Gå til innhold

Skattefrikort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har aldri hatt noen (fast) inntekt, dvs. har aldri jobba og skal nå begynne å jobbe heltid fra og med 1.november.Vet at man kan tjene inntil 23399 kr uten å betale skatt, i året. Spørsmålet mitt er da om jeg kan tjene 23399 fram til jul, og så få et nytt skattekort for år 2005, og tjene ytterlige 23399 uten å betale skatt?

Stillingen er som julehjelp og jeg skal derfor i utgangspunktet bare jobbe fram mot nyttår, men har også blitt tilbudt forlengelse om jeg vil det. Men jeg lurer på om det vil lønne seg.

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, du kan ha ett frikort pr kalenderår. Men dersom du regner med å tjene over fribeløpet i 2005, lønner det seg å ta vanlig skattekort fra januar 2005, ellers får du mye høyere skattetrekk når du går over fribeløpet, da du må "kompensere" for at du ikke har betalt skatt før.

skorpionfisken
Skrevet

Hvis det er det eneste du tjener i år, så skal du ikke ha noe annet enn frikortet.

Hvis du bare skal jobbe etter jul, og ikke som ekstrahjelp hele året og ekstra i sommerferien og på nytt neste jul så holder det med frikort da også. Det du risikerer er at om du begynner med et frikort, og tjener over minstegrensa så trekker de 50% skatt av det du tjener over grensa på vel 23000,-. Du kan da be om et vanlig skattekort basert på hva du tror du vil tjene, men skatten på det du tjener over det beløpet er høyere enn om du har et lavt skattekort hele året.

Skrevet

Hei

Svarene under er riktige hvis du er enslig. Er du gift og din ektefelle har hatt skattekort i klasse 2 dette året, så blir det mer komplisert.

Ellers pleier man å si at det passer greit å bruke et skattekort med 10% trekk fra første lønning hvis man vet at årsinntekten havner et sted mellom frikortgrensen og ca 60.000.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...