Gå til innhold

Vil forndre livsstilen min!

Hanne83

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på litt over 100 kg som rager 1,68cm over bakken. Jeg vil endre livsstilen min, og ikke for å snakke om kostholdet, men vet ikke hvor jeg skal begynne eller hva som er bra å spise. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo lese litt på www.drlindbergs.no

Der står det litt om hvordan Dr. Fedon Lindberg ser på kosthold. Han baserer seg på et lavglykemisk kosthold, dvs. et kosthold med lite enkle karbohydrater som fint brød, pasta, ris, poteter men mer grove kornsorter, grønnsaker, linser, kjøtt, fisk osv.

Jeg har selv gått ned 20 kg ved hjelp av lavglykemisk kosthold. Og i tillegg til vektnedgangen føler jeg meg friskere når jeg spiser, det som for meg er, riktig.

Uansett tror jeg det aller viktigste når man ønsker å endre livsstil er å øke andel av bevegelse i hverdagen. Hvordan du gjør det må du finne ut selv, men helsestudio, gåturer, svømmehallen osv er fine muligheter.

Helst bør du bruke 30-60 daglig på å bruke kroppen din på en eller annen måte.

For varig vektnedgang er det viktig å ha nok muskler. Muskler er nemlig de beste forbrennerne vi har.

Så en blanding av utholdenhetstrening og styrketrening er det beste om du ønsker å gå ned i vekt.

Jeg kan skrive i timesvis om dette, men her har du i allefall noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der står det litt om hvordan Dr. Fedon Lindberg ser på kosthold. Han baserer seg på et lavglykemisk kosthold, dvs. et kosthold med lite enkle karbohydrater som fint brød, pasta, ris, poteter men mer grove kornsorter, grønnsaker, linser, kjøtt, fisk osv.

Jeg har selv gått ned 20 kg ved hjelp av lavglykemisk kosthold. Og i tillegg til vektnedgangen føler jeg meg friskere når jeg spiser, det som for meg er, riktig.

Uansett tror jeg det aller viktigste når man ønsker å endre livsstil er å øke andel av bevegelse i hverdagen. Hvordan du gjør det må du finne ut selv, men helsestudio, gåturer, svømmehallen osv er fine muligheter.

For varig vektnedgang er det viktig å ha nok muskler. Muskler er nemlig de beste forbrennerne vi har.

Så en blanding av utholdenhetstrening og styrketrening er det beste om du ønsker å gå ned i vekt.

Veldig enig med deg - spesielt vedrørende økt fysisk aktivitet!

Uten dette kan man ikke regne med å oppnå varig redusert kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved en link til noe SDD skerv for litt over ett år siden, og det er SVÆRT mye i det han sier. Og jeg er imponert over at han gadd å skrive så omfattende om det.

http://www.doktoronline.no/section/nosection?action=gotomsg&left=%2Fforum%2F21%2F83.ipg%3Fview%3Dthread%26thread%3D1747592&right=%2Fforum%2Fbin%2Fshow.wa%3Fmsgid%3D1750935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei jente som hadde den vekta du har.

Hun la om kostholdet, Grethe Roede gikk hun på.

Kuttet ut sjokolade og andre søtsaker, også brus.

Sist, men ikke minst begynte hun å mosjonere. Hun sykla mye, både utendørs og på trimsykkel.

Det er jo greit med trimsykkel, du kan sykle og f.eks. se TV samtidig så blir det ikke så kjedelig. Da kan du virkelig få igang hjerte/lungefunksjon og svette. Det er det som er bra. F.eks. kan du gjøre noen øvelser med håndvekter etterpå. Ovennenvte om du synes det er ok å trene i egen stue da.

Hun jeg kjenner gikk ned 30 kg. ble så fin. Ikke noe "dødhud". Hun var litt over 30 år dengang.

Jeg selv har mye tro på Lindbergdietten pr. idag.

Det viktigste er ihvertfall og legge om kostholdet og trene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ei jente som hadde den vekta du har.

Hun la om kostholdet, Grethe Roede gikk hun på.

Kuttet ut sjokolade og andre søtsaker, også brus.

Sist, men ikke minst begynte hun å mosjonere. Hun sykla mye, både utendørs og på trimsykkel.

Det er jo greit med trimsykkel, du kan sykle og f.eks. se TV samtidig så blir det ikke så kjedelig. Da kan du virkelig få igang hjerte/lungefunksjon og svette. Det er det som er bra. F.eks. kan du gjøre noen øvelser med håndvekter etterpå. Ovennenvte om du synes det er ok å trene i egen stue da.

Hun jeg kjenner gikk ned 30 kg. ble så fin. Ikke noe "dødhud". Hun var litt over 30 år dengang.

Jeg selv har mye tro på Lindbergdietten pr. idag.

Det viktigste er ihvertfall og legge om kostholdet og trene.

Lykke til!

Så bra det er andre som meg! Da får jeg motivasjon. Jeg føler liksom at det er for sent å gå ned i vekt nå,men det er jo ikke riktig. Jeg har prøvd å slutte med sjokolade og andre godterier og brus, men jeg klarer det rett og slett ikke. Må finne på noe så jeg kan klare det. Er så lei av å handle i Big is Beautiful avd til Hennes.. Noen som har noen tips om hvordan jeg skal klare å holde meg vekk fra alt det gode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det er andre som meg! Da får jeg motivasjon. Jeg føler liksom at det er for sent å gå ned i vekt nå,men det er jo ikke riktig. Jeg har prøvd å slutte med sjokolade og andre godterier og brus, men jeg klarer det rett og slett ikke. Må finne på noe så jeg kan klare det. Er så lei av å handle i Big is Beautiful avd til Hennes.. Noen som har noen tips om hvordan jeg skal klare å holde meg vekk fra alt det gode?

