Gå til innhold

Hvor mye gir du til Hjerteromaksjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte at det innlegget mitt kunne tolkes feil. Jeg syns 100 kroner er helt greit å gi. Jeg har vel ligget på rundt 100-200 selv før.

Det som sjokkerte oss var at veldig mange (de fleste) bare gav noen småmynter. Og at det var så mange som ikke åpnet døra for oss eller ikke ville gi. Det er klart at enkelte har veldig lite å avse, og det har jeg forståelse for. Men at så mange ikke hadde noe å avse....?

Vi ga så mye fordi vi ønsket å prioritere det. Det er klart at vi vil merke de pengene, vi har ikke SÅ mye penger vi heller akkurat... Men vi ønsker å prioritere det. Så får vi heller gi avkall på noe annet :-)

Du anklger folk for ikke å være hjemme.Ikke alle som gidder å sitte inne hele søndagen heller da, når man har fri og lyst til å finne på noe.Det er bra for den psykiske helse nemlig.

Selv var vi i frognerparken og luftet ungene, deretter hos venner. Det ringte ikke på døra så lenge vi var der. Vi kom hjem kl.17.00 ca. Vi ventet dem, men det kom ingen der heller.

Vi pleier å gi papirpenger, men gidder ikke å løpe rundt å lete etter bøssebærerne heller.

Dessuten gir vi til folk som ringer og tigger på telefonen, noe so fører til at de bare ringer enda mer. Jeg har absolutt ikke dårlig samvittighet over at vi ikke var hjemme. Dessuten betaler jeg godt over 40% skatt.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

8

• Maggi

3

• Babette

3

• msna

3

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

Samboeren min og jeg ga 1000 kroner hver... Det er mye mer enn jeg har gitt før hvertfall, men tenkte at andre har mye mer bruk for de pengene enn meg...

Vi har også gått med bøsse i flere timer i dag. Og er ganske sjokkerte over hvor LITE folk gav, hvis de i det hele tatt var hjemme og åpnet døra. Vi opplevde flere ganger at vi hørte folk bak døra som ikke lukket opp. Folk gav stort sett småpenger. Et par stykker som gav 200 lapper, en som gav 150 og et par stykker som gav 100. At det er så få som gir papirpenger i det er for dårlig syns jeg.

En annen ting vi fant ut er at unge folk gir mer. Bortsett fra hun "wannabe-Nemi" som bare sa NEI og lukket døra igjen.

Vi kan hvertfall legge oss med god samvittighet i kveld :-)

Men sånne bøssebærere som deg er jeg glad jeg ikke åpnet døra når jeg så dem i kikkehullet.

Nei, bøssebærerne tar ikke kort, og de eneste kontantene jeg hadde var 100 kroner jeg skulle bruke på hockeykamp.

Gjest hushora
Skrevet

Men sånne bøssebærere som deg er jeg glad jeg ikke åpnet døra når jeg så dem i kikkehullet.

Nei, bøssebærerne tar ikke kort, og de eneste kontantene jeg hadde var 100 kroner jeg skulle bruke på hockeykamp.

Fy faen...

Skrevet

1000 kr?

Det er nok ikke mange som kan avse så mye.

Syns ikke du har så mye å bli sjokkert over, ærlig talt.

Når du syns det er for lite at folk gir 100kr, f eks, høres merkelig ut.

De fleste av oss har mange utgifter, og når mange tilsammen gir f eks 100, så blir det jo mye tilsammen.

Tror det er mange i NOrge i dag som har råd til å avse 100 kroner...og vel så det.

Gjest hansen og dysvik
Skrevet

Du anklger folk for ikke å være hjemme.Ikke alle som gidder å sitte inne hele søndagen heller da, når man har fri og lyst til å finne på noe.Det er bra for den psykiske helse nemlig.

Selv var vi i frognerparken og luftet ungene, deretter hos venner. Det ringte ikke på døra så lenge vi var der. Vi kom hjem kl.17.00 ca. Vi ventet dem, men det kom ingen der heller.

Vi pleier å gi papirpenger, men gidder ikke å løpe rundt å lete etter bøssebærerne heller.

Dessuten gir vi til folk som ringer og tigger på telefonen, noe so fører til at de bare ringer enda mer. Jeg har absolutt ikke dårlig samvittighet over at vi ikke var hjemme. Dessuten betaler jeg godt over 40% skatt.

Skatt, ja...det var vel noe annet?!

Jeg var også i Frognerparken i dag; ganske mange bøssebærere der!!

Skrevet

Ikke en eneste en ved lekebåten ihvertfall.

Skrevet

Uff, det var flaut da det ringte på døra. Jeg fant ikke lommeboka mi - løp frem og tilbake og lette, mens dama ventet. Til slutt fant jeg den i bilen - omtrent tom for penger... puttet på de 40 kr som lå der.

I kveld ringte jeg det nummeret to ganger - så tilsammen ble det vel 490 kr fra oss da.

Utrolig greit med en sånn telefontjeneste - for oss som glemmer å ta ut penger :-)

Skrevet

I morgen står det i aftenposten at maggi gav 30 kr og Dorthe ga ingenting. Men her kom det ingen bøssebærer så jeg er fritatt.

Jeg så bøssebæreren da, hun bare så seg rundt på gårdsplassen og så snudde hun. Ikke mye engasjement der du :o)

mer engasjert enn deg i hvert fall ;)

Skrevet

mer engasjert enn deg i hvert fall ;)

Nei, hvorfor synes du det?

