Gå til innhold

Har de i fengsel stemmerett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare nysgjerrig....gjennomføres det valg i norske fengsler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det settes ut valgurne i et fellesrom, og de innsatte blir fulgt dit for å stemme.

Gjest bare en
Skrevet

Fikk sjokk da jeg hørte på nyhetene at amerikanske statsborgere som har sonet en straff mister stemmeretten sin for resten av livet.

Trodde USA var kommet lengere....

Skrevet

Her i landet kan du bare miste stemmeretten hvis du blir dømt for en forbrytelse mot rikets sikkerhet og statsmakten og slikt. Så hvis du rapper en valgurne eller skyter kongen risikerer du å miste stemmeretten noen år. Arne Treholt for eksempel mistet vel kanskje stemmeretten sin.

Skrevet

Fikk sjokk da jeg hørte på nyhetene at amerikanske statsborgere som har sonet en straff mister stemmeretten sin for resten av livet.

Verdens største demokrati vet du (er vel egentlig India som fortjener den tittelen?).

Amerikansk rettspraksis er jo litt rar. Blir du tatt for biltyveri tre ganger i California blir du buret inne på livstid.

Skrevet

Amerikanere som sitter i fengsel stemmer ikke mens de sitter der,men de kan stemme når de har sonet ferdig.

Skrevet

Amerikanere som sitter i fengsel stemmer ikke mens de sitter der,men de kan stemme når de har sonet ferdig.

Både rett og feil på samme tid. Amerikanske stater har vidt forskjellig rettspraksis. På samme måten som noen stater har dødsstraff og andre ikke, er det noen stater som nekter eks-innsatte stemmerett.

Skrevet

Både rett og feil på samme tid. Amerikanske stater har vidt forskjellig rettspraksis. På samme måten som noen stater har dødsstraff og andre ikke, er det noen stater som nekter eks-innsatte stemmerett.

Det har du rett i, og den tanken slo meg da jeg hadde skrevet innlegget. Selv har jeg bodd i New York området, i staten New Jersey. Jeg vet at der kunne tidligere innsatte velge, men jeg vet også at forholdene i amerikanske fengsel ligner ikke på Skandinavia. Vet om amerikanere som har sonet åresvis i fengsel for voldsforbrytelser som hadde betydd noen få måneder her. En dame fikk livstid for å skrike til mannen sin at han skulle ta naboen, som mannen hennes siden drepte. En god venninne av meg som er nå pensjonert, men var utdannet advokat, jobber med saken hennes frivillig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...