Gå til innhold

JUlegaver.. jada, vet det er tidlig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

MEN jeg er ganske oppgitt.. allerede nå! Nettopp fordi pengepungen min er ganske slunken i år, og jeg MÅ jo gi gaver. . Men blir ikke flotte gaver. jeg har alltid brukt en del penger på agver, men i år blir det dårlig.. Hva er vanlig å bruke på gave til et par? F.eks brodern og damboern hans? Eller pappa og samboern hans?

Samboern min får for 500 til jul, og mellom 500 - 700 til bursdag (han har bursdag rett før jul). I fjor fikk han bursdagsgave til 2000,- men det blir det dårlig med i år... greit nok det, for det var litt dyrt.. Men gruer meg nesten til jul allerede jeg, siden jeg vet jeg blir blakk...

Dessuten har faen meg halve slekta bursdag nå disse mnd. før jul... Er bare to lønninger til før julaften da. : (

Lage gaver selv funker dårlig... Har ikke tid, og synes ikke noe om det.

Jeg har snakka med ene venninna mi og vi har blitt enige om å ikke gi til hverandre, helelr ta en gløggkveld sammen og kose oss sammen i jula, og skite i gavene. Det gjør vi også til bursdag..

Hvor mye pleier dere å kjøpe for?

Er det ok med 300 - 400 tilsammen til et par? Man får jo liksom ikke noe for 200 kr lenger... : (

Jævla julestress.... : (

Videoannonse
Annonse
  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

8

• fei1365380229

7

• tonil

4

• Kizza1365380506

4

Skrevet

Jeg synes det viktigste er at man ikke kjøper mer enn man har råd til.

Kan jo få tak i fine ting til par for 2-300,-.

Prismessig så lønner det seg jo å handle før julerushet starter.

Til broren min og kona prøver vi å holde oss under 300,-, det er jo tross alt tanken som teller. De ønsket seg ny wook, og det har jeg allerede kjøp, var salg på jernia, 299,-. Full pris var 799,- tror jeg.

Skrevet

Jeg bruker å male bilder når jeg har dårlig råd :)

gå på

Claes Ohlson og kjøp lerret! :-)

fei1365380229
Skrevet

300 - 400 kroner til par må være mer enn nok.

Vi har kuttet ut mange og dyre gaver for noen år siden.

Ungene får for ca. 500 - 700 kroner hver, hvis det er noe de MÅ ha, som sykkel, slalåmski e.l. kan det bli litt mer. Hender også at det blir noen klær ekstra hvis det er noe de trenger.

Broderen har jeg sluttet med. Skal gi til niesa mi for første gang i år. Gleder meg!

Venninner: evt. en flaske vin, kinobilletter, en lunsj ute, middag el. ute.

Mamma og pappa: ca. 3-400 kr tilsammen. Blir gjerne vin, noe fin såpe, en sjokolade el. Vi har blitt enige om at bruk-opp-ting er best.

Mormor: 200 kroner ca. Også bruk-opp-ting.

Mannen min og meg kjøper ikke nødvendigvis til hverandre, men kanskje en bok, noen cd'er eller så blir vi enige om noe vi trenger (kjedelig?).

Dette tror jeg faktisk var de jeg hadde klart å skrenke det inn til i år.

fei1365380229
Skrevet

gå på

Hørtes morsomt ut. Kjøper du oljefarger og maler da eller. Har ikke tenkt å male noe til jul, men kunne tenkt meg og utfordre mine kreative evner etter jul kanskje :)

fei1365380229
Skrevet

Glemte visst svigerforeldrene mine, kan det være noen grunn til det eller?

De får vel sånn ca. 300 kroner tilsammen. Blir spennende å se hva vi får av dem i år, har fått 500 kroner hver og et par sokker de siste 10 åra.

Er ikke missfornøyd altså, men syns ikke vi trenger å være så kreative heller :)

Skrevet

gå på

Kanskje en ide å kunne male?? ; )

Jeg er interresert i kunst, og kan ikke si mine malerier blir noe å ha på veggen... Tviler på at andre i familien synes det også... hehe..

Skrevet

Hørtes morsomt ut. Kjøper du oljefarger og maler da eller. Har ikke tenkt å male noe til jul, men kunne tenkt meg og utfordre mine kreative evner etter jul kanskje :)

Nei -jeg bruker acryl. De har faktisk noen GODE farger på IKEA! :) i svære tuber.

her er mitt galleri - du ser selv hva som er laget i acryl:

http://www.geocities.com/flisa_ja/galleri.html

Skulle vært oppdatert litt det galleriet der.....huff...:-)

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Til broren min og kona prøver vi å holde oss under 300,-, det er jo tross alt tanken som teller. De ønsket seg ny wook, og det har jeg allerede kjøp, var salg på jernia, 299,-. Full pris var 799,- tror jeg.

Er litt sjokka her -- hvaslags regnskap er dette? Er det ikke omtanken som teller da?

Pleier mottagerne å vurdere vennskapet utfra verdien på gavene de får?

Synes dere opererer med høye beløp, hvis dere ikke har så mye å rutte med.

fei1365380229
Skrevet

Kanskje en ide å kunne male?? ; )

Jeg er interresert i kunst, og kan ikke si mine malerier blir noe å ha på veggen... Tviler på at andre i familien synes det også... hehe..

Men de tør sikkert ikke å si det til deg :) Så de henger det sikkert opp av ren og skjær empati med et reservebilde bak. Så tar de bare bort ditt hver gang du har vært der.

Skrevet

Nei -jeg bruker acryl. De har faktisk noen GODE farger på IKEA! :) i svære tuber.

