Gå til innhold

Disse h...... små fluene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er kjøkkenet mitt fullt av disse små fluene.

Hva gjør jeg før jeg blir sprø? I potteplantene står det fyrstikker med svovelen opp. Jeg har vanna med salmiakk i vannet, jeg har pakka inn all frukt og lagt på verandaen. Radarflaska står framme på kjøkkenbenken, og jeg angriper med døden i blikket når irritasjonen blir for stor.

Like forbanna blir de bare flere og flere. De har vært her vel en uke nå, er det jeg som er utålmodig - tar det lenger tid før de er utrydda med de metodene jeg nevner?

Hva kan kilden til dette være? Og hjelp meg - pliiiiiiiiiis!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis du har poteter liggende, kan dette være kilden

Neei - poteter har jeg i plastboksen i kjøleskapet - så det er nok ikke det heller.

Takk for tipset!

Skrevet

Kilden er fuktig blomsterjord.

Jeg hadde store problemer med dette da jeg dyrket agurker og andre grønnsaker. Agurkplantene måtte ha vann hele tiden, så derfor var det alltid fuktig jord tilgjengelig for disse hersens fluene.

Løsningen ble noe jeg kjøpte på blomsterforetningen. Noen gule plastgreier med lim på som du satte i jorden. Fluene satte seg fast i klisteret.

Ulempen med disse var at de var ganske store, så de passer ikke så godt i små blomsterpotter.

Jeg har også forsøkt noen klistremerker som skulle holde fluene vekke. De funket ikke hos meg.

Skrevet

Tusen takk for gode råd! Jeg stikker innom blomsterbutikken i dag!

Skrevet

Nok et tips som hjalp for meg: Vann blomstene i skåla sånn at ikke det øverste laget med blomsterjord er fuktig. Utrolig men sant - det var det som skulle til. Før det brukte jeg alle de knepene du ramser opp pluss noen andre.

Gjest jobber i blomsterbutikk
Skrevet

fluene som er i planter har ingen ting med fluer som går på frukt. De små fluene som går på frukten er bananfluer om jeg ikke tar helt feil og kommer om man har frukt liggende for lenge.

Fluene i planter er noe annet derimot. Vil du ha et enkelt knep? La plantene tørke ut lett på overflaten. Bland deretter litt vaniljesukker og bakepulver som du strør på jordoverflaten.. For nå bakepulver kommer i kontakt med det bløte i mavene til småfluene, jo da sprenges de, og småfluene dør. Funker fint. Bør gjentas med ca en ukes mellomrom i 2-3 uker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...