur er forskjellig fra resten av EU på grunn av oljen.

Merkelig at det er mulig å ikke regne Europas største land som en del av Europa (Selv om den asiatiske delen tas vekk).

Vel vel. 20 var for mye, Men dette er også en god del: Serbia og Montenegro, Makedonia, Kroatia, Moldova, Ukraina, Russland, Hviterussland, Romania. Bulgaria, Albania, samt lilleputtstatene Andorra, San Marino, Vatikanstaten og Monaco.

Skrevet

Merkelig at det er mulig å ikke regne Europas største land som en del av Europa (Selv om den asiatiske delen tas vekk).

Vel vel. 20 var for mye, Men dette er også en god del: Serbia og Montenegro, Makedonia, Kroatia, Moldova, Ukraina, Russland, Hviterussland, Romania. Bulgaria, Albania, samt lilleputtstatene Andorra, San Marino, Vatikanstaten og Monaco.

Tyrkia også regnes som EU-kandidat, de driver vel å gjennomfører diverse reformer i disse dager (eller bare later som, ikke alltid godt å si).

Skrevet

jeg synes at EU er en (begynnende) statsdannelse, som kjennetegnes av at storkapitalen skal ha alle rettighetene i Europa, og at vanlige mennesker skal være en arbeidskraftsreserve for dem. EU er også kjent for sitt udemokratiske styresett, og er i ferd med å bli enda verre nå. Det å "være med og bestemme" blir nok like mye verdt som et fis i Sahara, spesielt med tanke på det nye EU-grunnlovsforslaget. Jeg synes ikke vi skal feire vår 100 års uavhengighet ved å gå inn i noe sånt!

Skrevet

Ja det finnes faktisk dem som seriøst argumenterte i 94 for at bunaden ville bli borte hvis vi gikk med i EU..

Jeg håper at det snart er slutt på at vi sitter på gangen mens de andre bestemmer alt mulig vi uansett pent må følge.

Det er ikke lenge til, det er jeg overbevist om.

Skrevet

Tja...

Det spørs vel kven du spør - du vil få svar frå "Dyret i Åpenbaringa" til "verdens største fredsprosjekt". Har du verkeleg ikkje betre kjelder enn DOL sitt åpne forum?

Eit moderne oppslagsverk vil da vel ha litt om EU til å begynne med...?

Skrevet

Det er ikke sant at det bare er Norge, Island og Lichtenstein som ikke er med i EU. Europa består av fler land. Ukraina for eksempel er et kjempestort europeisk land som ikke har planer om å gå med i EU. San Marino er et bittelite land- men det ligger i Europa. Og det fins enda fler. :o)

Skrevet

Tror ikke at Norge gir fra seg sjølråderett på lenge lenge enda. Netse år feirer vi jo at det er 100 år siden vi løsrev oss fra svenskestyret.

Skrevet

Men EU snakker med en stemme utad. Under FNs miljøkonferanse i Johannesburg kom jo politikere fra Sverige og Danmark til de norske delegatene for å få de til å fremme Sverige og Danmarks syn. De kunne ikke fremme sitt- de er jo medlemmer av EU.....

Skrevet

Tror ikke at Norge gir fra seg sjølråderett på lenge lenge enda. Netse år feirer vi jo at det er 100 år siden vi løsrev oss fra svenskestyret.

Jeg tror ikke at det blir lenge til. Ja vi kommer til å feire til neste år, og det er bare bra, men EU er rett rundt hjørnet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...