Kjempefine jo! Trodde du var amatør jeg.. hehe.. Synes mensen og eggløsning var kjempefine, men kanskje litt snåle navn.. Men morsomme! Hihi...

fei1365380229
Skrevet

De var jo kjempefine. Tror jeg kanskje glemmer ideén etter å ha sett disse :)

Jeg er skikkelig dum; oppfører akryl seg omtrent som oljemaling eller er det mer som akvarellmaling?

Gjest rutangis netu
Skrevet

Voksne søsken bør da ikke kjøpe julegaver til hverandre! I vår familie har vi heldigvis blitt enige om å kjøpe kun til barna. De får selv om de er voksne da, helt til de får barn selv, da 'overtar' disse barna gavene fra oss.

Vi kjøper heller ikke mer enn 250-300 pr gave. En får fine presanger for det til barn. Lekebutikker og H&M feks. Eller bøker. Til tenåringer gir vi gjerne gavekort. CD, som var bankers før er jo ut, siden alle laster ned musikk.

Så kjøper vi til foreldrene våre, det blir gave til ca 500 enten det er en eller et par. De har allikevel nok av både penger og alt annet, så det er mest for å vise at en setter pris på dem og synes de fortjener såpass.

Kjøper noen få venninnegaver. Ikke noe kostbart, det varierer ut ifra hva en finner. Et år kanskje for 50, et annet for 150.

Og så har jeg noen gamle tanter som jeg drar innom med en blomst.

Til egne barn derimot blir det dyrere gaver. Mobil, TV, data- og sportsutstyr og dyrere ytterplagg, avhengig av hva de trenger. Dette ville vi kjøpt allikevel, så jul er en god unnskyldning.

Tull å ruinere seg på julegaver. Folk flest har ikke bruk for det de får, det blir bare fyllstoff. Da kan en eventuelt kjøpe nyttige ting en må kjøpe allikevel, som noen pakker med forskjellige teposer, god kaffe, produkter til personlig pleie og delikatesseprodukter som de ikke ville tatt seg råd til ellers.

Skrevet

Jeg er skikkelig dum; oppfører akryl seg omtrent som oljemaling eller er det mer som akvarellmaling?

som olje, men det tørker fort. Lettere å jobbe med syens jeg. Dessuten vasker du penslene i vann, ikke wh.spirit

Skrevet

Kjempefine jo! Trodde du var amatør jeg.. hehe.. Synes mensen og eggløsning var kjempefine, men kanskje litt snåle navn.. Men morsomme! Hihi...

Jeg ER amatør :) Ja, mensen og Eggløsning var det en gammel skolelærer som kjøpte - hehe, -skrev slike syke navn for å se om det fremmet salget -og det gjorde det jo.

Skrevet

Er litt sjokka her -- hvaslags regnskap er dette? Er det ikke omtanken som teller da?

Pleier mottagerne å vurdere vennskapet utfra verdien på gavene de får?

Synes dere opererer med høye beløp, hvis dere ikke har så mye å rutte med.

ps..den var ikke til deg, tonil, men generelt. ds

Skrevet

Acryl er som olje, - men tørker veldig fort - så man kan ikke lage detaljer på samme måte- om man da ikke har oppi et malemedium som gjør at acryl'en tørker sent.

Det kan bli masse fint om man f.eks maler med kniv eller spatel! her er et veldig enkelt eksempel:

http://www.exto.nl/gallery/dbimages/1043/1043-o-34866.jpg

og her er et:

http://www.johannvanrossum.nl/afbeeldingen/paintings/acryl%20taking%20waves.JPG

Gjest Big Mac
Skrevet

Voksne søsken bør da ikke kjøpe julegaver til hverandre! I vår familie har vi heldigvis blitt enige om å kjøpe kun til barna. De får selv om de er voksne da, helt til de får barn selv, da 'overtar' disse barna gavene fra oss.

Vi kjøper heller ikke mer enn 250-300 pr gave. En får fine presanger for det til barn. Lekebutikker og H&M feks. Eller bøker. Til tenåringer gir vi gjerne gavekort. CD, som var bankers før er jo ut, siden alle laster ned musikk.

Så kjøper vi til foreldrene våre, det blir gave til ca 500 enten det er en eller et par. De har allikevel nok av både penger og alt annet, så det er mest for å vise at en setter pris på dem og synes de fortjener såpass.

Kjøper noen få venninnegaver. Ikke noe kostbart, det varierer ut ifra hva en finner. Et år kanskje for 50, et annet for 150.

Og så har jeg noen gamle tanter som jeg drar innom med en blomst.

Til egne barn derimot blir det dyrere gaver. Mobil, TV, data- og sportsutstyr og dyrere ytterplagg, avhengig av hva de trenger. Dette ville vi kjøpt allikevel, så jul er en god unnskyldning.

Tull å ruinere seg på julegaver. Folk flest har ikke bruk for det de får, det blir bare fyllstoff. Da kan en eventuelt kjøpe nyttige ting en må kjøpe allikevel, som noen pakker med forskjellige teposer, god kaffe, produkter til personlig pleie og delikatesseprodukter som de ikke ville tatt seg råd til ellers.

Så du kjøper til venninner, men ikke til voksne søsken?!? Det hadde blitt helt feil for meg. Venner/venninner får ingenting, mens søske får selvsagt julegave, uavhengig av alder.

Skrevet

ps..den var ikke til deg, tonil, men generelt. ds

Er helt enig med deg.

Synes generelt at mange er for opptatt av hva ting koster, det er nå tross alt tanken som teller.

Kizza1365380506
Skrevet

Himmel, dere har god råd dere...

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...