Gå til innhold

Barn med tremenning


underligunderlig

Anbefalte innlegg

underligunderlig

Jeg er kjærerste med min tremenning.. hvor stor sannsynlighet er det for at hvis vi får barn i sammen, at det er noee galt med barnet? noen som kjenner til tilfeller der det har gått bra eller mindre bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner til tilfeller hvor dette har gått helt greit.

Dersom dere er bekymret, så er det kanskje et poeng å tenke gjennom det er mye arvelig sykelighet i familiene deres, og evt. diskutere risiko med en lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Min tante var gift med sin tremenning ,de fikk 3 barn sammen og graden av hjerneskade var størst hos den yngste og ble mindre etter hvert barn som kom til.Hun minste er total avhengig av hjelp mens de andre bor i forhold og har barn,men de trenger likevel endel hjelp fra andre.Jeg vil ikke sitte her og påstå at dette har skjedd fordi de var i familie men vil ikke nekte helt for det heller. Vi er en passe stor familie og ingen av de resterende har fått noen skader som disse har fått.Det triste var jo at foreldrene ikke taklet dette og barna ble plassert i forskjellige fosterhjem og kontakten mellom de er veldig dårlig.

Tilbake til ditt tilfelle ville jeg pratet med noen som har veldig greie på gener og etc før jeg ville startet med barn osv,uansett hva dere velger å gjøre så ønsker jeg dere lykke til på ferden

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gå bra og det kan gå mindre bra. Det kommer helt an på hvilke gener barnet får og hvilke gener dere har. Når dere er tremenninger har dere jo samme oldeforeldre. Det vil si at din bestemor/bestefar og hans bestemor/bestefar (disse er da søsken) har fått halvparten av sin oldemors og din oldefars gener. Noen av disse genene vil nok være de samme, men de har ikke fått like gener. Teoretisk sett kan de ha fått hver sin halvpart av foreldrenes gener, slik at de ikke har noen av de samme genene. Din bestemor/bestefar og hans bestemor/bestefar gir halvparten av sine gener, dvs. en fjerdedel av deres oldeforeldre sine gener videre til din far/mor og hans far/mor (disse er da søskenbarn). Din far/mor og hans far/mor gir da halvparten av sin fjerdedel videre til deg og din kjære. Det vil si at hver av dere har 1/8 av deres felles oldeforeldres gener. MEN det er skjelden at neste ledd får nøyaktig en fjerdedel av sine besteforeldres gener, det er tilfeldig hvilke gener hver forelder gir videre til sine barn, det vil si at du kan ha mer enn 1/8 av dine oldeforeldres gener, det samme kan din tremenning.

Barn av slektninger kan gå veldig bra. Vi har jo eksempler fra kongefamilien: Kong Olav var gift med sin kusine Märtha. De fikk tre friske barn.

Dersom der ikke finnes noen "syke" gener i familien skal det være trygt å få barn sammen. Men, slikt vet en skjelden. Det vet du ikke om du får barn med en hvilken som helst annen heller. Som sagt i begynnelsen av denne lange avhandlingen;) Om ditt barn får skader som følge av at dere er i slekt kommer helt an på hvilke arvestoffer (gener) som videreføres til barnet.

Lykke til iallefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...