"VILJE" er et vikig ord her. Likeså må du være sta med deg selv.

Skjønner godt at det er vanskelig å unngå søtsakene, det er jo så godt...! Kroppen din er vel vant til det. Tro meg, det er verst de første dagene, det tar sin tid å venne kroppen av med alt det søte. Sakte, men sikkert vil du merke mindre behov.

Du kan jo kjøpe krom og prøve med det, men i større doser enn det som det står på boksen.

En av mine døtre vil gjerne ned noen kilo nå, tredje uka hun prøver å være flink til å spise mindre og ikke noe godteri midt i uka. Hun hadde det fælt de første dagene, men nå går det bedre og har gått ned ca. 3 kg. allerede. Koser seg i helgene, men mindre sjokolade etc. enn tidligere. "Lørdagsgodteriet" er betraktelig redusert. Sykler på trimsykkel og ser på TV hver kveld, ca. en halv time. Om hverdagskveldene lager vi et frukt/grønnsakfat. Noe må man jo kose seg med i disse mørke høstkvelder. Ikveld f.eks. blir det usukra bjørnebær (fra frossendisken i butikken) og eplebåter.

Så sett igang.......det er nemlig aldri for sent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slank i en fart?

Meld deg inn på et av disse matregistrerings programmene på internett. Da kan du se hvor mye kcal som kommer fra hvilke matvarer og hvor mye du skal spise hver dag, du kan også legge inn trim.

Veldig bra opplegg.

somebody.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du til frokost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du til frokost?

Jeg?

F.eks. et par kokte egg, 2-3 skiver roastbiff, 1 tomat og noen biter blomkål. Drikker vann og urtete til.

Eller en porsjon All-Bran 15% med 1 ss linfrø i og skummet melk, 1 egg og en stor bit agurk. Vann og urtete ved siden av.

Hvordan det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg?

F.eks. et par kokte egg, 2-3 skiver roastbiff, 1 tomat og noen biter blomkål. Drikker vann og urtete til.

Eller en porsjon All-Bran 15% med 1 ss linfrø i og skummet melk, 1 egg og en stor bit agurk. Vann og urtete ved siden av.

Hvordan det?

Bare nysgjerrig siden du snakket om FL diett. Jeg prøver å tenke litt igjennom mitt eget kosthold, og har ofte lurt på hva er lurt å spise til frokost. Spiser oftest All Bran med lettmelk, gjerne med frukt. I helgene spiser jeg gjerne toast med ost og enkelte ganger marmelade, og av og til egg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også prøve å gå ned noen kilo.

Jeg har meldt meg inn i SATS. Dyrt, men har du mulighten/råd til det, anbefaler jeg deg det:)

De er kjempe greie der, og gir masse veilidning. De samarbeider også med Dr. Lindberg, og har kurs med han.

Jeg klarte ikke holde meg unna sjokolade. Nå når jeg trener går det litt bedre. De sier også på Sats at når man trener, balanserer man lysten på sukker eller noe slikt. Husker ikke helt...

Jeg tordde det bare var sånne skikkelige trenings babes på sats, og gruet meg. Men de fleste er helt normale folk som trener for enten å gå ned, eller holde seg i form.

Du kan også gå inn på www.sats.no, klikke på "Temaer" og så på "trening og vektreduksjon"

Dette ble litt langt og mye reklame men.

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare nysgjerrig siden du snakket om FL diett. Jeg prøver å tenke litt igjennom mitt eget kosthold, og har ofte lurt på hva er lurt å spise til frokost. Spiser oftest All Bran med lettmelk, gjerne med frukt. I helgene spiser jeg gjerne toast med ost og enkelte ganger marmelade, og av og til egg også.

Hovedprinsippet til Lindberg er at hver måltid skal være balansert. Man skal aldri spise et måltid bestående bare av karbohydrater. Så f.eks. brød med syltetøy er en dårlig FL-frokost - eller måltid fordi det er nesten ingen proteiner, og også lite grønt. Spiser man en grov skive med endel rent kjøttpålegg, 1 egg, 1 tomat og litt agurk har man straks et mer balansert måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedprinsippet til Lindberg er at hver måltid skal være balansert. Man skal aldri spise et måltid bestående bare av karbohydrater. Så f.eks. brød med syltetøy er en dårlig FL-frokost - eller måltid fordi det er nesten ingen proteiner, og også lite grønt. Spiser man en grov skive med endel rent kjøttpålegg, 1 egg, 1 tomat og litt agurk har man straks et mer balansert måltid.

Så det går an å spise vanlig brød i FL dietten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det går an å spise vanlig brød i FL dietten?

Vanlig og vanlig. Vanlig kjøpebrød er ikke å anbefale da de ikke er grove nok. Selv de groveste av de vanlige brødtypene inneholder minst 50% hvetemel.

Men f.eks. Lindbergbrød, Ingers Rugbrød, hjemmebakt grovt brød (det aller beste) kan man spise 1-2 skiver av om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...