Gå til innhold

Hvordan konstatere leddgikt?


Gjest fin

Anbefalte innlegg

Jeg er 35 år, har tatt tyroksin for hypothyreose i halvannet år. Diagnose ble stilt på bakgrunn av stoffskifteprøver, samt at jeg hadde vondt i fingerleddene og strålende smerter nedover høyre arm. Til tider var det så ille at det var vanskelig å holde i f.eks. telefonrøret og gaffel/kniv, og jeg våknet ofte med sammenknyttede hender som smertet. På bakgrunn av manglende funn av antistoffer (RF?) mot leddgikt, konstaterte legen med at mine plager ikke skyldtes leddgikt.

Nå er plagene tilbake igjen. Jeg er ofte støl om morningen, ryggen føles stiv og lite smidig, det verker nedover ryggsøylen. Jeg føler meg som ei gammel kjerring, rett og slett. Legen min har ymtet frempå om leddgikt igjen, og jeg skal ta en ny antistoff prøve. Men den slår vel ikke ut på alle med leddgikt? Anbefaler du at jeg undersøkes med røntgen? Ellers noe jeg kan forvente av undersøkelser?

Min mor har forøvrig også hypothyreose i tillegg til benskjørhet og en meget aktiv form for leddgikt. Hvordan er arveligheten?

På forhånd mange takk for svar:-)

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Kjære -fin. Leddgikt er i stor grad en klinisk diagnose,slik at det ikke nødvendigvis må være utslag på blodprøvene.Mtp.røntgen vil det her gjerne gjøres funn etter en tid med sykdommen,men i en tidlig fase kan røntgenbildene være helt normale.Det er en viss arvelighet av denne sykdommen,slik at dine plager sammen med din mors kjente sykdom,gir grunnlag for å mistanke at du også kan ha fått leddgikt.Det finnes brukbare medisiner,og det er nå også kommet en ny type,slik at det skal være mulig å hjelpe deg med dette,hvis det konkluderes med denne diagnosen.Det må også taes hensyn til at du har hypothyreose,da denne sykdommen også kan gi muskel-/leddsmerter,slik at det vil være viktig at man er sikker på at du er riktig dosert med thyroxin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...