Gå til innhold

Om plassering av PC-utstyr i nærheten av barnerom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et kontor vegg i vegg med soverommet, hvor grindsengen står like bak veggen hvor div. PCer/skjermer og en trådløs router står plassert. Jeg har tenkt på dette lenge og lurer på om det kan være skadelig. Vi har en skjerm som er vridd mot hjørnet, slik at den ikke skal stråle direkte mot babyens seng/hode, men en trådløs router står som nevnt på en hylle like ved sengen (bare med veggen mellom).

Vi skrur av skjermer om natten, men noen ganger (ofte egentlig) blir disse brukt langt utover natten mens barnet sover.

Noen som vet om hvor skadelig dette er/kan være? Jeg har bare en sterk følelse av at dette ikke er så lurt, men vet egentlig ikke så mye. Vurderer å flytte sengen hennes til andre siden av rommet, men hun vil da få mye trekk på seg fra vinduet. Så jeg gjør det ikke uten at jeg vet at det er et poeng.

Fint hvis noen vet noe, eller kan peke til en artikkel hvor dette står omtalt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tvilsomt om dette er noen strålefare. Jeg har målt magnetfelt under en 11 kV kraftlinje, husker i farten ikke strømstyrken, men den var moderat. Magnetfeltet forsvant bare et par meter ut fra siden av kraftledningen. Denne linjen har en mange ganger så stort magnetfelt som en pc, det kan ikke sammenlignes en gang.

Men i og med at dere har en trådløs forbindelse så kanskje det er radiobølgene som kan være mer skadelig enn et magnetfelt.

Jeg tror ikke at dette er skadelig, vi er jo omgitt av radiobølger hele tiden og det er så langt ikke påvist noen skader, hvis vi ikke har nærkontkakt med kilden, som f.eks en mb tlf som holdes inntil øre ofte over lang tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...