Gjest ikke mitt vanlige nick i dag nei Skrevet 17. oktober 2004 Skrevet 17. oktober 2004 hei jeg kommer antakelig til å få stomi pga sykdom innen tid og stunder og skulle gjerne hørt litt andres erfaringer rundt dette? Er man feks veldig utsatt for lekkasjer? Gir det noen gang vond lukt? NOen sjenerende lyder? Håper noen har eller kjenner noen som har stomi og som kan svare meg. 0 Siter
Gjest surreal Skrevet 17. oktober 2004 Skrevet 17. oktober 2004 Hei! Har ikke personlig erfaring med dette selv, men fant et par sider på nettet der du kanskje kan finne den hjelpen du trenger. Jeg kjenner et par folk i foreningen Norilco (for stomiopererte), og etter å ha hørt en del om hva/hvordan de driver foreningen vil jeg absolutt anbefale deg å ta kontakt med dem. Der vil du garantert få hjelp og støtte, og kanskje (om du vil) bli med i et aktivt, godt miljø http://www.ffo.no/?dokId=454 http://home.online.no/~o-bekkel/Norilco.html Håper noe av dette er til hjelp, lykke til! hilsen 0 Siter
Gjest ring Homecare Skrevet 17. oktober 2004 Skrevet 17. oktober 2004 Slike spørsmål som dette kan du få gode svar på fra en stomisykepleier. Det jobber noen slike på sykehus, men også en del hos leverandører av sykepleieartikler, f.eks. Homecare. Du kan også evt. få tilsendt prøver på bandasjemateriell før du evt. skal opereres, slik at du får sett hvordan de ulike systemene fungerer. Leger er ofte kjappe i samtaler med pasientene, derfor er det greit å kunne prate med noen som ikke teller minuttene. 0 Siter
Dorthe Skrevet 17. oktober 2004 Skrevet 17. oktober 2004 Urin eller tarm? Ved urin kan du få et hull i navelen som du kateriserer igjennom så slipper du posen. 0 Siter
Gjest ikke mitt vanlige nick i dag nei Skrevet 18. oktober 2004 Skrevet 18. oktober 2004 Urin eller tarm? Ved urin kan du få et hull i navelen som du kateriserer igjennom så slipper du posen. det blir tarmstomi. så noen urinpose er utelukket 0 Siter
Gjest doll Skrevet 18. oktober 2004 Skrevet 18. oktober 2004 Jeg har også en tarmsykdom, ulcerøs colitt og er mulig jeg også må ha stomi engang. Men jeg orker ikke gå og tenke på det. Har til tider vært så syk at jeg t.o.m har ønsket meg stomi for å bedre livskvaliteten. Fikk sykdommen da jeg var 20 og er nå 30år. En forferdelig sykdom. Synes ikke du skal gå og bekymre deg over stomi, for det er store muligheter at de kan lage et reservoar isteden. da slipper du stomi, men vil slite med løs avføring. Men bedre det. Har du også ulcerøs colitt kanskje? 0 Siter
Gjest doll Skrevet 18. oktober 2004 Skrevet 18. oktober 2004 Glemte å si at jeg jobber i hjemmesykepleien og har skiftet på stomi ofte. Lyder kan man være plaget av, man må være forsiktig med kosten. Ikke spise ertesuppe f.eks. Når det gjelder lukt, er ikke det så ille. Posene er veldig fine. Lekkasje skjer sjelden. Ofte har man tømming en fast tid hver dag, slik de uten stomi har. Mange har avføring hver morgen f.eks. Håper du ble klokere av dette:) 0 Siter
Gjest ikke mitt vanlige nick i dag nei Skrevet 18. oktober 2004 Skrevet 18. oktober 2004 Jeg har også en tarmsykdom, ulcerøs colitt og er mulig jeg også må ha stomi engang. Men jeg orker ikke gå og tenke på det. Har til tider vært så syk at jeg t.o.m har ønsket meg stomi for å bedre livskvaliteten. Fikk sykdommen da jeg var 20 og er nå 30år. En forferdelig sykdom. Synes ikke du skal gå og bekymre deg over stomi, for det er store muligheter at de kan lage et reservoar isteden. da slipper du stomi, men vil slite med løs avføring. Men bedre det. Har du også ulcerøs colitt kanskje? ikke ulcerøs colitt men en skade i tarmsystemet som gjør det svært vanskelig å tømme tarmen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.