Gå til innhold

Yoghurt..

Gjest Milla_26

Anbefalte innlegg

Gjest Milla_26

Hei jenter og gutter!

Håper noen kan veilede meg litt her..

Jeg har en relativt stillesittende jobb, og det gjør jo at jeg ikke kan spise det jeg allerhelst vil ha. Så lurer jeg på, ca 0,5 liter melonyoghurt per dag, er det til å legge på seg av? Spiser selvfølgelig av og til middag, masse frukt / grønt og brødmat i tillegg da!

Yoghurt / kornmo kjekks / Crackers ( salt kjekks ) er den snacks som jeg føler jeg kan spise uten at det er så farlig mht å legge å meg. Stemmer dette, eller er jeg helt på "bærtur?"

På forhånd. takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanlige yoghurter inneholder massevis av sukker.

Spis heller yoghurt naturelle med frisk frukt eller bær til. Evt. søt med litt fruktose.

Alle kjekser inneholder dårlig fett (bl.a. transfettsyrer) og en god del sukker. Ikke særlig bra for kroppen.

Spis heller en neve nøtter og litt frukt og grønnsaker som snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halv liter søt yoghurt er mye hver dag.

Spis litt mindre yoghurt, og bytt den gjerne ut med yoghurt naturell du tar litt syltetøy (med lite sukker) i, eller velg yoghurt uten sukker. Mange yoghurter er også laget på skummetmelk i stedetfor helmelk, det sparer du mye melkefett på.

Kjeks er laget med mye transfett ("delvis herdet fett" står det på pakningen). Det er ikke hverdagsmat. Velg heller knekkebrød med mye fiber.

Spis fire-fem måltider hver dag, det er viktig for å holde forbrenningen oppe.

Mye grønnsaker og endel frukt er kjempebra!

Fett fra melkeprodukter, og fett fra kjøttfarseprodukter, og transfett, er "farlig fett", mens fett fra grønnsaker (avocado), sunne oljer (olivenolje osv) nøtter, fet fisk osv, er sunt fett.

Ha heller fiberrikt knekkebrød og sunt pålegg du liker (tunfisk, kalkun, cottagecheese, tomat, paprika, agurk, laks), samt knaskegulerøtter, litt frukt osv i kjøleskapet på jobb /hjemme, enn en eske kjeks.

Næringsinnholdet er like viktig som kaloriinnholdet, det er ikke nok å holde seg tynn, kroppen skal ha noe å leve av også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nattali

Hei!

Mange er blitt lurt til å tro at yoghurt er sunt, men de vanlige variantene(og spesielt de for barn) er reine sukkerbomber!

Nå er Tine imidlertid kommet med en ny müsliyoghurt som heter Sans, og som inneholder lite fett og mye mindre sukker enn f.eks God morgen yoghurt. Jeg synes den er kjempegod, og så er den enkel å ta med seg på jobb etc(skje følger med). Et annetforslag er å lage fruktsalat, og spise den med yoghurt naturell.Da får man i seg mye vitaminer og lite sukker.

Hvis man vil holde vekten/gå ned, er det veldig bra å spise magre melkeprodukter har undersøkelser vist.Dessuten kan kalsiumet hjelpe til med å forebygge beinskjørhet, noe som er kjempeviktig for oss kvinner!Så fortsett å spise mye yoghurt, ost og melk, men velg de lette og sukkerfattige variantene(obs! Noen lettyoghurter inneholder mindre fett , men like mye eller mer sukker enn de vanlige!Les på forpakningen.)

Som de andre her har skrevet, inneholder kjeks mye usunt fett. Av de magrere kjeksene er Mariekjeks, men den inneholder til gjengjeld mye sukker, og bør ikke spises hver dag. Knekkebrød eller vanlig grovbrød er dessuten mye mer mettende enn kjeks pga. sitt høye fiberinnhold.

Lykke til! Kan ellers anbefale nettstedet www.dinkost.no der du kan få gode kostråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...