Skrevet

Samboeren min og jeg ga 1000 kroner hver... Det er mye mer enn jeg har gitt før hvertfall, men tenkte at andre har mye mer bruk for de pengene enn meg...

Vi har også gått med bøsse i flere timer i dag. Og er ganske sjokkerte over hvor LITE folk gav, hvis de i det hele tatt var hjemme og åpnet døra. Vi opplevde flere ganger at vi hørte folk bak døra som ikke lukket opp. Folk gav stort sett småpenger. Et par stykker som gav 200 lapper, en som gav 150 og et par stykker som gav 100. At det er så få som gir papirpenger i det er for dårlig syns jeg.

En annen ting vi fant ut er at unge folk gir mer. Bortsett fra hun "wannabe-Nemi" som bare sa NEI og lukket døra igjen.

så heldige dere er som har råd til å gi så mye! Vi gav det vi kunne, tydeligvis ikke nok etter dine standarder - men la oss også med god samvittighet.

Håper ikke det var du som var min bøssebærer!

Gjest rutangis netu
Skrevet

Du får gå i bresjen for at innsamlings'sjefene' skjønner at samfunnet fungerer med visakort stort sett. Jeg, og mange med meg, har aldri kontanter i lommeboka. Vi kan kun betale for oss i kortterminal. Butikker som ikke har det, får ikke noen handel med meg. Vedder på at innsamlingsaksjoner, uansett sak, ville få inn betydelig mye mer ved å ha håndholdte terminaler. En må følge med i tiden!

Ikke alle ringer eller betaler over nettet, men mange ville betale ved døre - med kort!

Skjønner dere virkelig ikke selv at dette er grunnen til at folk ikke har 'lapper'? Dere har med andre ord ikke gjort kundeundersøkelser? DET er dumt hvis en vil ha inn midler i våre dager.

Forresten - hvor mange av de som gå (i dine øyne) småpenger ved døra tror du i tillegg hadde ringt inn penger?

Gjest rutangis netu
Skrevet

Er det virkelig slik at jeg risikerer å bli navngitt og hengt ut av bøssebærere på nettet på bakgrunn av at bøssebærerne kommer til mitt hjem for å få penger til årets aksjon? Kanskje det kommer i avisens sladrespalte at jeg bare hadde noen mynter, ikke sedler?

*også sjokkert*

På folkemunne blir det helt sikkert snakket om deg i så fall! Finnes nok dessverre mange slike bøssebærere. Synes jeg hører demunder opptellinga. Vet du at fru det og da bare ga... og herr det og det ga ingenting... Blæh!

Gjest rutangis netu
Skrevet

Var skatt noe annet? Vi betaler vel skatt for å finansiere alle våre felles goder? Inklusive psykisk helse-problematikken!

Så det vi samlet inn kan du jo egentlig se på som frivillig ekstraskatt. Siden psykisk helse ikke blir prioritert når skatt og avgifter ble fordelt, må det norske folk samle inn selv.

Skal en være litt vrang, så er et en måte å se det på...

Skrevet

Som hvilke holdninger da? Jeg er sjokkert over hvor lite de ga i den gata vi gikk i. Enkelte hadde nok ikke mer å avse og de syns jeg skal ha god samvittighet. Men har ikke noen tro på at det er SÅ dårlig stilt i nabolaget vårt som kronestykkene i bøssa vår skulle tilsi. For det var ikke stort vi fikk samla inn...

Nå er det jo allmenn kjent at de med minst gir mest.

Jeg ville gjerne gi, men her kom det ingen, ingen i feltet der jeg bor fikk besøk!

Så de satt vel hos noen og drakk kaffe da!

Skulle gjerne ha gått selv, for å samle inn penger til nettopp sånne som meg og mange andre her inne, som lider av noe av det som det ble samlet inn til...

men det lot seg ikke gjøre da jeg ligger og er går sjuk!

Skrevet

Her var det bare junior som var hjemme, og han la på en pen seddel fra egen lommebok.

Hilsen stolt

Skrevet

Jeg brukte å gå tiggerunder for forskjellige gode formål da jeg var yngre (ikke så fryktelig mange åra siden). Det ble ganske åpenbart etterhvert at summen vi fikk i bøssa var omvendt proporsjonalt med inntektsgrunnlag og/eller alder. Sedlene satt gjerne løsest hos småbarnsfamiliene i små rekkehusleiligheter, mens de eldre ekteparene med millionformuer og stor villa typisk kunne gi 13,50 og kanskje et par engelske mynter. Unntak fantes det jo, men sånn generelt var det slik.

Det er en grunn til at noen er rike og noen er fattige. Du blir ikke rik av å gi fra deg pengene dine.

Skrevet

Var skatt noe annet? Vi betaler vel skatt for å finansiere alle våre felles goder? Inklusive psykisk helse-problematikken!

Så det vi samlet inn kan du jo egentlig se på som frivillig ekstraskatt. Siden psykisk helse ikke blir prioritert når skatt og avgifter ble fordelt, må det norske folk samle inn selv.

Skal en være litt vrang, så er et en måte å se det på...

En kan også være sikker på at staten kutter i støtten til dette med antallet kroner som blir samlet inn, for nå får de jo inn penger på annet vis.

Skrevet

Jeg lurer alltid på hvorfor de legger slike aksjoner rett før folk får trygd. Sannsynligheten for at folk hadde gitt mer hvis det var etter utbetalingsdato.

Gjest mitt svar
Skrevet

Mynter er da ok å gi? Ga mange tyvere, vi..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...